Minska (o)-ljud i kupé

Forum Modellspecifika forum OG900 Minska (o)-ljud i kupé

  • Detta ämne är tomt.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #481843
    pats
    Deltagare

    Jag har en 900i från -93, jag har också en hund. Hunden hatar att åka bil men i denna är det värst.

    Jag misstänker att det är en högre ljudvolym i saaben än andra moderna bilar så jag vill höra tips på om någon hittat bra lösningar för att minska ljudet.

    SAAB 900 är den enda bil jag kan tänka mig att äga så jag får jobba med det jag har och hunden kommer att vara med ett bra tag till.

    I veckan har jag vårstädat inredningen och haft ur mattor. De undre mattorna mot kaross (skumgummi + hårdare gummimatta) var dyngblöta och rätt sunkiga. Vill knappt lägga tillbaka dem men antar att de gör gott för vägljud. Vad finns för alternativ?

    Underredsmassa i hjulhus och tystare däck har faktiskt gjort skillnad.

    Det sitter ett turboavgasrör (de har väl bara en ljuddämpare) på bilen, det brummar gött men är inte särskilt tyst. Gör ett tystare avgasrörsystem stor skillnad i kupén.

    Hur ser det ut med att addera dämpmaterial (bitumen etc) i dörrar, tak, sidor, bagage, torpedvägg?

    Kommer byta i princip alla bussningar i hjulupphängning i vår, hört att det kan minska resonans.

    Försökt åtgärda vindbrus i förardörr med diverse lister utan större framgång.

    Stort tack!

    #481844
    saabaero
    Deltagare

    Jag skulle torka skumgummit och lägga tillbaka och samtidigt försöka åtgärda vattenläckaget.
    Avgassystemet skulle jag tror är det hunden reagerar på. Turbosystemet har som sagt bara en dämpare och dessutom en lång rak bit på slutet som är ”ajja-bajja” om man vill ha en tyst bil.
    900i med kat ska ju ha en dämpare bakom bakaxeln och denna tar bort det jobbiga dova resonansljuset som kommer av turbosystemet.
    Prova själv att åka i baksätet vid lugn körning kring 2000rpm så kommer du få en uppfattning om ljudet som hunden får uppleva.

    Bussningar skulle jag vara försiktig med i jakten på ljud.
    Idag hittar du sannolikt bara piratbussningar och dom kommer snarast öka ljudet.

    Förardörrens vindbrus kan även vara källan till vattenläckage.

    #481845
    pats
    Deltagare

    Jag skulle torka skumgummit och lägga tillbaka och samtidigt försöka åtgärda vattenläckaget. Avgassystemet skulle jag tror är det hunden reagerar på. Turbosystemet har som sagt bara en dämpare och dessutom en lång rak bit på slutet som är ”ajja-bajja” om man vill ha en tyst bil. 900i med kat ska ju ha en dämpare bakom bakaxeln och denna tar bort det jobbiga dova resonansljuset som kommer av turbosystemet. Prova själv att åka i baksätet vid lugn körning kring 2000rpm så kommer du få en uppfattning om ljudet som hunden får uppleva.
    Bussningar skulle jag vara försiktig med i jakten på ljud. Idag hittar du sannolikt bara piratbussningar och dom kommer snarast öka ljudet.
    Förardörrens vindbrus kan även vara källan till vattenläckage.

    Tack för info!
    Jag tror det läcker vid vindrutan nånstans.. rost vid astolpe – förardörr :/

    Är det någon som har tips på lämplig dämpare/avgasrör. Det är ett nytt fält för mig och en snårig djungel. Antar att det är en halvsats som gäller, vad ska jag leta efter, nytt eller bättre beg? Original eller något särskilt märke?

    De bussningarna som sitter är säkert original och är mycket torra/spruckna = en del knarr här och där som det ser ut idag. Har skaffat nya från SSK och speedparts så får hoppas de tillför något snarare än försämrar!

    #481859
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Första förutsättning att hålla oljud ute, är att hålla bilen tät. (är det hål, glipor, etc, kommer ju oljudet in där)
    Andra förutsättning ar typen av ljuddämpning/material. Här är det lite knepigare att fixa till.

    Du nämnde skumgummi-mattorna på golvet, dessa har bättre funktion (både ljudisolerande och värmeisolerande) om de är torra.
    Det finns nog eftermarknads ”dämp-mattor” att köpa, men kvalitativa är rätt dyra. Den ”hårdare gummimattan” på dem kallas Heavy Layer.
    Sen har ju mjuka/porösa (låg densitet) material en tendens att åldras, och mista sina dämpande/absorberande egenskaper.
    Ett exempel är underredsmassan. Efter nära 30 år kan man inte förvänta sig samma egenskaper som när den applicerades på bilen.
    Ny underredsmassa i hjulhusen är definitivt ett steg i rätt riktning. Golv, brandvägg och underkant av dörrar är stora ytor, som kanske kan vara värt att se över. Dock mycket jobb…
    I motorrummet på brandväggen finns en plåt, som har en ”bitumen-matta” klistrad på dess baksida. På de 900 jag pillat på har denna alltid varit rätt hård/skrumpen, och har troligen inte så bra ljuddämpande egenskaper kvar.
    I dörrar och bakre sidopanel finns det klistrad bitumen-matta. Dessa kan ha en tendens att klistret släpper, och de ”börjar ramla ner”, med förlorad dämpning som följd.

    Extra ljuddämpare minskar noterbart ljudnivå, men tänk även på att ha friskt gummi i avgasrörets upphängning, för att isolera bort vibrationer.
    Ljudnivån från avgassystemet brukar vara mest noterbar vid acceleration. Vid jämn hastighet är det ju mest däcken som hörs.

    Orginal bussningar är bra. Jag håller med Saabaero ovan, att inte byta dem, om de inte är noterbart dåliga.
    Det kan vara svårt att hitta orginal bussningar (verkligen SAAB orginal, och inte ”påstått orginal”)

    Att fixa till allt av det ovanstående kan ju bli lite dyrt. Men av kärlek för SAAB 900og och fyrbenta vänner, kanske det kan vara värt att fixa en del det.
    Hoppas mitt långa utlägg är till nytta, och lycka till med ’et.

    Ha de gött 🙂

    #481896
    pats
    Deltagare

    Tack för det långa utlägget, alltid välkommet! 😀
    Det verkar som att jag utifrån dina tips är en bit på vägen iaf!
    Tänker man långsiktigt behöver det ju inte bli så dyrt med hänsyn till ppa (pris per användning).

    Nästa större projekt blir kanske att testa ett annat avgasystem/dämpare då.
    Är det någon som har bra tips på inköpsställe, rimligt kostnad och så. Rostfritt eller ej etc?
    Kanske någon i Göteborgsområdet som sitter inne på ett fräscht?

    Allt gott

    #481972
    M.Broberg
    Deltagare

    köp inte ett rostfritt om du kan undvika, rostfritt är oftast hårdare och ger lätt lite mer resonans.

    nu vet jag inte vad som är gjort med bilen dom senaste åren, men när den lämnade min vård var det ett hål i hjulhuset mot reservhjulsbaljan på höger sida.
    om du inte vet säkert att detta är åtgärdat så kolla vänster i hjulhuset vänster om infästningen till staget, och då i reservhjulsbalja
    .
    Hål mellan hjulhus och reservhjulsbalja är ju inte asbra för nått och jag tror inte ljudnivåni bagage/kupé är ett undantag

    BRL har ofta (väldigt ofta) rea på ett pack bitumenmattor, dom tar dom dova tonerna.

    ju mer ”fluffigt” material desto högre toner tar det men många skumgummilösningar suger åt sig vatten som du märkt.

    #482001
    pats
    Deltagare

    köp inte ett rostfritt om du kan undvika, rostfritt är oftast hårdare och ger lätt lite mer resonans.
    nu vet jag inte vad som är gjort med bilen dom senaste åren, men när den lämnade min vård var det ett hål i hjulhuset mot reservhjulsbaljan på höger sida. om du inte vet säkert att detta är åtgärdat så kolla vänster i hjulhuset vänster om infästningen till staget, och då i reservhjulsbalja . Hål mellan hjulhus och reservhjulsbalja är ju inte asbra för nått och jag tror inte ljudnivåni bagage/kupé är ett undantag
    BRL har ofta (väldigt ofta) rea på ett pack bitumenmattor, dom tar dom dova tonerna.
    ju mer ”fluffigt” material desto högre toner tar det men många skumgummilösningar suger åt sig vatten som du märkt.

    OK, då får det bli ett ”vanligt” avgasrör i så fall, bra tips 💨
    Jag har faktiskt fortsatt omhändertagandet och svetsat igen hål i båda bakre hjulhus 👌
    Får man passa på att fråga om du märkte av något läckage i bilen under din ägo?
    Samlas en pöl i framförallt vänster bagage balja.
    Samt att det troligtvis kommer in vatten i fram också, funderar på om rosten i vänster vindruteinfattning och om det kommit nyligen (ser ganska långt gånget ut tyvärr..)

    Jag får kanske ta en vända med dämpmaterial och fylla ut på sina håll!

    #482035
    M.Broberg
    Deltagare

    Jag minns faktiskt inte nån rost vid vindrutan alls :S Det var min syster som brukade bilen, jag fick bara hålla reda på den men vatten i baljan? mjo men det var ju hål in så..

