Min första bil EHG930
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Min första bil EHG930
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Min första bil EHG930
- Detta ämne har 14 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2017-09-01 09:32 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
jag är snart 16 år och har precis köpt min första Saab. En 900 T8 från 85. Det är en hel del jobb på den men min pappa hjälper mig att svetsa mm.
Nu under jullovet är det mest svetsarbete, och nytt avgassystem som skall fixas. Sedan är det lite mindre fix tills i mars då jag får börja övningsköra.
Om någon av er känner till lite mer om historien bakom bilen så får ni gärna skriva här eller i Pm till mig. Alltid kul att veta lite mer om sin bil. Jag såg i säljesannonsen att “turboande” ägde bilen för 4 år sedan.Det var ett ordentligt hål vid fötterna på passagerarsidan.
Men nu är det fixat (och några hål till).Återkommer med mer bilder efter hand.
/Edvin
december 29, 2014 at 21:23 #200483Hej och välkommen till klubben Edvin.
Grattis till bilen. Ser att du redan satt tänderna i den, vilket alltid är kul (sådant gillar vi här på forumet).
Ett tips om du vill veta ägarhistorik och liknande är att vända sig till Riksarkivet, där kan du beställa utdrag och kopior om just din bil.
Länk till Riksarkivet
Nu väntar jag med spänning på uppdatering med fler bilder.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Hej igen, och tack för tipset om riksarkivet.
Nu är alla akuta hål svetsade och täckta med nya ljuddämpningsplattor. Skärmkanterna får vänta till i sommar då vi kan stå utomhus och lacka.
Sedan så var det dags att sätta in inredningen. Mattorna nytvättade och fina.
Vi har även bytt ut det sönderrostade tre tums avgassystemet till ett nytt 2,5 tums system.
Det gamla systemet var så rostigt och fullt med hål att det gick att bryta sönder.
Hastighetsmätaren fungerar bara ibland, så jag bytte ut den mot en ny och håller tummarna att det är i mätaren som felet sitter./Edvin
januari 5, 2015 at 13:23 #200594Härlig förstabil! Grattis!! :AP
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”januari 5, 2015 at 13:57 #200595Åh, vad roligt! Jag spekulerade på denna bil för några veckor sedan, men blev avskräckt pga all rost (behövde en brukis). Ser ut som den kommit till helt rätt ny ägare. 🙂 Blir spännande att få följa detta projekt, heja!
När vi stod här i verkstaden och gjorde upp affären kändes det verkligen som att bilen skulle komma i rätt händer.
Det bevisar du med de här bilderna! Riktigt roligt att se.
Lycka till med din förstabil och hoppas de ger dig mycket glädje. Uppdatera gärna med bilder och vad som görs, det uppskattas.
Hälsa far din också. 🙂Mvh Bilens förre ägare.
og900 5D med taklucka och trubb… Synd du har T8 motorn men annars är det ju perfekt 🙂 Snygg färg med!
min första och enda bil är en 5D trubb med lucka med.. som var tokrostig… Åh sicken nostalgi att titta på rostlagningsbilder 😉
Verkar dock som du är lyckligare lottad än mig. Du både kan svetsa och har mindre rost 🙂
januari 5, 2015 at 15:45 #200599kul att hon hamna i bra händer. :AP
köpte bilen för 4 år sedan, sålde efter ett år, köpte tillbaka ett år senare och sålde till Johan efter ett år igen.
Anonymmars 6, 2016 at 21:15 #390455Ahh, det är jo ut att vara en 129h ” Rosenkvartz”
Sådan hade jag själv, sålde den dock dock förre året.
Bara att knega på, så kan dom bli som min fd “Kvartz” 😀
mars 10, 2016 at 10:25 #392395Välkommen i gänget 🙂
Härligt med en 900 till, ska bli kul att följa.Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Hej
Jag insåg nu att det var väldigt länge sedan som jag gjorde en uppdatering här men mycket har hänt sen senast så jag tar det lite kortfattat.
Först så slutade tändningen att fungera och det tog ganska lång tid att lösa men tillslut så. Och när vi ändå flängde runt på skrotar så hittade jag nytt skumgummi till förarstolen.
Sedan så byttes det fjädrar och stötdämpare på båda sidor bak. Och vi fick svetsa till nya fästen på båda sidor.
Sedan så gick vi på att byta ut en av skärmkanterna bak.
Allt gick bra och jag blev väldigt nöjd med lacken. det syns bara om man går nära och tittar noga.
Jag har också hunnit med att byta hjullager bak och fram och när jag ändå höll på så bytte jag alla spindelleder också.
Detta blev ett lite trixit jobb men tillslut så lossnade allt och i hopsättningen flöt på bra. Jag fick dessutom en ny kyla i julklapp så nu glänser det där fram i motorrummet.
Efter det så passade jag på att byta innertak då det gamla satt uppe med nålar redan när jag köpte bilen
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.