Mekaniska insprutningen

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mekaniska insprutningen

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mekaniska insprutningen

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 28, 2018 at 17:20 #448143

      Hej köpte mig en 900i -88
      Nu har den börjat att gå väldigt dålig började med att den gick dåligt kall hackar går inte att gasa och blir bara tvärt bra och går som den skall
      Känns precis som får för lite bränsle har kollat å bytt tänddelarna kan man rengör den elektroniska insprutningen på något sätt

        augusti 28, 2018 at 18:35 #448144

        Kollat kabelanslutningarna till tomgångsmotorn? Är de dåliga kan du få intermittenta problem.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          augusti 28, 2018 at 21:39 #448151

          Skrev fel i mitt förra inlägg det är en mekanisk insprutning inte elektronisk

          Har fortsatt att felsöka när bilen går dåligt provade jag med startgas i insuget och då gick den bra.
          Kan k-jetroniken kärva?
          Är en 900i 8ventilare

            augusti 29, 2018 at 14:48 #448157

            Styrtrycksventilen.
            Är det en KE – Jetronic, d.v.s Lambdasond och katalysator?

            9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

            • Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av flaset.
              augusti 29, 2018 at 18:32 #448160

              Biltemas bensintillsats art-nr: 36-674 kan hjälpa till men jag misstänkar bensinpumpen vägrar tjänsten
              framförallt om bilen har stått ett tag stilla med tom tank, då börjar besinpumparna upprosta,

                augusti 29, 2018 at 21:55 #448163

                Ja det är lamdasond och katalysator.
                tror jag hittat ett fel det sitter en ventil på utgående bränsleledning tillbaka till tank från k-jetroniken när bilen är kall så går den dåligt och ventilen är tyst. När ventilen börjar ticka så går bilen bra Bifogar en bild.
                Sitter på innerskärmen vid luftfiltret
                Vad är det för ventil och hur skall den bete sig i normalafall?

                  augusti 29, 2018 at 21:58 #448165

                  IMG_20180829_175107272

                  Ventilen

                    augusti 30, 2018 at 19:10 #448190

                    Efter noggranare undersökning så visade det sig att jag hade fel slangen går från k-jetroniken till ventilen på bilden som trilskas (på bilden) och sedan tillbaka till k-jetroniken igen
                    Frågan vad gör denna ventil?

                      augusti 31, 2018 at 08:44 #448196

                      Hej, Ventilen, (tror den kallas taktventil) reglerar bränsleblandningen utifrån lamdastyrningen på KE-jetronic. Ger ifrån sig ett tickande taktfast ljud när den jobbar och jag har för mig att den inte är inkopplad under kallstart. Om bilen går dåligt när den är kall skulle jag tippa på att styrtrycksventilen kärvar.

                        augusti 31, 2018 at 10:39 #448198

                        Hej, Ventilen, (tror den kallas taktventil) reglerar bränsleblandningen utifrån lamdastyrningen på KE-jetronic. Ger ifrån sig ett tickande taktfast ljud när den jobbar och jag har för mig att den inte är inkopplad under kallstart. Om bilen går dåligt när den är kall skulle jag tippa på att styrtrycksventilen kärvar.

                        Kan även vara någon tempgivare eller kabelanslutning som trilskas.
                        En annan sak att checka är spridarnas sprutbild. Lossa spridarna och blås dom rena med tryckluft. Sprutbilden ska vara “konformad” och det är sällan man ser det på en gammal spridare.

                          augusti 31, 2018 at 15:04 #448206

                          Tack för svaren var sitter styrtrycksventilen? Går den att rengöra?

                            september 4, 2018 at 16:59 #448452

                            Bifogar en bild med styrtycksventilen inringad. Det är nog enklast att prova med en annan ventil men den går att skruva isär och smörja upp, men obs! den innehåller en fjäder som kan sprätta iväg…
                            Typiskt om den är kärv eller trasig är att motorn startar och går i någon sekund för att sedan stanna samt att den inte svarar på gas under tiden den blir varm.

                            Attachments:
                              september 5, 2018 at 12:35 #448482

                              Hej!

                              Lättast är väl att mäta styrtrycket från kall till varm motor. Värden finns i SAABs verkstadshandbok (kan bistå med det om så önskas) och bara skaffa en liten manometer med rätt skala och gänga.(Tror Speedpart har en manometer som passar)/Gunnar

                                september 7, 2018 at 20:17 #448717

                                Hej och tack för alla tips blåste igenom spridarna och smorde upp styrtrycksventilen bytte bränsle filter nu går den igen

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.