Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Mkt ovanlig bil?
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 2 december, 2002 kl. 21:30 #66605
anders
DeltagareBäste herr Lövmark
99:orna är riktiga bilar, tvåtaktarna får mig att tänka på invalidmopeder….5 december, 2002 kl. 15:36 #66606anders lovmark
DeltagareAlla har vi olika åsikter, tur är väl det !
Aktar mig för verbala slagsmål i detta forum, genom att backa lite och säga: Visst fanns det håriga 99:or också.
Tänker då i förstone på Stickans 16-ventilare, det var något det ! Glömmer aldrig ”Svenska” 76 när jag stod på ”Soptunnan” (Gräsmark – Brånarna) även benämd ”Stigs privata racerbana”, där han under en rad år alltid var värst. Stod vid starten och njöt, 1:an, 2:an, 3:an, 4:an innan första vänstern, vilket gny !!!!
Sådant får man aldrig höra något mer !
5 december, 2002 kl. 17:54 #66607tobbe99
DeltagareHejsan!
Hörrudu Löwmark!! Att låta en Rekort Sprint rosta bort är enkelt, men preskibrerat blir det ALDRIG!! Fy skäms Tvåtaktare är visserligen charmiga, men ganska lätt åker man åttor runt dom med en 99:a!! Aj, aj, sluta kasta sten på mig gubbar!
”Tobbe”5 december, 2002 kl. 18:06 #66608Krister K
DeltagareEhmmm, Stig B åkte 96 v4 i Svenska 1976…
/BesserwisserKrister5 december, 2002 kl. 21:27 #66609ake svantesson
Deltagarei svenska 77 så var det ACZ 701 SOM ÅKTES UTAV STIG..BILDEN PÅ SAABKLUBBENS FOTOSIDA ÄR DÄRIFRÅN.
SOM LITE KURIOSA..SÅ finns bestyckningen utav motorna från rac 76 å svenska 77 nedskrivna.
weber 48 dcoe
halsring 40
spridare 4,5
huvudmunstycke 165
emulsion 190 (185)
tomgång 55(F8)
accmunstycke 45
flottörnivå. 7,5 mm
mm mm
mvh åke..
undrar om fredrik börjat gå igång på 99 or..’ler’6 december, 2002 kl. 08:51 #66610anders lovmark
DeltagareVarför lät jag Sprinten rosta bort ?
Varför sålde jag min Lotus Cortina för 4.500 ?
Varför behöll jag inte någon av mina Saab Sportar ?Sådant kan man fundera så här efteråt, men saker idag som kan verka ointressanta, blir kanske oerhört heta i framtiden ?
Visst var det 1977, 76 vår ju året för kampen mellan Stig och Per, naturligtvis. För en gamling som mig, flyter gärna åren ihop, har varit uppe på Svenska snart 30 gånger så då blir det lätt så.
Minns en tävling hösten 76 då Stig var föråkare med 16-ventilaren, för att testa ut grejorna. Var naturligtvis snabbast. Kartläsare var någon från den arrangerande klubben, som var full av beundran för Stigs framfart. ”Äh, det var lugnt och stilla mitt på vägen” sa Stig och hastade iväg med 16-ventilaren. Han hade bråttom, skulle norröver och åka rallycross dagen efter.
Som jag minns det kom han 2:a i RAC efter Roger Clark detta år, fick en punka som sinkade honom, tror jag. Sedan sviker minnet mig, hur placerade han sig med 16-ventilaren 1977 ?
1978 var det turbodebut i RAC, minns det ganska bra eftersom jag var där. Dock gick ju drivaxlarna på båda bilarna efter ett antal sträckor. Vi var en kortege med SAAB:ar som for som skallskadade kors och tvärs över England, Torsten Åhman i en 99-turbo (DUT 375 tror jag), Eric i en 900-turbo och Bosse Reinicke och jag i en vanlig 99:a. Minns att wastegaten pajade för Pelle på Donington, då var det nervöst bland SAAB-folket, Pelle smög runt för att inte skjuta motorn.
Ja, ja, det var tider det !
6 december, 2002 kl. 16:40 #66611ake svantesson
Deltagarehej Anders..
undrar om du kommer ihåg vilken tävlig det var stig åkte föråkare..å om det var en silver/grön 99a eller om det var en svart gul blå..
bla så åkte han ju föråkare i strömkarlen hösten 76 med en expressen journalist bertil brohman i högersätet..
har faktisk genom en väns försorg hittat reportaget..en helsida i expressen,söndag 21 nov 1976
sidan 46..han ställde sig frågan varför alla mjölkpallar står på höger sida vägen.mm mm
rac 77 gick inte så bra..stig bröt å per kom 9a
kalle grundel 32a
78 hade de fått med fel drivaxlar. varvid de gick av.å då åktes det kombikupeer..en svart å en vit.
mvh åke9 december, 2002 kl. 14:14 #66612anders lovmark
DeltagareHej Åke !
Tiden har gått, och enligt mina tidigare inlägg så får jag konstatera att jag glömmer ibland.
Vad jag dock minns är att denna tävling var i någonstans i Roslagen. Jag tror att bilen var silver, är dock ej helt säker. Minns att jag höjde ögonbrynen då Leffe Asterhag gjorde come-back i en Toyota, han åkte ju BMW innan, höll upp några år innan det blev just Toyota.
9 december, 2002 kl. 21:06 #66613anders
DeltagareJag försökte reta upp tvåtaktsåkarna lite (överst på sida 2) men det verkar inte ha funkat, får väl gå in på 140-klubbens sida å retas lite där istället….
9 december, 2002 kl. 21:16 #66614petter
DeltagareHej!
Ekendahl…bilderna… Snart sätter ångesten in!
Mvh Petter
9 december, 2002 kl. 22:59 #66615fredrik
DeltagareBilderna kommer så fort som JLN kommit ihåg att scanna in dem!
/Fredrik
20 december, 2002 kl. 21:28 #66616jln
DeltagareBilden på taxi bilen
[image]http://www.eae.net/old/saab99.jpg[/image]
21 december, 2002 kl. 21:20 #66617fredrik
DeltagareDet är ju nästan så att man blir sugen!!!!!!
/Fredrik
22 december, 2002 kl. 12:58 #66618anders dahl
DeltagareMmmmmmmmmmmmmm, godsaker!!! Men den stämmer inte riktigt med taxibilarna här i storstan, den svarta randen var max hälften så bred, kanske bara en tredjedel. Volvo hade bredare än SAABarna.
22 december, 2002 kl. 16:52 #66619petter
DeltagareYummie!!!
Perfekt julklapp, tackar!
Mvh Petter
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.