migsvets
- Detta ämne har 37 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2007-03-27 13:13 av stefan.
-
FörfattareInlägg
-
Hej.
Ursäkta att jag inte har svar på din fråga, men jag är lite i “samma situation”.
Jag har oxå köpt en gaslös svets som jag inte har provat än. Har aldrig svetsat över huvud taget men tänkte lära mig. Vad är bekymmret med gaslöst? Har hört att det skall vara lite svårare än med gas(?)mvh
Kallemars 19, 2007 at 17:28 #104438många talar ont om biltema, men jag kan skarpt rekomendera deras “monster-mig” (den dyraste dom har) kompakt och trevlig, lätt att ställa in och klarar av det mesta i materialväg, lätt att få tag på reservdelar till överkommliga priser och bra service från biltema.se denna rekomenderas skarpt med mison 18 skyddsgas! många tycker att det inte är någon skillnad på mison 18 och kolsyra som skyddsgas, men kollar man på resultatet så är det som dag och natt
Noise wrote:ok, hur mycket ska man ge för en begagnad esab eller kemppi?
Vilka modeller ska man leta efter?Vart köper man gas? och vad kostar det?
Sök tex. på svetsar i gula sidorna, konkursauktioner/utförsäljningar har många gånger svetsar (tyvär ofta stooora industrimaskiner) Många annonserar på webben, några snabba:
Maskin.net
Gnosjö Maskin & Verktyg
Millersvik Maskin & Trading
Toveks Auktioner
Åsså givetvis
BlocketEsab, Kempi, Migatronic, Telwin är exempel på vettiga fabrikat. 1-fas maskiner är i regel aldrig över 150A. Det räcker till bilplåt men du får sällan en fullgod bra genombränning på 3-4mm plåt och definitivt inte i tjockare material. Min. 180A & 3-fas är ett bra riktmärke, svetsar över 250-300A har jätteöverkapacitet för bilplåt och ofta tunga klumpiga svetshandtag. Euro-koppling på slangpaketet ser jag personligen som ett krav = det är lätt att ta isär vid trådbyte/trassel med trådledare osv. Viktigt vid tunplåtsvetsning är oxå möjlighet till bra inställning på strömstyrka och trådmatning. Många större svetsar har grova steg på strömen vilket innebär “yxig” inställning. Kempi har bla. steglöst på många av sina svetsar = super! Intermitensen har någon redan nämt men en låg sådan är oftast inte ett problem vid karosserireparationer där svetsen inte går långa stunder i sträck.
Den här som Jula säljer tycker jag verkar vettig och med ett sunt pris fast nackdel, ingen euro-koppling:
Svets hos Jula
Sök tex. på AGA eller gasdepå så hittar du “ditt” lokala gaställe. Finns ofta flera olika och priskillnader så fråga runt. Här i Östersund kostar en 5-liters gasflaska runt 5-600spänn och räcker väl sådär om man bara skall laga “lite” rost…. Den flaskan köper du och äger således och andra alternativet är sk. gasbrev där man skriver kontrakt på 1-2 eller flera år. För en 20-liters flaska betalar jag runt 1500helår för (1-års kontrakt) och fyllningen går på närmare 700kr (se skillnaden gentemot 5-liters flaskan) Dessa går även att hyra dygnsvis men det blir dyrt.
mars 20, 2007 at 08:32 #104461Hej! Du köper kolsyre gas av:
Brand & Panntjänst i Falun AB
Telefon
023-235 90
023-394 60 [FAX]
Adress
Box 71
791 77 FALUN
Besöksadress
Zettergrens väg 24
791 77 FALUN
tror att en flaska kostar 1,500-2.000kr och räcker ca 4ggr längre än motsvarande skyddsgas, en annan fördel är att man äger flaskan, en fyllning kostar en 5 hundring tror jag. så man slipper sitta fast i ett hyresavtal för flera tusen om året för att svetsa lite rost ibland….Där jag bor lönar det sig att köpa loss en liten flaska, kostade bara 1500 inkl fyllningen. Dagshyra tycker känns inte somm ett alternativt för förutom att det är dyrare så kan man ju inte köra ett svetspass när andan faller på som man kan om svetsen alltid står redo.
Finns 10 liter-tuber att köpa loss också,men den kostade över 3000:- att köpa i Karlstad.Dyrt!
Tycker att 5 litarna tar slut för fort,även om man snålar på trycket.
Ngt som har prövat gas-sparventil.Finns på Swedol tex och kostar 500:-.
Måste vara väl investerade pengar? MatsNoise wrote:Ehum… ta nu ett råd som jag ger dej i all välmening… Du är helt oerfaren när det gäller svetsning och plåtjobb på en bil va? Inte för att det gör någon skillnad egentligen men GLÖM!! allt vad pyttesvetsar och gasfyld tråd heter. Det är så mycket svårare att dels lära sej svetsa och framförallt få till en vettig svetsfog med dessa. Du har ett mastodontjobb framför dej på din bil och dåliga grejjor kommer bara göra dej förbannad och less.
Samla/spara/hyr eller whatever till en vettig och bra svets istället så orkar du förhoppningsvis hela vägen fram. En annan mer possitiv upplevelse/insikt kommer att växa fram när du börjar laga/svetsa och grejja med stålet… Det är kul och helt plötsligt inser du vad saker man kan göra med en svets, allt från att loppa ihop den där krattan/ spaden till att tex. svetsa ihop det där trasiga gångjärnet, för att inte prata om vad saker man kan tillverka till en bil.
mars 21, 2007 at 16:29 #104492du kan även ta och gå en svetskurs på medborgarskolan, kostar inte mycket och du lär dig framförallt grunderna..
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.