    Det stora jag gjorde har vi diskuterat, fräschare och nyplanad topp, vevaxeltätningar och kamkedja + nedre drev. turbo avgaset monterades strax innan köp en vän i Luleå och vi bytte växellådsolja däruppe innan vi körde hem den men annars så vet jag inte. det var ju lätt pinjonljud på 5an i konstantfart hela tiden och jag vet att han som sålde den till ägaren före dig (vi sålde tillbaka den till vännen i luleå) var helt medveten om det och påpekade det innan försäljning. jag gissar att det var pinjonlager som till slut gav sig och orsakade det spektakulära raset på lådan med. Han fick den billigt pga att lådan lät om jag inte minns rätt, det och glappet i rattstången

    Kolla golvet noga är det enda råd jag kan ge. under asfaltsmattorna längst ner.

    eftersom skumgummimattorna var blöta så… det är där det Brukar rosta hål. man tar bort skumgummimattorna och det ligger fin asfaltsmatta under ”gott” tänker man och lägger tillbaka mattorna efter dom torkat.

    problemet är bara att asfaltsmattorna kan dölja rost riktigt bra. främst passagerarens fötter som det brukar läcka vid. har det rostat under släpper dom jättelätt från golvet med tex en kniv och lite lätt våld. har det inte rostat under behöver du värmepistol, spackelspade och ett jävla tålamod.

    #482041
    pats
    Deltagare

    Jag minns faktiskt inte nån rost vid vindrutan alls :S Det var min syster som brukade bilen, jag fick bara hålla reda på den men vatten i baljan? mjo men det var ju hål in så..
    Det stora jag gjorde har vi diskuterat, fräschare och nyplanad topp, vevaxeltätningar och kamkedja + nedre drev. turbo avgaset monterades strax innan köp en vän i Luleå och vi bytte växellådsolja däruppe innan vi körde hem den men annars så vet jag inte. det var ju lätt pinjonljud på 5an i konstantfart hela tiden och jag vet att han som sålde den till ägaren före dig (vi sålde tillbaka den till vännen i luleå) var helt medveten om det och påpekade det innan försäljning. jag gissar att det var pinjonlager som till slut gav sig och orsakade det spektakulära raset på lådan med. Han fick den billigt pga att lådan lät om jag inte minns rätt, det och glappet i rattstången
    Kolla golvet noga är det enda råd jag kan ge. under asfaltsmattorna längst ner.
    eftersom skumgummimattorna var blöta så… det är där det Brukar rosta hål. man tar bort skumgummimattorna och det ligger fin asfaltsmatta under ”gott” tänker man och lägger tillbaka mattorna efter dom torkat.
    problemet är bara att asfaltsmattorna kan dölja rost riktigt bra. främst passagerarens fötter som det brukar läcka vid. har det rostat under släpper dom jättelätt från golvet med tex en kniv och lite lätt våld. har det inte rostat under behöver du värmepistol, spackelspade och ett jävla tålamod.

    Så grymt att man kan få info om bilen flera led bakåt, alltid svårt att veta annars vad som är gjort och inte! 👍
    Glappet i rattstången håller jag på att försöka få bukt med (med mina begränsade kunskaper, inte där än, men en dag så kanske det radiala glappet är borta!)

    Med risk för att låta dum här så måste jag bara dubbelkolla ang. golvet fram. Under skumgummimattorna är det ingen asfaltmatta vad jag kan se. Om inte det svarta i bild är någon beläggning under lack?
    Förstår jag det rätt som att det kan vara en bra ide att ändå lägga någon form av asflatsmatta (har sett en del på forumet som lagt typ denna aluminiumbeklädda butylmatta https://www.biltema.se/bil—mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000044169 i golvet) och sen på med org. skumgummimattorna och klädsel. Eller menar du att man då kapslar in fukten?

    Tack för alla svar 🙂

    förargolv

    Bilagor:
    #482060
    saabaero
    Deltagare

    Nog är det en asfaltmatta på golvet.
    Asfaltmattan sitter direkt på plåten och sedan är lackat.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #482072
    M.Broberg
    Deltagare

    Ja det är skönt när man kan spåra lite sålänge det som gjorts är bra 😛

    Glappet i ratten är enkelt, du måste byta rattstång. Bilar med och bilar utan airbag har olika rattstång Försök skaffa en så fort det går, bilarna växer inte på träd längre!

    Det är precis den lackade asfaltsmattan jag menar, där den rost.bruna sprickan är, ta en kniv och kör in där och bänd lite.

    https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-4kvm-dampmatta.html

    Den mattan har jag kört med i några bilar, det är väldigt prisvärt när det är rea (vilket det typ alltid är)

    Varmluftspistol underlättar vid montering, finns rollers att trycka ner det men jag brukar ta en bit sönderklippt lakan och stryka med, alternativt ha handskar på mig.

    • Det här svaret redigerades för 17 timmar, 59 minuter sedan av .
    #482104
    pats
    Deltagare

    Jag verkar fått napp på en ”ny” rattstång från skroten som kommer snart! Hoppas att det löser det 🤗
    Provade att dra åt skruvarna vid axlarna men då blev det bara trögare att svänga.

    Bra tips där, får ut och hugga lite med kniven och hoppas på det bästa.

    Har man tur kanske jag får med mig ett par högtalare till dämpmattan också! 🤙

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.