Mektips om dålig gång på 900 T16 önskas…
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mektips om dålig gång på 900 T16 önskas…
- Detta ämne har 23 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-13 12:53 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
juni 14, 2012 kl. 04:43 #6293Hej!
Har testat allt på frugans ´89 900 cab men inget gör saken bättre! :bh Bilen missar vid högre varvtal sen är det svårt att få riktig tändinställning. Antingen sticker bilen direkt och dör av när varvet stiger mot 3k rpm och nästan inget laddtryck eller så blir den seg med högt laddtryck (inte bra). Har inte haft möjlighet att testa med (någon som jag vet) riktig, kallas det LH-box. Någon som har att sälja eller låna ut??!! Eller har någon ett tips eller idé? Söker även främre elhärva och den till motorn, alla kabelhöljen har hårdnat och spricker vilket får kablarna att gå av tillslut…USA import… :czy
Tacksam för hjälp!
mvh
Andreas
0739-126893
0530-36214
andreas99hermansson@hotmail.com
eller pmSvårt tipsa för mkt på ett så allmänt fel, men du har såklart kollat ALLA slangar för läckage etc? Super känsligt…. Varför är tändningsinställningen svår? TIps kan vara LITE wd40 ner på svänghjulets ytterring när motorn går, och en metallborste för att slipa rent så man ser siffrorna bättre. 16 grader skall det vara. Annars är ojämn gång typiskt när en kamaxel ligger en eller två fel. Jag har köpt minst en T16 där kammen låg fel vid köp trots ”Hyfsad” gång etc, men det blev nog fan så mkt bättre när allt hamnade rätt!
juni 16, 2012 kl. 08:07 #44907Hej1
Jag har nya tändgrejor, rätt inställning men får dåligt laddtryck då… kedjan är ny och kollad med nollning 2 gr, alla slangar är ok. Har bytt spole, tändmodul, spridare, tryckregulator, pump m.m. och testat. Tror inte på tjuvluft för gången är fin vid torrkörning både vid tomgång och varvning. När man fullgasar upplevs bilen som lite slö och laddar bara till sluten på det orangea fältet, när 2an går in (automat) så gör laddningen ett litet skutt till fältet mellan orange och röd sen lägger den sig i slutet det orange igen och varvar upp till 3500 sedan börjar den att missa, inte skjuta utan ”missar” sen varvar han sakta upp i registret (tar evigheter innan 3an går i) missar hela tiden och i bland tänds check engine lampan. Jag misstänker något med LH-boxen för 900S:en jag hade uppförde sig liknande fast inte lika illa och blev bra när jag bytt den…eller är jag ute och cyklar..!!??juni 17, 2012 kl. 19:53 #44942Har du demonterat Luftmassemätaren och tittat riktigt noga på trådarna så de inte har gått av på något ställe, testa också som du säger att provbyta bränsleboxen.
juni 18, 2012 kl. 04:33 #44953Tack för att ni visar intresse!
Det är bra med nya infallsvinklar…
Hittade verkstadsbok på bur man med en brytare kan kolla blinkningar på C E lampan mha en brytare. Ska försöka utröna något med den där…
Bilen borde skjuta mer om det vore tändningsfel eller? Tänder ju det som inte förbränts. Samtidigt drar den mycket bensin och sotar avgasröret en hel del..? :bh
Luftmassemätaren har hel tråd iallafall, glöder.
Ska försöka få mäta bränsletrycket oxå (har bara kollat flödet) samt trycktesta ”intagssidan”.
mvh
juni 20, 2012 kl. 14:35 #45033Nu hittar jag inte något 3-poligt skarvhus att koppla blinkbrytaren i!!!???
men det finns ett 6-poligt där bara 3 av 6 ’ kopplade, kan det vara dom andra 3 som är det 3-poliga skarvhuset..?? Hummm…
juni 20, 2012 kl. 18:48 #45039Hittade ett ISAT-uttag under mittkonsolen efter lite detektivarbete! :AP Ska ju finnas under baksätet från årsmodell 90 och detta är en 89a, fast dom kanske lämnades lösa under passagerarstolen istället..? Fick dessvärre bara felkod på att motorn inte va igång… 😥
Tack o go natt!Det borde väl gå att montera en ”knackdiod” så du ser om missarna är orsakade av knack?
Kan du tappa bränletrycket under acceleration pga för litet soppa i tanken? Problem med primärpumpen om du har en sådan…du får inte in soppa i ”catchtanken” på rätt sätt, speciellt inte under acceleration ? Hur ser din pumpinstallation ut?
Anders
juni 22, 2012 kl. 04:14 #45071Humm…
Har den nyare pumpen…men det sitter väl ett litet ”sumpfilter” har jag för mig.
Har testat andra spridare men nu är den sämre så fixa ett par riktiga spridare och kolla pumpen igen får bli prio ett.
Jag tror inte det är knackningar (får ju inte något större laddtryck) som gör att han missar det brukar väl vara mer ”abrupta” missar, mina känns mer blubbrabde (han går fett, både ryker, sotar och luktar) eller tänker jag fel? Kan dålig spridarbild göra att den går fett? Frågorna är många…
Tackar för tipsen, nu är mekanledning i helgen! Tur det är frugans bil.. 😉
juni 25, 2012 kl. 21:49 #45176Har nu fått bilen att gå riktigt fint mha 3dje paret spridare… Har dock gjort någon enstaka miss
när man släpt gasen och sedan trampat till den snabbt igen..?
Men laddtrycket vill sig inte riktigt…turbon kanske börjar ge sig, läcker varken olja eller vatten heller.
skulle vilja trycksätta sug/trycksidan för att se omm det ändå läcker någonstans…
allt är ju kollat noga…men…
juni 28, 2012 kl. 04:33 #45248apc-ventilen är ny…
Men det här med wastegaten var något jag aldrig tänkt på. Har som sagt haft dåligt tryck länge, sedan ett vinteruppehåll…kan ju ha kärvat till sig då…
Kan man kolla duty cycle mha vhb?
Tack för hjälpen så länge!Jag har mätt litet pulsbredd/pulskvot på min bil….
viewtopic.php?f=9&t=3612&start=30
För att bara mäta pulsbredd/pulskvot så finns digitala multimetrar(DMM), min apc-ventil drivs med 12V, konstant frekvens på 12hz, så dessa låga värden brukar ju DMM klara utan problem.
Vad har du för apc-ventil & apc-box ?
MVH / Anders
juni 30, 2012 kl. 20:11 #45328Ööö det ser ut som att jag har den vanliga gamla modellen med brunt hölje och gulaktigt lock…
det sitter en röd apc box i, en orginal orörd trimbox. Men verkar ju inte någon skillnad på den och orginalet. Den har ju suttit i bilen i 4-5 år… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.