Medias makt – Klassiker
- Detta ämne har 25 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-16 22:45 av fredrik.
-
FörfattareInlägg
-
november 16, 2004 at 11:50 #78276
Skulle vilja se den som säljer sin GT /Sport /Sonett i “skick 1” för ca 70 000:-
/Anders
november 16, 2004 at 12:27 #78277Håller med Dig Anders; särskilt när holländare och andra på kontinenten betalar det dubbla …..
november 16, 2004 at 14:27 #78280Det är ju bara att gratulera alla dom som får sina bilar sålda långt över “marknadsvärdet”.
Om nu inte prisbilden låg i närhet av vad Fredrik skrev så kan man ju undra över hur det kommer sig att dom flesta bilar fortfarande säljs med den prisbilden ?
Jag vet om en hel del som INTE får sina bilar sålda trots bra skick och pris utan endera säljer bilen i bitar eller helt enkelt ger upp att försöka.
Att prisbilden kan variera vet vi men det är nog farligt att överskatta sin alldeles egen “pärla” också.
Som jag ser det så skulle nog landet vara tömt på Saabar om dom skulle vara så värdefulla som en del påstår.
Har inget med tidigare inlägg att göra, bara en egen uppfattning efter att ha pratat med folk.Per/Haninge
Hej Per,
Citat:
“Som jag ser det så skulle nog landet vara tömt på Saabar
om dom skulle vara så värdefulla som en del påstår”.Faktum är att en hel del Saabar och även
Hissinge-fordon har gått till Holland de senaste åren.
Där ligger priserna avsevärt högre än i Scandinavien.
Vi är nog lite “hemmablinda” här men tiden kommer
ju definitivt ändra priserna när vissa Saab-bilar
blir färre och färre…När våran lilla sammanslutning för 99t var i full gång
förmedlade undertecknad 2st 99t till nya ägare
och slutlikviden för dessa bilar hamnade faktiskt
60% över det pris som Fredrik bedömmer i sin tabell/lista.
Mycket riktigt så var det som tidigare nämts i denna tråd
(mig,Fredrik m.fl) bilar med intressant historia + relativt lite mil på mätaren.Man kan se våra bilar som “individer” då det alltid skiljer sig åt från fall till fall.
november 16, 2004 at 15:26 #78283Självklart generellaserade (rätt stavat ?) jag en del, men den erfarenhet som jag har har visat att många fina bilar inte blir sålda p.g.a ointresse ?
Att pärlorna söker sig utomlands förstår jag, jag riktade mig nog inte riktigt mot kategori 1 i fredriks lista utan 2, 3, 4.
Jag inser också att det är snittpriser precis som Fredrik skriver, lite plus lite minus på priserna.
Att priserna också ligger högre utomlands beror naturligtvis på tillgång och efterfrågan.
Ett exempel som förmodligen många har läst om är Fredriks köp av 99:an.
Endera dumpas priset, bilen skrotas eller exporteras.
Vad beror sådant på ?
Jag har själv försökt att sälja en del V4 i bra bruksskick och har nära nog skrotat bilar p.g.a. uteblivna köpare.
Jag vet också om ett flertal som samlar på sig Saabar som dom har köpt för skit och ingenting i förhoppning av att tjäna en hacka på dom om några år.
Om detta får man tycka vad man vill men utan dessa personer så kunde bilen lika gärna ha hamnat på skroten.
Många utav dom i mycket bra skick.
Jag vet att många säljare har gett upp och är glada över att slippa besväret med att fortsätta att försöka bli av med bilarna.
Jag har full förståelse att man helst ser att sin trotjänare ska håva in pengar när man säljer men många går nog bet om drömsäljet.
Utbudet är stort, det får man ej glömma.
När annonserna försvinner så höjs priserna.
Bara på Blocket.se så har det annonserats ut ett 50 tal v4:or sedan i September, plus alla andra annonsforum, varför skulle priset vara högt ?
Jag undrar om folk är beredda att köpa en bil för samma peng som man vill sälja den för ?Per/Haninge
Anonymnovember 16, 2004 at 21:31 #78285Intressant reflektion: Dessa bilar som dragits upp som exempel på “sålda till ett pris långt över marknadsvärdet”, vad är det som fått dem sålda till överpriser?
november 16, 2004 at 22:00 #78286Min enda reflexion över priser på bilar är många talar om att de inte kan betala mer än kanske 5000:- för en bil, “-Kan inte lägga mer på en hobbybil”
Men att de sedan drar igång karusellen i plånboken med att handla delar till densamma på biltema, marknader, mekonomen,OK Gistad…….. mm mm ….och är efter något års tids “bra-attha-samlande” uppe i helt andra belopp än verkar inte räknas, det är ju liksom lite utspritt över tiden…
Vist är det kul att handla grejer till gammelbilen, men i diskussionen om vad en bil är värd anser jag att bilar i orginalskick, med väldigt lite bytesbehov av delar SAMT seriöst renoverade bilar byggda på mycket nydelar nog allt som oftast blir sålda till ett betydligt högre belopp.
/Göran
november 16, 2004 at 22:35 #78287Förstår inte vad du menar Göran, känner du någon som har reservdelar, som de egentligen inte behöver, på hyllan?
Anders, Sten-Arvid, Göran Mfl
Självklart har det betalats mer för vissa bilar men fortfarande så har det även betalats betydligt Mkt mindre för andra bilar.
Det är ju även så att priset har mörkats för att både säljaren & köparen inte vill skylta med det egentliga priserna.
Tex har jag inte räknat in Sonett 2 takt för de är Mkt dyrare & drar upp snitt priset rejält.
Ett reellt pris på en sådan är nog i klass 1 C:a 120 000:- & klass 5 35 000:-Hur många andra Sonetter har sålts för mer än 70000:-? Inte många = priset är rätt
Vad gällande Sport, GT, Monte. Självklart har bilar sålts för mer men hur många? De flesta har hamnat runt 60-70 000:- någon GT har vad jag vet inte sålts i Sverige på många år & mig veterligen finns det ingen i klass 1 i Sverige.
99T, silver 96:or, Sportar Mfl bilar som säljs utomlands säljs oftast för högre priser än vad de säljs för i Sverige.
/Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.