Lyftare

Forum Övrigt SSR Lyftare

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-15 22:13.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15253

    marcus lonn
    Deltagare

    När jag ska byta till 7,2 kam i en standard 1500-motor, bör man byta lyftare också? Varför i så fall? Vad gör lättade lyftare för skillnad mot standard? Många frågor, men man vill ju att det ska bli rätt från början.

    #100915

    gammsaaben
    Deltagare

    Man byter ventildelar (lyftare, brickor) till lättare av två skäl: För att kunna varva mer innan man får ventilsläpp och för att få mindre ventilinslag.

    Att byta till hårdare ventilfjädrar gör också att man kan varva mer, men då får man mer ventilinslag.

    Det är tveksamt om det är värt att köra med lätta lyftare till en 7,2 kam, effekten ligger inte så högt i varvet på den. Jag har en 7,2 kam och den har jag varvat upp till 6000 någon gång, men det är knappt lönt då effekten börjar flacka redan tidigare.

    Om kammen du sätter in är ny så kan det nog vara värt att se till att lyftarna också är i nya eller i mycket bra skick. Ytan som går mot kammen ska vara något konvex. Är ytan istället plan eller till och med konkav så att det är en liten grop i lyftarna så sliter du fort ner kamaxeln.

    Är kamaxeln ny eller begagnad?
    Är den begagnad fick du med lyftare? Lyftarna slits in mot kamaxeln så det är viktigt att samma lyftare hamnar mot samma nock.

    Själv är jag bara nybörjare i ämnet, det finns andra här som kan ge dig mer utförliga och kanske till och med mer korrekta svar. 🙂

    #100916

    marcus lonn
    Deltagare

    Kamaxeln är lätt begagnad, verkar va i fint skick, men jag fick inte med några lyftare till den. Nu har jag också portade toppar med hårdare ventilfjädrar så jag vet inte om jag ska köpa nya standardlyftare eller lättade. Behöver tips och råd om det 🙂

    #100919

    gammsaaben
    Deltagare

    Mest en prisfråga skulle jag vilja säga, skiljer det inte så mycket i pris så köp lätta lyftare. Enda nackdelen är att de som går att få tag på brukar vara lite längre än standardlyftarna vilket innebär att man inte kan plana toppar och block maximalt. Fuling hade nya lätta lyftare för 1000:- + frakt för ett tag sedan, kolla annonsforumet för Sport & Rally.

    Men som sagt, på det som det är lönt att varva med en 7,2 kamaxel får du knappast ventilsläpp ens med standarlyftare.

    #100930

    andypeak
    Deltagare

    Ett tips: Med en 7.2kam finns ingen anledning att köra med hårdare ventilfjädrar om du nu inte skall varva mer än 6000 rpm även om du har större ventiler. Det är viktigare att byta fjädrarna till nya friska grejor, fjädrarna tröttnar med tiden och milen. Köp nya av Karl-Anders Carlsson 0521-43133.

    Nya lyftare (a la std)finns hos Persåkers speedshop för 80kr styck. #803 (om jag inte minns fel…)

    #100939

    fuling
    Deltagare

    Jag skulle gå på lite hårdare ventilfjädar än std.
    Titta på gamla opelar, de har lika fjädrar som V4an.

    Lyftarna:
    Nu finns det 2 vägar att gå.
    1. Vi grottmeckar, behöver inte vara fel, typ tar 8st friska beggade std lyftare tillsamans med 7.2 kamen.
    2. Köper ny lyftare då den lättare varianten.

    ps
    Då det rör sig om en helt std 1500 skulle jag gå på 1

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng