Missljud 1

Forum Modellspecifika forum OG900 Missljud 1

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-15 17:32.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24992

    forgoraren
    Deltagare

    Tjena,

    Jag har en SAAB 900i -88 (ca 22000 mil).

    Igår då jag startade fick jag ett ”flap-flap-flap”-missljud (ungefär som när ungar har en pappersbit som smattrar mot cykelekrar). Det låter som ljudet kommer från drivremmen till vattenpumpen (som går mellan styrservobehållaren och vattenpumpen). Ljudet försvann då motorn gått på tomgång ca 1 minut. Det har varit likadant vid varje kallstart sedan dess.

    Är det någon av er gamla SAAB-gurus som har en misstanke om vad som är fel och vad jag ev. bör göra åt saken?

    Mvh Förgöraren

    #180479

    jellybear
    Deltagare

    Hmmm… Flap-flap-flap säger du? Ändras ljudet med varvtal, körhastighet, växelval och/eller om du trampar på kopplingspedalen? Går bilen lika bra när ljudet hörs/inte hörs?

    Drivremmen till generator och vattenpump är lätt att utesluta genom att hälla lite vatten på den medan motorn är igång. Om ljudet tillfälligt ändras eller upphör så är det drivremmen som låter.

    #180480

    icecream
    Deltagare

    Har du öppnat på huven och tittat ner mellan motor och torpedvägg?
    Brukar va det första man gör innan man skriver en tråd om det.
    Självklart är något inte som det ska.

    #180505

    forgoraren
    Deltagare

    @jellybear wrote:

    Hmmm… Flap-flap-flap säger du? Ändras ljudet med varvtal, körhastighet, växelval och/eller om du trampar på kopplingspedalen? Går bilen lika bra när ljudet hörs/inte hörs?

    Drivremmen till generator och vattenpump är lätt att utesluta genom att hälla lite vatten på den medan motorn är igång. Om ljudet tillfälligt ändras eller upphör så är det drivremmen som låter.

    Tjena,

    Ljudet är detsamma om jag kopplar ur. Kan inte riktigt säga om jag hör det på andra växlar än 1:an och back då motorljud och ”vägljud” då i allmänhet överröstar detta flap-flap-ljud. Skall testa ditt tips med att hälla lite vatten på nämnd drivrem imorgon. Tack för tipset.

    #180506

    forgoraren
    Deltagare

    @icecream wrote:

    Har du öppnat på huven och tittat ner mellan motor och torpedvägg?
    Brukar va det första man gör innan man skriver en tråd om det.
    Självklart är något inte som det ska.

    Först öppnade jag motorhuven, sedan tittade jag ner mellan motor och torpedvägg … och först därefter skrev jag tråden 😉 .

    Mitt problem är att jag inte ser något onormalt men jag är å andra sidan möjligtvis för grön för att veta exakt var jag i första hand bör titta. Jag skall testa vattentipset ovan för att ev. kunna utesluta remmen. Har Du något annat tips på rak arm?

    m/

    #180512

    icecream
    Deltagare

    Kan ju bara en av de 3 remmar som sitter där. 2 generatorremmar o en till styrservot. Sen sitter en till AC;n också om man har en sån

    Har varit med om att ena remmen börjat släppa.
    Sen är det den tråkiga remskivan på vevaxeln då. Gummit i denna kan ha börjat ge sig. Så snart kanske den slirar också.

    #179110

    sebbo
    Deltagare

    Det där med remmar är alltid svårt. Men en bra tumregel är att den inte ska flexa mer upp och ner än diametern på remmen och att det inte får finnas synbara sprickor i sidan på remmen. Blankpolerad sida brukar tyda på att den slirar och remmar kan faktiskt slira utan att gnissla.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng