Mkt ovanlig bil?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Mkt ovanlig bil?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #66620
    fredrik
    Deltagare

    Det stämmer Anders att Volvos rand var bredare C:a dubbelt så bred. men denna 99:a har nog aldrig blivit omlackerad så det är nog så att du minns fel. Randen är nog även lite konisk på 99:orna & det var det även på denna 99:a.

    Någon riktig entusiast måste bara köpa denna raritet så att den sparas åt eftervärlden!
    Den lär nog vara ensam kvar i livet!

    /Fredrik

    #490441
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Den bilen GJT 031 skrotades 2021-08-13 av Arons Bildemnontering i Malmö. Mätaren stod på 9939 mil. Jag har köpt drivpaketet, främre kofångaren och lite småpycke.
    Hör gärna med Mattias (040-618 17 02, hälsa från Adam ”med SAABen”) på Arons så kanske karossen kan köpas loss.
    Jag renoverar våran Familjeveteran DSF172 99L -73. Har också en SAAB 900S -91 så jag har fullt upp.

    Men jag insåg att GJT 031 var SAABs första Taximodell.
    Jag har slagit på en forsk kring denna bilens historia.
    Den var Taxi i Rättvik till Juni 1982. Sen dess har den varit i privat ägo. Damen som köpte den är i dag 87 år gammal. Hon minns inte vad mätaren stpd på när bilen köptes.
    Dock sa hon att taxi killen som sålde den ”inte tyckte om den”. Hon kom att älska sin GJT 031 99L Automatic.

    Bilen såldes till ett par i Malmö 2019.
    Den dog av ”plötslig skrot-död”. Tjejen lämnade den till en verkstad som konstaterade att de inte kunde starta den. Arons Bildemontering kunde däremot starta den. De tyckte motorn
    gick väldigt jämnt och fint. Motorn ger ett intryck av att vara mindre körd än min orginal som gått 17490 mil. Dock är min mycket renare (motortvättad oftare).
    GJT 031 har relativt nyligen varity ute på auktion/annons där man visar upp en milmätarhistoria från och med 2012 som startar på 9.256 mil. (Givetvis kan det vaara 199256)
    Jag har frågat Transportstyrelsen vad mätarställningen var 1982.

    Jag är inte intresserad av automatlådan och mindre intresserad av motorn om det visar sig att den gått 19939 eller 29939 mil.

    Vänliga Hälsningar
    adamz

    #490442
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Jag vet inte om det är möjligt att köpa ut en kaross som har skrotats men om det är möjligt så borde denna unika taxi räddas. Om det inte går att köpa ut den som privatperson så kanske det vore möjligt att köpa ut för att sedan donera till museet? Jag hoppas att någon kan rädda karossen. Mvh Bengt

    #490443
    adamz
    Deltagare

    Hej igen!
    Efter Bengts inlägg kände jag att jag måste själv ringa Mattias på Arons Bildemontering i Malmö för att förhindra att bilen går i ”pressen”.
    Ttvärr var jag FÖR SEN Sen tillade Mattias att det kanske hade gått att få ”dispens” om karossen skulle ha gått till ett museeum. Annars
    går det inte att köpa loss en skrotad kaross.

    GJT 031 har därmed gått helt ur tiden som bil-individ.

    Lärdommen av denna story är att om våra verkstäder hade information om vad som kom i deras händer så sklulle inte denna bil drabbats av
    ”plötslig skrot-död” förmodligen. Bilverkstäder kostnader mm har ju blivit sådana att de liknar allt mer ”smart-phone butiker” — Oj ”så gammal”
    = papperskorgen (plåtpressen) nästa.

