Min 99CC med 900 motor käkar tändmoduler…

Forum Modellspecifika forum OG900 Min 99CC med 900 motor käkar tändmoduler…

• Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2015-01-22 19:37 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    gurkodlarn
    Deltagare

Har en fråga. Min 99a har blivit försedd med en 2.1 motor från en 900. samt att den har tändsystemet från en tidigare 900 för att kunna ställa tändningen mauellt för att i sin tur kunna rulla på etanol.

nu i helgen så fick jag nått som skulle kunna likna ett ”kärringstopp” mitt i en korsning, och sen vägrade den starta, utan bara tugga på startmotorn. vi lyckades lösa problemet med att byta tändmodul. tydligen ville den endast ha moduler som hade ett serienummer som slutade på 100 139, eller en helt ny från biltema som vi bytte till.

men iaf så funkade den utan problem fram tills igår eftermiddag. hade kört och parkerat den framför min lägenhet i söndags kväll. men när jag skulle starta den igår så gav den samma symptom som i fredags kväll. tyvärr så har jag ingen tändmodul i närheten för att kunna prova. men den ger ingen ginsta.

har fått tips om att det endera är en kass tändspole som spökar eller att hallgivaren inte vill vara med. nån som har andra tips på vad det kan vara?

morsole
    Deltagare

Det hade gått att använda orig tändsystem från donatorbil om du bytt fördelaren till en turbofördelare; och kopplat fördelaren till motornätet där givaren från vevaxelgivaren anslutar.
    Då får du både EZK och möjligheten att ställa tändningen som du önskar.
    Har du ingen beg spole du kan kasta i och testa om det är det felet?
    KAN även vara så att jordningen spökar, kolla upp det, du får mäta så allt stämmer.

Lycka till!

Med lite grövre blås får du en sjujäkla stark motor; turboblås räcker! Släng i 7’ans primär, då går det undan i lingonskogen!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

gurkodlarn
    Deltagare

Hej Johannes! Bilen har ställbar tändning! Har fått lite olika förslag på vilket system den har. Han som byggt bilen hävdar att det är ifrån en 900s, vilket i mitt huvud innebär lucas. Andra hävdar att jag har från en t16 upp till 88, vilket jag fattar som är LH-jetronic.

Hur ser jag enklast som vilket är vilket? Jag är rätt ny i 900svängarna. Har mest grejat med v4a innan.

När det kommer till effekt så skäms den inte! :race sitter för närvarande lättat svänghjul och rullar på etanol på sommarhalvåret. Nöp även en portad 2.3 topp som var till salu här på forumet som ska på inom kort 🙂 fattas bara kammar från en 84-86 turbo :wrench

svesson
    Deltagare

Knappas aktuellt i detta falll men…..
    Läste nånstans att gamla tändkablar med massiv ledare kan ställa till det….

Hoppas det löser sig!

morsole
    Deltagare

@Gurkodlarn wrote:

Hej Johannes! Bilen har ställbar tändning! Har fått lite olika förslag på vilket system den har. Han som byggt bilen hävdar att det är ifrån en 900s, vilket i mitt huvud innebär lucas. Andra hävdar att jag har från en t16 upp till 88, vilket jag fattar som är LH-jetronic.

Hur ser jag enklast som vilket är vilket? Jag är rätt ny i 900svängarna. Har mest grejat med v4a innan.

När det kommer till effekt så skäms den inte! :race sitter för närvarande lättat svänghjul och rullar på etanol på sommarhalvåret. Nöp även en portad 2.3 topp som var till salu här på forumet som ska på inom kort 🙂 fattas bara kammar från en 84-86 turbo :wrench

Lucas sprut ja men med Bosch fördelare… Förstår att du har fått nåt patent med tåndmodul, säkert från en bil utan EZK; är lite mera avancerat att flytta över, för mig i alla fall, som är helt rudis på bilel. Du har köpt Urbans topp, förstår jag, och ska ha i vassa kammar; vet inte vilka som vassast, de du söker, eller från en 900S, där de också är vassa?

Vet du om toppen är planad något? Hade ju varit kalas till etanolen; men mera än nån mm tar man ju knappt; vet att det går att ta som mest 1.5mm, men det var en folkracare, som sen berättade att det var MAX man kunde ta innan det ”tog i”.

Mvh Johannes

M.Broberg
    Deltagare

@Morsole wrote:

och ska ha i vassa kammar; vet inte vilka som vassast, de du söker, eller från en 900S, där de också är vassa?

1988 och frammåt har vassast kammar. gäller alla turbo bilar.

84 har smörknivsvassa med lägre lyft på varannan nock.

saabaero
    Deltagare

@Morsole wrote:

Vet du om toppen är planad något? Hade ju varit kalas till etanolen; men mera än nån mm tar man ju knappt; vet att det går att ta som mest 1.5mm, men det var en folkracare, som sen berättade att det var MAX man kunde ta innan det ”tog i”.

Mvh Johannes

Den är planad men inte mer än nödvändigt för att bli just plan.
    Finns ett minmått angivet så det går att mäta sig fram till hur mycket den är planad
    Har fått för mig att topparna även har en ”slitagevarnare” på sidan som indikerar när man nått max.
    Antagligen har folkraceåkare och Saab olika uppfattningar om vad ”max planing” innebär :ID

morsole
    Deltagare

Det har de helt säkert; undrar om det inte ligger på 4-6 tiondelar för Saab’s del; mot 1.5mm för folkraceåkarna.

Lite olika förutsättningar som gäller här!

Mvh Johannes

gurkodlarn
    Deltagare

Problemet är löst! visade sig att en kabel som går från tändmodulen till varvräknaren hade fått för sig att skaffa jord på egen hand. vilket i sin tur kortslöt tändningen. när jag kopplade ur varvräknaren hoppade den igång som inget hade hänt.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng