Mekaniska insprutningen
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mekaniska insprutningen
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mekaniska insprutningen
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-07 20:17 av Martin.
-
FörfattareInlägg
-
Hej köpte mig en 900i -88
Nu har den börjat att gå väldigt dålig började med att den gick dåligt kall hackar går inte att gasa och blir bara tvärt bra och går som den skall
Känns precis som får för lite bränsle har kollat å bytt tänddelarna kan man rengör den elektroniska insprutningen på något sättaugusti 28, 2018 at 18:35 #448144Kollat kabelanslutningarna till tomgångsmotorn? Är de dåliga kan du få intermittenta problem.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Styrtrycksventilen.
Är det en KE – Jetronic, d.v.s Lambdasond och katalysator?9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
- Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av flaset.
Ja det är lamdasond och katalysator.
tror jag hittat ett fel det sitter en ventil på utgående bränsleledning tillbaka till tank från k-jetroniken när bilen är kall så går den dåligt och ventilen är tyst. När ventilen börjar ticka så går bilen bra Bifogar en bild.
Sitter på innerskärmen vid luftfiltret
Vad är det för ventil och hur skall den bete sig i normalafall?Hej, Ventilen, (tror den kallas taktventil) reglerar bränsleblandningen utifrån lamdastyrningen på KE-jetronic. Ger ifrån sig ett tickande taktfast ljud när den jobbar och jag har för mig att den inte är inkopplad under kallstart. Om bilen går dåligt när den är kall skulle jag tippa på att styrtrycksventilen kärvar.
Hej, Ventilen, (tror den kallas taktventil) reglerar bränsleblandningen utifrån lamdastyrningen på KE-jetronic. Ger ifrån sig ett tickande taktfast ljud när den jobbar och jag har för mig att den inte är inkopplad under kallstart. Om bilen går dåligt när den är kall skulle jag tippa på att styrtrycksventilen kärvar.
Kan även vara någon tempgivare eller kabelanslutning som trilskas.
En annan sak att checka är spridarnas sprutbild. Lossa spridarna och blås dom rena med tryckluft. Sprutbilden ska vara “konformad” och det är sällan man ser det på en gammal spridare.Bifogar en bild med styrtycksventilen inringad. Det är nog enklast att prova med en annan ventil men den går att skruva isär och smörja upp, men obs! den innehåller en fjäder som kan sprätta iväg…
Typiskt om den är kärv eller trasig är att motorn startar och går i någon sekund för att sedan stanna samt att den inte svarar på gas under tiden den blir varm.Attachments:
september 5, 2018 at 12:35 #448482Hej!
Lättast är väl att mäta styrtrycket från kall till varm motor. Värden finns i SAABs verkstadshandbok (kan bistå med det om så önskas) och bara skaffa en liten manometer med rätt skala och gänga.(Tror Speedpart har en manometer som passar)/Gunnar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.