Magnetventil

Forum Modellspecifika forum OG900 Magnetventil

Detta ämne innehåller 27 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-25 15:49.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24964

    Beeos
    Deltagare

    Ska magnetventilen på en og900 alltid få 12v via kabeln?
    Har ett problem att min inte klickar. Men när jag testar den i en annan bil så klickar den som den ska.

    Lösningar?

    #181211

    areot16
    Deltagare

    @beeos wrote:

    Ska magnetventilen på en og900 alltid få 12v via kabeln?
    Har ett problem att min inte klickar. Men när jag testar den i en annan bil så klickar den som den ska.

    Lösningar?

    vad jag har fått för mej så ska det vara 12v i jämt i dom

    mvh areot16

    #181212

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Laddar den som den ska?

    Men det du säger stämmer, den matas med +12v via en gul/vit kabel från pin 12 i APC-boxen (avser tvåradig box).

    Ta fram multimetern och mät på den gul/vita kabeln om du har spänning i denna när du vrider på tändningen, kolla även om du har bra jord till magnetventilen, är nog nästan mer troligt att det är det som är problemet i detta fallet 🙂

    Om jag inte minns fel så är magnetventilen (från fabrik) jordad i den jordpunkten precis nedanför kylarbalken, den som brukar bli ”ganska” brun med tiden. 😉

    MVH

    #181213

    Beeos
    Deltagare

    Han laddar bara GLT. Men om han får 12v då borde ju jorden funka? Om jag inte har helt fel 🙂

    #181214

    turbocab
    Deltagare

    Nej, det beror på hur du mäter. Den kan ha 12V fram till sig ändå, om jorden är sluten eller inte spelar ingen roll. Att mäta tom-spänning, dvs utan belastning, är lite lurigt, för det betyder ju inte att grejorna funkar. När du mäter så ser du 12V på instrumentet om du tex håller mätaren mot karossen, men det behöver inte betyda att ventilen drar. Pröva ohm-mät minusen till karossen så ser du om du har problem eller ej med jorden. Det skall vara mkt låga ohm, dvs nästan ingen motstånd.

    #181215

    Beeos
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Nej, det beror på hur du mäter. Den kan ha 12V fram till sig ändå, om jorden är sluten eller inte spelar ingen roll. Att mäta tom-spänning, dvs utan belastning, är lite lurigt, för det betyder ju inte att grejorna funkar. När du mäter så ser du 12V på instrumentet om du tex håller mätaren mot karossen, men det behöver inte betyda att ventilen drar. Pröva ohm-mät minusen till karossen så ser du om du har problem eller ej med jorden. Det skall vara mkt låga ohm, dvs nästan ingen motstånd.

    Bra att du också dök upp Martin.
    Har du kopplat bort tryckvakten på Grålle? Eller någon annan ändring av systemet? 😉

    #181216

    turbocab
    Deltagare

    Åh, du skulle bara veta…. 😆 Nej, helt ärligt så är det inga jätteförändringar. Men Tryckvakten är historia, jag tror den sitter där men är byglad i kablarna. I övrigt är det bara lite skruvad Box har jag för mig.

    Att den plötsligt går på GLT kan ju troligen vara elektriskt. Kolla som sagt jordpunkten. Kolla att inte boxen är glappig i kontakten, vatten kan komma in där och ge strul. Mät upp kablarna till MV, att det är ok allting. Testa med boxen från cabben annars.

    Tryckvakten har inte med det att göra, skulle den strula så dör bränslepumpen!

    #181217

    saabaero
    Deltagare

    När den går på GLT eller ”strax över GLT” är även knacksensorn med kablage misstänkt.
    Även jordningen/matning av boxen samt signalen från tryckgivaren kan vara bra att se över när den går på GLT.

    Det uteblivna klicket tyder ju ändå på nått problem med matningen till ventilen.
    Det är inte så enkelt att kablaget är skadat precis vid kontakten på ventilen – det är ju inte helt ovanligt …

    #181226

    plankan
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Men Tryckvakten är historia, jag tror den sitter där men är byglad i kablarna.

    Du får nog tro om igen Martin –
    den sitter precis som vanligt,bara med det undantag att den saknar vacumslangarna.

    Felet är lokaliserat,men det kan Beeos själv berätta om……….

    #181228

    Beeos
    Deltagare

    Kanske inte så mycket att berätta om än att vi har mätt upp hela apc systemet. Plockat ner knäskydd och halva kabelhärvan under ratten. Men lik för bannat inget klick i MV.
    Så vi började ge oss på APC boxen och själva MV. När vi mätte den gul/vita kabeln på MV mot APC handsken port 12. Så fick vi ingen kontakt, vilket är konstigt. Så vi testade dra en kabel direkt från APC till MV och då klickade han! Så det var ett brått på kabeln någon stans.
    Det roliga var att när vi satte ihop allt igen så var glappet borta. Så nu laddar han igen 🙂
    Men det ska åtgärdas riktigt när ICn monteras mot våren.

    #181232

    anderslindh
    Deltagare

    @beeos wrote:

    Kanske inte så mycket att berätta om än att vi har mätt upp hela apc systemet. Plockat ner knäskydd och halva kabelhärvan under ratten. Men lik för bannat inget klick i MV.
    Så vi började ge oss på APC boxen och själva MV. När vi mätte den gul/vita kabeln på MV mot APC handsken port 12. Så fick vi ingen kontakt, vilket är konstigt. Så vi testade dra en kabel direkt från APC till MV och då klickade han! Så det var ett brått på kabeln någon stans.
    Det roliga var att när vi satte ihop allt igen så var glappet borta. Så nu laddar han igen 🙂
    Men det ska åtgärdas riktigt när ICn monteras mot våren.

    Härligt att det är löst 🙂 Var ju skoj att ha ner knäskyddet en gång extra 😉

    #181244

    plankan
    Deltagare

    @beeos wrote:

    Kanske inte så mycket att berätta om än att vi har mätt upp hela apc systemet. Plockat ner knäskydd och halva kabelhärvan under ratten. Men lik för bannat inget klick i MV.

    😛 Men nu missade du jo det bästa av det hela……..

    Vi fick fint besök:

    Men massor av kaffe och fika –
    och utsikten är jo inte så dum den heller 😀

    #181245

    Beeos
    Deltagare

    Tripp trapp trull så var uppfarten full!

    #181246

    turbocab
    Deltagare

    Trevligt, ser ut som Anders från Lund var över? 😛

    Skumt med glappet där. I min gula så dog ju Bromsljuset pga brott i kabeln ner mot pedalen. Månne något man skall vara beredd på mer i våra gamla og allt som tiden går?

    #181253

    longjohn61
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Vi fick fint besök:

    Men massor av kaffe och fika –
    och utsikten är jo inte så dum den heller 😀

    Haha det va ju en kanon utsikt 😀 Då har kanske dina grannar nåt att prata om 😆

    Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng