Min Saab är sjuk. Ganska många symptom.

Forum Modellspecifika forum OG900 Min Saab är sjuk. Ganska många symptom.

Detta ämne innehåller 22 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-30 07:04.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13709

    tyrann
    Deltagare

    Detta gäller en Saab 900 GL -83 med lite drygt 15k mil asfalt bakom sig. Den är väl omhändertagen och har alltid gått bra, med några enklare reparationer någon gång ibland.

    Ska försöka redogöra för symptomen i den ordning de dykt upp, de allvarligaste kommer sist. Alla saker behöver inte ha någon betydelse. Jag kanske kan se individuella lösningar till alla problem, men skulle gärna vilja ha tips från någon i vilken ände jag ska börja nysta, om det ens är nån idé att laga pärlan.

    *harskla sig*

    Detta kan ha börjat med att bilen kokade tidigt i höstas. Jag bytte då termostat, till en med lägre öppningstemperatur eftersom jag tyckte den blev varm så lätt i sommarvärmen. Efter detta rusade den inte i temperatur. Temp-mätaren gick upp till hälften på skalan vid normal belastning och 3/4 när den blev varmare än normalt. Jag tror det var i samband med detta jag tyckte bilen tappade lite kraft. Det sitter en effektivare kylare än standard i den.

    Senare i höstas, i samband med tändstiftsbyte,oljebyte (hällde i mineralolja av nån anledning) och lätt motortvätt började det lukta avgaser i kupén vid stillastående om kupéfläkten snurrade lite snabbare. Trodde avgaset läckte, men bilen dör direkt om jag håller för utblåset och trycket verkar inte falla om jag väntar lite med att släppa. Jag kollade då Vevhusventilationen och det var lite sot vid anslutningen på ventilkåpan så jag antar att det kan ha stämt. Försökte täppa till det men det luktar fortfarande.

    Hela tiden har också bilen blivit allt slöare, särskilt när den är kall. I svagt lutande uppförsbackar efter korsning kan jag få köra på ettan. Den har hackat lite på låga varv ganska länge, men nu feltänder den ganska rejält. Dessutom, och detta känns som det allvarligaste, så knackar/tickar motorn ganska rejält under belastning, särskilt låga varv verkar det som. Jag har också satt i en originaltermostat men detta påverkade inte tempen uppåt nämnvärt.

    Sist jag körde gick den så dåligt att jag inte trodde jag skulle komma hem. Nu får den stå tills jag hittat problemen.

    /Samuel

    #91642

    stefan
    Deltagare

    Är det förgasare på den så kolla membranet först och främst och sen de gummibussningar i insugningsröret som anslutningarna för servo och annat sitter nertryckta i. De brukar bli ganska mjuka med tiden och far loss i tid och otid. En motor som drar tjuvluft och haltar på nån cylinder kan mycket väl låta lite märkligt för en okunnig.

    #91643

    matthias r
    Deltagare

    Kolla tändläget också, står det gravt fel får du spikningar vid belastning som kan likna rena lagerknacket. Det skall ställas vid 2000 r/m, frånkopplad vacuumslang till fördelaren.
    Tändningen ska då ställas på 18 grader f.ö.d.

    Hjälper det inte, ta ett kompressionsprov, det visar direkt om något är galet.

    Mineralolja, av god kvalitet ska du använda. Syntetoljor hör inte hemma i äldre motorer, om de inte gått på detta sedan de var nya. Dina problem är inte relaterade till smörjoljan, det kan jag nästan lova. Syntetolja löser upp avlagringar i gamla motorer som lätt tränger in där det inte ska, tex mellan ventiltallrik och säte–det hände en bekant till mig som envisades att ha i s-olja i sin 25 000 mila 900-motor. Våldsamma knack efter 10 mil, med efterföljande åtgärd av toppen blev det gången.

    Tror vi snackat om just detta på någon tidigare tråd, nån som hittar den?

    #91644

    porsche944
    Deltagare

    Vilket skick är det på tändkablar och fördelarlock? Om bilen har rätt tändinställning som Matthias skriver, friska tänddelar och ett ok förgasarmembram, då skall den bara gå. Temperatur problem brukar på äldre 900:or snarare vara en dålig kylare än vad det är termostaterna. Om motorn når sin drift temperatur snabbt från kall start så tordes nog termostaten vara ok. Jordkabeln mellan kaross och anslutningen i växellådans högra framkant, är den hel? Detta kan ge väldigt dålig gång om motorn startar. Jordflätan på nedre kylarbalkens högra sida på verkar temp mätaren, skuva ur och slipa rent samt smörj in med vaselin, detta är ett mkt vanligt fel på 900 og.
    Lycka till.

    MVH Michael

    #91645

    tyrann
    Deltagare

    Tack så mkt för era svar.

    Jag ska göra så gott jag kan så fort jag får tillfälle. Tänkte vänta tills jag kan jobba i dagsljus, är förpassad till en oupplyst utomhusparkering. Efter att ha bytt generator i +1°C och ösregn med en Maglight som enda ljuskälla har jag insett att jag kanske inte alltid måste ha så bråttom. Tyvärr har jag inte grejer här så jag kan kolla tändpunkt och göra komp-test…

    #91647

    tyrann
    Deltagare

    Jag tror det sitter billiga Beru i. Några erfarenheter av det märket?

