Min första bil EHG930

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Min första bil EHG930

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Min första bil EHG930

  • Författare
    Inlägg
    • december 29, 2014 at 20:15 #26600

      Hej,
      jag är snart 16 år och har precis köpt min första Saab. En 900 T8 från 85. Det är en hel del jobb på den men min pappa hjälper mig att svetsa mm.

      Nu under jullovet är det mest svetsarbete, och nytt avgassystem som skall fixas. Sedan är det lite mindre fix tills i mars då jag får börja övningsköra.
      Om någon av er känner till lite mer om historien bakom bilen så får ni gärna skriva här eller i Pm till mig. Alltid kul att veta lite mer om sin bil. Jag såg i säljesannonsen att “turboande” ägde bilen för 4 år sedan.

      Det var ett ordentligt hål vid fötterna på passagerarsidan.



      Men nu är det fixat (och några hål till).

      Återkommer med mer bilder efter hand.

      /Edvin

        december 29, 2014 at 21:23 #200483

        Hej och välkommen till klubben Edvin.

        Grattis till bilen. Ser att du redan satt tänderna i den, vilket alltid är kul (sådant gillar vi här på forumet).

        Ett tips om du vill veta ägarhistorik och liknande är att vända sig till Riksarkivet, där kan du beställa utdrag och kopior om just din bil.

        Länk till Riksarkivet

        http://www.svar.ra.se

        Nu väntar jag med spänning på uppdatering med fler bilder.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          januari 5, 2015 at 12:49 #199192

          Hej igen, och tack för tipset om riksarkivet.
          Nu är alla akuta hål svetsade och täckta med nya ljuddämpningsplattor. Skärmkanterna får vänta till i sommar då vi kan stå utomhus och lacka.

          Sedan så var det dags att sätta in inredningen. Mattorna nytvättade och fina.

          Vi har även bytt ut det sönderrostade tre tums avgassystemet till ett nytt 2,5 tums system.

          Det gamla systemet var så rostigt och fullt med hål att det gick att bryta sönder.

          Hastighetsmätaren fungerar bara ibland, så jag bytte ut den mot en ny och håller tummarna att det är i mätaren som felet sitter.

          /Edvin

            januari 5, 2015 at 13:23 #200594

            Härlig förstabil! Grattis!! :AP

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              januari 5, 2015 at 13:57 #200595

              Åh, vad roligt! Jag spekulerade på denna bil för några veckor sedan, men blev avskräckt pga all rost (behövde en brukis). Ser ut som den kommit till helt rätt ny ägare. 🙂 Blir spännande att få följa detta projekt, heja!

                januari 5, 2015 at 14:13 #200596

                När vi stod här i verkstaden och gjorde upp affären kändes det verkligen som att bilen skulle komma i rätt händer.
                Det bevisar du med de här bilderna! Riktigt roligt att se.
                Lycka till med din förstabil och hoppas de ger dig mycket glädje. Uppdatera gärna med bilder och vad som görs, det uppskattas.
                Hälsa far din också. 🙂

                Mvh Bilens förre ägare.

                  januari 5, 2015 at 15:39 #200598

                  og900 5D med taklucka och trubb… Synd du har T8 motorn men annars är det ju perfekt 🙂 Snygg färg med!

                  min första och enda bil är en 5D trubb med lucka med.. som var tokrostig… Åh sicken nostalgi att titta på rostlagningsbilder 😉

                  Verkar dock som du är lyckligare lottad än mig. Du både kan svetsa och har mindre rost 🙂

                    januari 5, 2015 at 15:45 #200599

                    kul att hon hamna i bra händer. :AP

                    köpte bilen för 4 år sedan, sålde efter ett år, köpte tillbaka ett år senare och sålde till Johan efter ett år igen.

                      mars 6, 2016 at 17:57 #390445

                      Denna ägde jag 2009 till 2011, tror jag det var. Köpte den av en kvinna i Borensbergs och sålde den till en kille i Malmköping.
                      Sålde den när jag köpte lyxen.
                      Var jag som slängde på 3″ systemet. 🙂

                      900 Turbo "lyx" -83
                      9000 Aero -93
                      9-5 Arc -05
                      9-5 Vector -08

                        Anonym
                        mars 6, 2016 at 21:15 #390455

                        Ahh, det är jo ut att vara en 129h ” Rosenkvartz”

                        Sådan hade jag själv, sålde den dock dock förre året.

                        Bara att knega på, så kan dom bli som min fd “Kvartz” 😀

                          mars 10, 2016 at 00:05 #392384

                          Jättekul! Välkommen till klubben!
                          Lycka till med bilen!!

                          Saab 93B -59 (Blå)
                          Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                          Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                            mars 10, 2016 at 10:25 #392395

                            Välkommen i gänget 🙂
                            Härligt med en 900 till, ska bli kul att följa.

                            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                              augusti 31, 2017 at 18:13 #434440

                              Hej
                              Jag insåg nu att det var väldigt länge sedan som jag gjorde en uppdatering här men mycket har hänt sen senast så jag tar det lite kortfattat.
                              Först så slutade tändningen att fungera och det tog ganska lång tid att lösa men tillslut så. Och när vi ändå flängde runt på skrotar så hittade jag nytt skumgummi till förarstolen.
                              DSC_0012_5-1

                              Sedan så byttes det fjädrar och stötdämpare på båda sidor bak. Och vi fick svetsa till nya fästen på båda sidor.
                              DSC_0125

                              DSC_0127

                              Sedan så gick vi på att byta ut en av skärmkanterna bak.
                              DSC_0144
                              DSC_0145
                              Allt gick bra och jag blev väldigt nöjd med lacken. det syns bara om man går nära och tittar noga.
                              DSC_0210

                              DSC_0564

                              Jag har också hunnit med att byta hjullager bak och fram och när jag ändå höll på så bytte jag alla spindelleder också.
                              Detta blev ett lite trixit jobb men tillslut så lossnade allt och i hopsättningen flöt på bra. Jag fick dessutom en ny kyla i julklapp så nu glänser det där fram i motorrummet.
                              DSC_0418
                              DSC_0414

                              Efter det så passade jag på att byta innertak då det gamla satt uppe med nålar redan när jag köpte bilen
                              DSC_0436

                                augusti 31, 2017 at 19:28 #434472

                                Ser bra ut! Lycka till!

                                /B


                                Bengt Åkesson
                                bengt@akesson-motorsport.se
                                Facebook

                                  september 1, 2017 at 09:32 #434501

                                  Fan va gött!
                                  blir riktigt varm o go när jag ser nån hålla liv i våra gamla saabar.

                                  och sen blir det flashbacks till när jag började med min bil när jag precis köpt den vid 17-18 års ålder såklart.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.