Mitt nya projekt, saab 900i 16

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Mitt nya projekt, saab 900i 16

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare

aero 16v
      Tack för svaret! Ska tvätta rent imorgon så får jag kika vart de kommer ifrån. Just nu går det åt lite för mycket olja :bh

mars 31, 2013 kl. 11:55 #54058

Motoroljläckaget är lagat på verkstad. Vevboxen eller va det var.
        Nu läcker det från växellådan.. Yippiekayey! Men vart sitter den pluggen?
        I instruktionsboken finns bara bild på om det är aut. men min är ju manuell. Nån som har en bild?

Blinkersen lever sitt eget liv.. Men varningsblinkersen verkar funka så kan vara vid spalen de glappar.

När jag åker sakta på ettan och det är tungt rycker växelspaken?

Har iaf hunnit vaxa huven 🙂 men skulle kört cleaner innan. Ska göras snart!
        Vill ha vår så man får lite mer motivation!

Glad påsk! /Mimmi

april 14, 2013 kl. 14:31 #54498

Uppdaterar lite. Har börjat ta tag i lacken nu, kört cleaner + vax på en dörr och sen bumpershine på de svarta detaljerna. Tagit isär grillen också och lackat den 🙂

Ser lite skillnad va? Syns mer irl

blev ganska nöjd faktiskt!

april 14, 2013 kl. 16:11 #54503

Gillar både färg och modell, har själv en vit 2dörrar och en 4dörrar sedan i samma kulör. De blir fina efter puts, kan rekomendera vita blinkers, funkar bra med den färgen.

Ser välskött ut.

april 14, 2013 kl. 18:36 #54513

Tack fataren!

Tycker det är lite konstigt att den färgen anses som brun när jag tycker den är mer mörkröd/lila
              Vart beställer man blinkers/glas till lyktorna billigast?

Det var en av få som inte hade allt för mycket rost (se första inlägget) Gått i norrland innan
              När jag bytte däck sprayade jag linolja i hjulhusen ska ta under hela bilen med.
              Så ganska välskött 🙂 inredningen är jättefin (sprucken instrument bräda + hängande tak :CE )

april 14, 2013 kl. 18:58 #54516

Har haft en risig 9000 med den färgen. Det känns som att när den är matt så ser den brun ut, uppolerad mer rödlila. Så det kanske är förklaringen?
                Bra jobbat, i alla fall! :AP

96 V4 1975 ”Bollen”

april 14, 2013 kl. 19:13 #54520

Det har du rätt i Janne och tack! Blir retad på jobbet för mina bruna saabar 😉

april 15, 2013 kl. 19:29 #54573

Bruna Saabar ä helrätt! Har själv 3 olika varianter på temat…

april 15, 2013 kl. 20:33 #54581

Ja, själv saknar jag Tant Brun som en härlig 70-talsikon. Fast antilopbrun var den minst snygga av Saabs fyra (!) nyanser det året. :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

april 16, 2013 kl. 20:21 #54625

Ja…och två av dom va bruna. Nä skämtosido så fanns det blå, röd, grön, vit och brun o brunare så det fanns stora valmöjligheter plus dom olika metallicfärgerna.
                        Hejsvejs!

maj 7, 2013 kl. 19:56 #55389

Och nu har den varit hos bilmek för andra gången sen jag köpte den. Packning vid oljepumpen.. 2500:- fattigare
                          Vilket bra köp jag gjorde :CE

maj 8, 2013 kl. 19:30 #55431

@Mimmi wrote:

Och nu har den varit hos bilmek för andra gången sen jag köpte den. Packning vid oljepumpen.. 2500:- fattigare
                            Vilket bra köp jag gjorde :CE

Mimmi! Du är fortfarande ägare till en og900, en ikon bland världens bilmärken.
                            Håller nu alla tummar som bara går för att bilen fungerar prickfritt och ger Dig många sköna mil framöver..
                            Med Din entusiasm så är jag övertygad om att Du får bilen i mycket fint skick. Fortsätt putsa, feja och lägg
                            upp bilder efter hand!
                            Lycka till!

maj 12, 2013 kl. 13:07 #55545

Tack så mycket! Värmer att få höra 🙂
                              Vore ju kul med en turbo dock men köpet blev lite hastigt o lustigt.

Kört tur o retur till Jönköping i helgen och den ligger fint i 120-130 så idag är jag nöjd med den!
                              Ska montera nya skyltar o nästa lön kanske det blir något annat nytt till den :wrench

juni 4, 2013 kl. 08:40 #56301

Haha! Den är dyr min pärla idag 🙂 gick ej igenom bes men bara pga en lampa o att jag ska tejpa iordning framskärmen!

Antagligen är rattlåset ur funktion men de tog han bort som anmärkning 🙂
                                Fan trodde bilen va helt slut i länkarmar o spindelleder men de lät så fint när han slog me hammaren. Lycklig saabägare idag med andra ord!
                                Såg 2 fina 900s som just varit inne med, det ljudet saknar jag i min..

juni 4, 2013 kl. 14:52 #56313

Härlig bil! Har haft en likadan själv fast 5dörrars och med 8ventilersmotorn! Det var en 88B med katalysator vilket som jag förstått ska vara en hemsk kombination men den gick i ur och skur och var en trogen vän! 🙂

Fick också alltid höra att den var brun när den ju helt klart är lila till färgen. En stor fördel på just min bil var att färgen gjorde att rosten syntes väldigt lite 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.