Mkt ovanlig bil?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Mkt ovanlig bil?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 31 till 39 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #66620
    fredrik
    Deltagare

    Det stämmer Anders att Volvos rand var bredare C:a dubbelt så bred. men denna 99:a har nog aldrig blivit omlackerad så det är nog så att du minns fel. Randen är nog även lite konisk på 99:orna & det var det även på denna 99:a.

    Någon riktig entusiast måste bara köpa denna raritet så att den sparas åt eftervärlden!
    Den lär nog vara ensam kvar i livet!

    /Fredrik

    #490441
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Den bilen GJT 031 skrotades 2021-08-13 av Arons Bildemnontering i Malmö. Mätaren stod på 9939 mil. Jag har köpt drivpaketet, främre kofångaren och lite småpycke.
    Hör gärna med Mattias (040-618 17 02, hälsa från Adam ”med SAABen”) på Arons så kanske karossen kan köpas loss.
    Jag renoverar våran Familjeveteran DSF172 99L -73. Har också en SAAB 900S -91 så jag har fullt upp.

    Men jag insåg att GJT 031 var SAABs första Taximodell.
    Jag har slagit på en forsk kring denna bilens historia.
    Den var Taxi i Rättvik till Juni 1982. Sen dess har den varit i privat ägo. Damen som köpte den är i dag 87 år gammal. Hon minns inte vad mätaren stpd på när bilen köptes.
    Dock sa hon att taxi killen som sålde den ”inte tyckte om den”. Hon kom att älska sin GJT 031 99L Automatic.

    Bilen såldes till ett par i Malmö 2019.
    Den dog av ”plötslig skrot-död”. Tjejen lämnade den till en verkstad som konstaterade att de inte kunde starta den. Arons Bildemontering kunde däremot starta den. De tyckte motorn
    gick väldigt jämnt och fint. Motorn ger ett intryck av att vara mindre körd än min orginal som gått 17490 mil. Dock är min mycket renare (motortvättad oftare).
    GJT 031 har relativt nyligen varity ute på auktion/annons där man visar upp en milmätarhistoria från och med 2012 som startar på 9.256 mil. (Givetvis kan det vaara 199256)
    Jag har frågat Transportstyrelsen vad mätarställningen var 1982.

    Jag är inte intresserad av automatlådan och mindre intresserad av motorn om det visar sig att den gått 19939 eller 29939 mil.

    Vänliga Hälsningar
    adamz

    #490442
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Jag vet inte om det är möjligt att köpa ut en kaross som har skrotats men om det är möjligt så borde denna unika taxi räddas. Om det inte går att köpa ut den som privatperson så kanske det vore möjligt att köpa ut för att sedan donera till museet? Jag hoppas att någon kan rädda karossen. Mvh Bengt

    #490443
    adamz
    Deltagare

    Hej igen!
    Efter Bengts inlägg kände jag att jag måste själv ringa Mattias på Arons Bildemontering i Malmö för att förhindra att bilen går i ”pressen”.
    Ttvärr var jag FÖR SEN Sen tillade Mattias att det kanske hade gått att få ”dispens” om karossen skulle ha gått till ett museeum. Annars
    går det inte att köpa loss en skrotad kaross.

    GJT 031 har därmed gått helt ur tiden som bil-individ.

    Lärdommen av denna story är att om våra verkstäder hade information om vad som kom i deras händer så sklulle inte denna bil drabbats av
    ”plötslig skrot-död” förmodligen. Bilverkstäder kostnader mm har ju blivit sådana att de liknar allt mer ”smart-phone butiker” — Oj ”så gammal”
    = papperskorgen (plåtpressen) nästa.

    Vänliga Hälsningar
    Adam

    #490449
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Det var tråkigt att höra. Ingen skugga ska falla över tidigare ägare. Som bilägare är man ju utlämnad till verkstadens bedömning. Om verkstaden säger att det är inte värt att slösa mer pengar på ytterligare felsökning så hamnar tyvärr bilen på skroten. Det vi Saab-entusiaster ser som ”en helt unik Saab 99 taxi, troligen den enda kvarvarande, och som dessutom är i trafik och med godkänd besiktning” ses av de flesta andra som ”en trasig gammal bil” . Tråkigt. Mvh Bengt

    #490451
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Tråkigt öde men så är det med det mesta idag. Jag har 6 st bromsskivor till og900 med ett lite för stort kast på. De är inte rostiga bara rullat några hundra mil inga ”slit-kanter” mm. Så jag tycker det är onödigt att kasta dem och borde lämna iväg dem på svarvning för att återanvändas.

    Så nu i veckan kollade jag upp vad det skulle kosta och svarva dem här hemma i Västerås, pris mellan 250-300 kr st dvs så gott som nypris vad nya skivor kostar. Det är ju lite tråkigt när det blir så att timkostnaden i Sverige är så dyr att nytt blir nästan billigare.

    #490526
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    På webbplatsen car.info när man väljer utforska bilkatalogen och saab och sedan väljer 99 och fyra dörrar och sedan väljer årsmodell 73 så har någon lagt ut ett par bilder på en gul bil med svart rand. Måste nästan vara den ovan nämnda bilen som nu tyvärr inte längre finns kvar. Mvh Bengt

    #490528
    M.Broberg
    Deltagare

    Så nu i veckan kollade jag upp vad det skulle kosta och svarva dem här hemma i Västerås, pris mellan 250-300 kr st dvs så gott som nypris vad nya skivor kostar. Det är ju lite tråkigt när det blir så att timkostnaden i Sverige är så dyr att nytt blir nästan billigare.

    går säkert lösa lite billigare om du hittar nån som kan ta det svart efter jobbet typ.

    men det är så billigt med nya og900 bromsskivor med… vet att tex 9-3 314mm kostar multum mer,

    #490529
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Jo så är det nog M.Broberg, men jag känner ingen så direkt som kan ta detta jobbet efter arbetstid. Men de får ligga hemma tills ett ev tillfälle dyker upp.

Visar 9 inlägg - 31 till 39 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.