    Vänliga Hälsningar
    Adam

    #490449
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Det var tråkigt att höra. Ingen skugga ska falla över tidigare ägare. Som bilägare är man ju utlämnad till verkstadens bedömning. Om verkstaden säger att det är inte värt att slösa mer pengar på ytterligare felsökning så hamnar tyvärr bilen på skroten. Det vi Saab-entusiaster ser som ”en helt unik Saab 99 taxi, troligen den enda kvarvarande, och som dessutom är i trafik och med godkänd besiktning” ses av de flesta andra som ”en trasig gammal bil” . Tråkigt. Mvh Bengt

    #490451
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Tråkigt öde men så är det med det mesta idag. Jag har 6 st bromsskivor till og900 med ett lite för stort kast på. De är inte rostiga bara rullat några hundra mil inga ”slit-kanter” mm. Så jag tycker det är onödigt att kasta dem och borde lämna iväg dem på svarvning för att återanvändas.

    Så nu i veckan kollade jag upp vad det skulle kosta och svarva dem här hemma i Västerås, pris mellan 250-300 kr st dvs så gott som nypris vad nya skivor kostar. Det är ju lite tråkigt när det blir så att timkostnaden i Sverige är så dyr att nytt blir nästan billigare.

    #490526
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    På webbplatsen car.info när man väljer utforska bilkatalogen och saab och sedan väljer 99 och fyra dörrar och sedan väljer årsmodell 73 så har någon lagt ut ett par bilder på en gul bil med svart rand. Måste nästan vara den ovan nämnda bilen som nu tyvärr inte längre finns kvar. Mvh Bengt

    #490528
    M.Broberg
    Deltagare

    Så nu i veckan kollade jag upp vad det skulle kosta och svarva dem här hemma i Västerås, pris mellan 250-300 kr st dvs så gott som nypris vad nya skivor kostar. Det är ju lite tråkigt när det blir så att timkostnaden i Sverige är så dyr att nytt blir nästan billigare.

    går säkert lösa lite billigare om du hittar nån som kan ta det svart efter jobbet typ.

    men det är så billigt med nya og900 bromsskivor med… vet att tex 9-3 314mm kostar multum mer,

    #490529
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Jo så är det nog M.Broberg, men jag känner ingen så direkt som kan ta detta jobbet efter arbetstid. Men de får ligga hemma tills ett ev tillfälle dyker upp.

    #497582
    blarok
    Deltagare

    Köpte faktist en helt orörd 99 Taxi 1973 förra veckan. Den är dock inte gul med svart rand utan mörkblå med endast 1 tidigare ägare sen ny.
    Nästintill helt komplett med taxameter, komradio, cykelställ och takbågarna. Docka saknas taxikåpan, plastkåpan runt förarstolen, reklamskylten och basenheten för komradion. Avställd sedan 1985 och är totalt rostfri. Har nog aldrig sett en så rostfri 99:a på senare år
    Bifogar en bild på den

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #497595
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Grattis till rostfri 99 från 1973. Mitt råd: Starta inte motorn utan att ha dragit runt den för hand. Givetvis med ny fräsch olja. 1985-2022 packboxarna på vevaxeln har dom klarat sig?
    Vaska gärna ur motorn med någon form av ”tvättolja”. Kolla så vattenpumpen inte fastnat. Membranet i förgasaren kan ha åldrats och kan lätt spricka när det ska i tjänst plötsligt igen.
    Kondensatorn på fördelaren kan ha torkat, självklart.

    Passerade för bi detta inlägg för att jag har varit inblandad i tråden. Vill nämna att jag är ägare till drivlinan som satt i taxin GJT 031 som omtalats tidigare slutade med 9939 mil på mätaren.
    Det är nog en riktig uppgift. Pratade med den gamla damen i Rättvik som ägt bilen efter det den var taxi. Hon saknade sin SAAB 99L Automatic som taxi Rättvik tidigt hade ratat.
    För tillfället är drivlinan inte till salu. Får jag ihop min uppgradering till EMS/GLi motormässigt blir denna förgasarbaserade drivlina (B201 B typ motor från -73 8.7:1 i kompression och Borg Warner automatloåda) över. Hugade entusiaster i behov kan ju lägga detta på minne.

    Vänliga Hälsningar
    Adam Zdunek

    #497610
    blarok
    Deltagare

    Hej! Grattis till rostfri 99 från 1973. Mitt råd: Starta inte motorn utan att ha dragit runt den för hand. Givetvis med ny fräsch olja. 1985-2022 packboxarna på vevaxeln har dom klarat sig? Vaska gärna ur motorn med någon form av ”tvättolja”. Kolla så vattenpumpen inte fastnat. Membranet i förgasaren kan ha åldrats och kan lätt spricka när det ska i tjänst plötsligt igen. Kondensatorn på fördelaren kan ha torkat, självklart.
    Passerade för bi detta inlägg för att jag har varit inblandad i tråden. Vill nämna att jag är ägare till drivlinan som satt i taxin GJT 031 som omtalats tidigare slutade med 9939 mil på mätaren. Det är nog en riktig uppgift. Pratade med den gamla damen i Rättvik som ägt bilen efter det den var taxi. Hon saknade sin SAAB 99L Automatic som taxi Rättvik tidigt hade ratat. För tillfället är drivlinan <span class=”d4pbbc-underline” style=”text-decoration: underline;”>inte</span> till salu. Får jag ihop min uppgradering till EMS/GLi motormässigt blir denna förgasarbaserade drivlina (B201 B typ motor från -73 8.7:1 i kompression och Borg Warner automatloåda) över. Hugade entusiaster i behov kan ju lägga detta på minne.
    Vänliga Hälsningar Adam Zdunek

    Hej Tack 🙂
    Har redan startat upp den och tagit en liten provtur under dagen. Vad jag lyckats forska fram så har min bara rullat 6117 mil totalt sedan ny. Har kollat på lite äldre besiktningspapper, en klisterlappar med service som sitter på A-stolpen, men ska forska i det lite mer framöver. Bilen känns väldigt pigg och stark och går väldigt fint i motor och växellådan 🙂
    Håller på att gå igenom bromsarna lite lätt på den med att lossa beläggen och motionera kolvarna, kommer även byta ut bromsvätskan till ny och fräsch. Så fort skruvgaraget blir ledigt från en annan bil jag har ståendes där just nu så kommer det göras en stor service på den så klart inför nästa säsongs äventyr 🙂

    #497619
    M.Broberg
    Deltagare

    är det en vanlig cykelhållare som sätts på dragkulan då?

    jag frågar eftersom farsan ärvde en cykelhållare av sin farfar som sätts på dragstången (inann kulan). jag har inte sett nån liknande innan, kan nått påhitt i huskvarna/jönköping där gammelfarfar köpte den men det ör en riktigt finurlig lösning.

    En fyrkantsstång som är bockad i vardera ände i ca 45 graders vinkelt sitter ovanpå stången.
    under sitter ett mothåll och mellan det är det 2 bultar som håller fast allt.
    Cykelhållaren i sig är två fyrkantsrör med ett par stänger på där man hänger cykeln.
    tar nästan ingen plats i bilen jämfört med dom stora som klämms på kroken.

    #497622
    blarok
    Deltagare

    är det en vanlig cykelhållare som sätts på dragkulan då?
    jag frågar eftersom farsan ärvde en cykelhållare av sin farfar som sätts på dragstången (inann kulan). jag har inte sett nån liknande innan, kan nått påhitt i huskvarna/jönköping där gammelfarfar köpte den men det ör en riktigt finurlig lösning.
    En fyrkantsstång som är bockad i vardera ände i ca 45 graders vinkelt sitter ovanpå stången. under sitter ett mothåll och mellan det är det 2 bultar som håller fast allt. Cykelhållaren i sig är två fyrkantsrör med ett par stänger på där man hänger cykeln. tar nästan ingen plats i bilen jämfört med dom stora som klämms på kroken.

    På min är det två stora rör som man sätter fast i hållare som är på kofångaren bak vilket var original på dessa taxibilarna vad jag vet

    87B3E7B6-ED33-410D-9CD6-CCA15277A787

    5617B745-0EFB-4E65-AE94-24A91CBC1148

    Bilagor:
    #497628
    wallero
    Deltagare

    Ja brukar ge 50 kr st hos min vän .samt 3-400kr för en planen av topplock det behöver inte alltid kosta skjortan

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 45 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng