Missljud 1

  • Författare
    Inlägg
    • november 13, 2010 at 16:07 #24992

      Tjena,

      Jag har en SAAB 900i -88 (ca 22000 mil).

      Igår då jag startade fick jag ett “flap-flap-flap”-missljud (ungefär som när ungar har en pappersbit som smattrar mot cykelekrar). Det låter som ljudet kommer från drivremmen till vattenpumpen (som går mellan styrservobehållaren och vattenpumpen). Ljudet försvann då motorn gått på tomgång ca 1 minut. Det har varit likadant vid varje kallstart sedan dess.

      Är det någon av er gamla SAAB-gurus som har en misstanke om vad som är fel och vad jag ev. bör göra åt saken?

      Mvh Förgöraren

        december 13, 2010 at 09:44 #180479

        Hmmm… Flap-flap-flap säger du? Ändras ljudet med varvtal, körhastighet, växelval och/eller om du trampar på kopplingspedalen? Går bilen lika bra när ljudet hörs/inte hörs?

        Drivremmen till generator och vattenpump är lätt att utesluta genom att hälla lite vatten på den medan motorn är igång. Om ljudet tillfälligt ändras eller upphör så är det drivremmen som låter.

          december 13, 2010 at 10:12 #180480

          Har du öppnat på huven och tittat ner mellan motor och torpedvägg?
          Brukar va det första man gör innan man skriver en tråd om det.
          Självklart är något inte som det ska.

            december 14, 2010 at 19:34 #180505

            @jellybear wrote:

            Hmmm… Flap-flap-flap säger du? Ändras ljudet med varvtal, körhastighet, växelval och/eller om du trampar på kopplingspedalen? Går bilen lika bra när ljudet hörs/inte hörs?

            Drivremmen till generator och vattenpump är lätt att utesluta genom att hälla lite vatten på den medan motorn är igång. Om ljudet tillfälligt ändras eller upphör så är det drivremmen som låter.

            Tjena,

            Ljudet är detsamma om jag kopplar ur. Kan inte riktigt säga om jag hör det på andra växlar än 1:an och back då motorljud och “vägljud” då i allmänhet överröstar detta flap-flap-ljud. Skall testa ditt tips med att hälla lite vatten på nämnd drivrem imorgon. Tack för tipset.

              december 14, 2010 at 19:40 #180506

              @icecream wrote:

              Har du öppnat på huven och tittat ner mellan motor och torpedvägg?
              Brukar va det första man gör innan man skriver en tråd om det.
              Självklart är något inte som det ska.

              Först öppnade jag motorhuven, sedan tittade jag ner mellan motor och torpedvägg … och först därefter skrev jag tråden 😉 .

              Mitt problem är att jag inte ser något onormalt men jag är å andra sidan möjligtvis för grön för att veta exakt var jag i första hand bör titta. Jag skall testa vattentipset ovan för att ev. kunna utesluta remmen. Har Du något annat tips på rak arm?

              m/

                december 15, 2010 at 00:33 #180512

                Kan ju bara en av de 3 remmar som sitter där. 2 generatorremmar o en till styrservot. Sen sitter en till AC;n också om man har en sån

                Har varit med om att ena remmen börjat släppa.
                Sen är det den tråkiga remskivan på vevaxeln då. Gummit i denna kan ha börjat ge sig. Så snart kanske den slirar också.

                  december 15, 2010 at 17:32 #179110

                  Det där med remmar är alltid svårt. Men en bra tumregel är att den inte ska flexa mer upp och ner än diametern på remmen och att det inte får finnas synbara sprickor i sidan på remmen. Blankpolerad sida brukar tyda på att den slirar och remmar kan faktiskt slira utan att gnissla.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.