    Finns det några genvägar att ställa tändningen, som inte innebär stroboskop och varvräknare?

    /Samuel

    #91648

    stefan
    Deltagare

    Beru som märke är inga ”billiga” stift. De ska nog göra sitt jobb. Om jag vore som du så skulle jag köpa mig ett membran till förgasaren och byta det först av allt. En stjärnmejsel och bort med locket så ger det sig själv.
    Ta inte bort det ”för att titta” innan du har ett nytt membran för har det suttit där ett tag så sväller dom och du får aldrig tillbaks det.

    #91649

    kaparn
    Deltagare

    Om en bil baktänder så är det förmodligen en ventil som står öppen i tändläge då kan motorn gå rätt dåligt. Alternativet är väl att tändningen står rejält fel och det inträffar ju sällan om inte fördelaren sitter löst, någon skruvat på den eller om någon bytt plats på tändkablarna. Och som sagt ett dåligt förgasarmemran kan också ge liknande symptom men det kostar ju bara en femtiolapp och tar 10 minuter att byta så det är ju lätt gjort.

    #91650

    tyrann
    Deltagare

    Jag kom på en till sak som kanske kan ringa in problemet. En längre tid har bilen fortsatt tända även efter jag slagit av tändningen. Detta händer inte varje gång, om jag låter den gå på tomgång en lite längre stund brukar det inte hända, men jag har gjort det till en vana att stänga av bilen med kopplingen precis vid dragläge…

    #91651

    En liten fråga bara ….
    Har du använt blyersättnings medel i bensinen ?
    Annars kan ju symtomerna vara brända ventiler !
    Men som sagts tidigare i tråden …. ett kompa prov vore ju intressant.
    lycka till

    mvh fredde

    #91652

    matthias r
    Deltagare

    Följande skriver jag utan att rekommendera förfarandet till andra, bara mina egna vanor
    gällande blyersättning:

    Enligt Saab själva kan helt blyfri bensin användas i vagnar f r om 1985 års modeller.
    Har aldrig tillsatt en droppe blyersättning i bränslet på någon Saab annat än V4:an, vare sig den haft B eller H-motor. Över 30 000 mil har avverkats med sådana. Haverier eller problem relaterade till avsaknaden av preparatet har inte existerat. Äldsten var en 99-73 (2,0 B-mot).

    En enda modell undantagen; Saabmotorer med den mekaniska CI-insprutningen till och med årsm 1984.
    En komponent (minns ej vilken) inne i luftmängdmätaren kräver smörjning av bly eller likvärdigt för att täta och fungera. From 85 är denna del bearbetad på ett annat sätt vilket resulterar i att blyfritt bränsle kan användas utan skaderisker.

    Symptomet kan som Tazzy säger uppkomma av brända/skadade ventiler, men att avsaknad av blyersättning skulle vara bakomliggande orsak gäller bara för Saab V4, kanske även den första
    (engelska) 99-motorn.

    Glödtändningarna är ytterligare ett tecken på att tändningen står helfel. Du skriver att du inte har ngn möjlighet att kolla. På Biltema finns en bra stroboskoplampa för runt 250 kr, totalt oumbärlig vid motorservicejobb. Helt OK kvalité, du kan ha glädje av den säkert tio år./Matte R

    #91653

    tyrann
    Deltagare

    Jag har alltid använt blyersättning. Men det kan jag alltså sluta med, det var en glad nyhet.

    Ska se till att få tag på stroboskop och varvräknare, förhoppningsvis kan jag göra ett försök till helgen. Byter förgasarmembran då också, samt ser över det övriga ni tipsat om.

    Förresten! Vevhusventilationens slangar som sitter i ventilkåpan, den adaptern de ansluter till ska sluta helt tätt antar jag? Som det är nu drar den grova slangen lite i den så att den sitter lite snett och glappar lite, samt går väldigt lätt att dra ur…

    Tack för att ni tar er tid att läsa och svara.

    /Samuel

    #91654

    Matte … Jag brukar inte heller använda blyersättningsmedel i mina gammelbilar …
    MEN jag vet just EN 900GL just årsmodell -83 som går som en ”påse nötter” (0) (går ojämt och glödtänder ) om den inte får blyersättning …
    Trots att allting är shysst, jag kan inte förklara varför den är så bara att det är så ….

    mvh fredde

    #91655

    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!

    Jag kan bara instämma med ovanstående, men göra ett par tillägg. Kan det inte helt enkelt vara topplockspackningen??

    Och; glödtändning samt spikning beror oftast på för hög tändning, men har Tyrann trassel med vakumslangar och membran, så kan felet lika gärna bero på att bilen går för magert.

    ”Tobbe”

    #91656

    kaparn
    Deltagare

    Att slangen till vevhusventilationen går lätt att dra ur sitt hål i ventilkåpan är ett vanligt problem. Man får byta ut gummibussningen som den sitter instucken i, det finns att köpa hos Saab för en billig penning. Tag med den gamla vid inköp eftersom det finns två modeller.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng