migsvets

Forum / Övrigt / Allmänt / migsvets

Forum / Övrigt / Allmänt / migsvets

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 19, 2007 at 08:51 #15746

      Jag har insett att det inte vore fel att köpa en migsvets som är lite bättre än den gaslösa clas ohlson svets jag lånat.
      Finns det något dugligt man kan få för runt 2500kr? nytt eller begagnat.

        mars 19, 2007 at 09:49 #104417

        Hej.
        Ursäkta att jag inte har svar på din fråga, men jag är lite i “samma situation”.
        Jag har oxå köpt en gaslös svets som jag inte har provat än. Har aldrig svetsat över huvud taget men tänkte lära mig. Vad är bekymmret med gaslöst? Har hört att det skall vara lite svårare än med gas(?)

        mvh
        Kalle

          mars 19, 2007 at 12:53 #104423

          Det är väll att det ska vara lite svårare att få det bra,
          har själv bara svetsat med gassvets(inte mig/mag), pinne och tig.
          testade no-gas miggen igår och den funkade hyfsat men det skulle vara skönt att ha en lite bättre om man ska köpa en egen.

            mars 19, 2007 at 13:49 #104428

            spara lite mer pengar och köp en lite bättre märkesmaskin. Vill man inte ha trefas så är de nyaste Esab 220v svetsarna väldigt bra.
            Svetsar man inte så mycket så köper man en liten gastub, de rymmer inte mycket men man slipper hyra för en förmögenhet.

              mars 19, 2007 at 13:52 #104429

              jo jag funderar på det. dom på jula för 4000:- eller?

                mars 19, 2007 at 17:28 #104438

                många talar ont om biltema, men jag kan skarpt rekomendera deras “monster-mig” (den dyraste dom har) kompakt och trevlig, lätt att ställa in och klarar av det mesta i materialväg, lätt att få tag på reservdelar till överkommliga priser och bra service från biltema.se denna rekomenderas skarpt med mison 18 skyddsgas! många tycker att det inte är någon skillnad på mison 18 och kolsyra som skyddsgas, men kollar man på resultatet så är det som dag och natt

                  mars 19, 2007 at 21:22 #104453

                  Tipps är att titta på intermetensfaktorn (=hur lång tid du kan svetsa innan svetsen blir överhettat) biliga maskiner har ofta en rätt dålig sådan. Mitt tipps är att köpa en bättre begagnad maskin typ Esab, Kemppi osv.

                    mars 19, 2007 at 22:07 #104456

                    ok, hur mycket ska man ge för en begagnad esab eller kemppi?
                    Vilka modeller ska man leta efter?

                    Vart köper man gas? och vad kostar det?

                      mars 19, 2007 at 22:51 #104458
                      Noise wrote:
                      ok, hur mycket ska man ge för en begagnad esab eller kemppi?
                      Vilka modeller ska man leta efter?

                      Vart köper man gas? och vad kostar det?

                      Sök tex. på svetsar i gula sidorna, konkursauktioner/utförsäljningar har många gånger svetsar (tyvär ofta stooora industrimaskiner) Många annonserar på webben, några snabba:
                      Maskin.net
                      Gnosjö Maskin & Verktyg
                      Millersvik Maskin & Trading
                      Toveks Auktioner
                      Åsså givetvis
                      Blocket

                      Esab, Kempi, Migatronic, Telwin är exempel på vettiga fabrikat. 1-fas maskiner är i regel aldrig över 150A. Det räcker till bilplåt men du får sällan en fullgod bra genombränning på 3-4mm plåt och definitivt inte i tjockare material. Min. 180A & 3-fas är ett bra riktmärke, svetsar över 250-300A har jätteöverkapacitet för bilplåt och ofta tunga klumpiga svetshandtag. Euro-koppling på slangpaketet ser jag personligen som ett krav = det är lätt att ta isär vid trådbyte/trassel med trådledare osv. Viktigt vid tunplåtsvetsning är oxå möjlighet till bra inställning på strömstyrka och trådmatning. Många större svetsar har grova steg på strömen vilket innebär “yxig” inställning. Kempi har bla. steglöst på många av sina svetsar = super! Intermitensen har någon redan nämt men en låg sådan är oftast inte ett problem vid karosserireparationer där svetsen inte går långa stunder i sträck.

                      Den här som Jula säljer tycker jag verkar vettig och med ett sunt pris fast nackdel, ingen euro-koppling:
                      Svets hos Jula

                      Sök tex. på AGA eller gasdepå så hittar du “ditt” lokala gaställe. Finns ofta flera olika och priskillnader så fråga runt. Här i Östersund kostar en 5-liters gasflaska runt 5-600spänn och räcker väl sådär om man bara skall laga “lite” rost…. Den flaskan köper du och äger således och andra alternativet är sk. gasbrev där man skriver kontrakt på 1-2 eller flera år. För en 20-liters flaska betalar jag runt 1500helår för (1-års kontrakt) och fyllningen går på närmare 700kr (se skillnaden gentemot 5-liters flaskan) Dessa går även att hyra dygnsvis men det blir dyrt.

                        mars 20, 2007 at 08:32 #104461

                        Hej! Du köper kolsyre gas av:
                        Brand & Panntjänst i Falun AB
                        Telefon
                        023-235 90
                        023-394 60 [FAX]
                        Adress
                        Box 71
                        791 77 FALUN
                        Besöksadress
                        Zettergrens väg 24
                        791 77 FALUN
                        tror att en flaska kostar 1,500-2.000kr och räcker ca 4ggr längre än motsvarande skyddsgas, en annan fördel är att man äger flaskan, en fyllning kostar en 5 hundring tror jag. så man slipper sitta fast i ett hyresavtal för flera tusen om året för att svetsa lite rost ibland….

                          mars 20, 2007 at 08:34 #104462

                          Där jag bor lönar det sig att köpa loss en liten flaska, kostade bara 1500 inkl fyllningen. Dagshyra tycker känns inte somm ett alternativt för förutom att det är dyrare så kan man ju inte köra ett svetspass när andan faller på som man kan om svetsen alltid står redo.

                            mars 20, 2007 at 19:35 #104474

                            Finns 10 liter-tuber att köpa loss också,men den kostade över 3000:- att köpa i Karlstad.Dyrt!
                            Tycker att 5 litarna tar slut för fort,även om man snålar på trycket.
                            Ngt som har prövat gas-sparventil.Finns på Swedol tex och kostar 500:-.
                            Måste vara väl investerade pengar? Mats

                                mars 21, 2007 at 16:02 #104491

                                Ehum… ta nu ett råd som jag ger dej i all välmening… Du är helt oerfaren när det gäller svetsning och plåtjobb på en bil va? Inte för att det gör någon skillnad egentligen men GLÖM!! allt vad pyttesvetsar och gasfyld tråd heter. Det är så mycket svårare att dels lära sej svetsa och framförallt få till en vettig svetsfog med dessa. Du har ett mastodontjobb framför dej på din bil och dåliga grejjor kommer bara göra dej förbannad och less.

                                Samla/spara/hyr eller whatever till en vettig och bra svets istället så orkar du förhoppningsvis hela vägen fram. En annan mer possitiv upplevelse/insikt kommer att växa fram när du börjar laga/svetsa och grejja med stålet… Det är kul och helt plötsligt inser du vad saker man kan göra med en svets, allt från att loppa ihop den där krattan/ spaden till att tex. svetsa ihop det där trasiga gångjärnet, för att inte prata om vad saker man kan tillverka till en bil.

                                  mars 21, 2007 at 16:29 #104492

                                  du kan även ta och gå en svetskurs på medborgarskolan, kostar inte mycket och du lär dig framförallt grunderna..

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.