Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Mkt ovanlig bil?
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 2 november, 2002 kl. 23:20 #8979
fredrik
DeltagareAv en händelse så sprang jag på en orginal Taxi 99 i orört skick!
Den var i orginalfärgena gult med en svart rand längssidan (Runt hela bilen)
Den var dessutom i trafik!!!!!!!!
Dett satt cykelhållare, drag, rött galonbaksäte. Handtag på bagageluckan mmDet är en 99-73 2,0L Aut Bilder kommer att läggas ut senare!!!!!!
Sveriges enda kvarvarande????
Undrar hur långt den har gått? Vad tror du Roswall.
Den var inte i taxi drift utan var såklart i privat ägo.Anders Dahl ville ha en förstoring att sätta i taket över sängen???????
Han är tydligen lika tokig som namnen Lövmark är i vad gällande Saab Sport!Läste någon nyaste numret utav Bilsport? Det skulle visst vara något Saab tema? Mkt fel var det i alla fall!
I Nostalgia så var det med en 93:a ifrån Saigon med fyrbultsnav! Stående i något uthus liknande!
Men det går inte upp mot en Orginal Taxi 99:a eller hur?
/Fredrik
3 november, 2002 kl. 02:03 #66591anonymous
DeltagareBevarade och renoverade ovanliga bilar är alltid kul.
Taxibilar av modell Saab har väl alltid varit ovanliga?
Och är det än idag…Gissar att den lär likna denna gula taxi -70 av ett annat svenskt bilmärke.
http://www.algonet.se/~volvieo/140/album/ga-145Taxi-70.jpg
Hoppas ingen tar illa upp av denna bild, men det är den enda gamla
taxibild jag vet om just nu, men jag ska scanna in en bild på en
Taxi-99:a senare, när jag hittar åt brochyren.3 november, 2002 kl. 17:16 #66592anonymous
DeltagareJag har Saab taxi- broschyrer men jag kan inte scanna in. Vill någon göra det så säg till. Mvh Ulf
3 november, 2002 kl. 23:28 #66593fredrik
DeltagareKlockrent ”Spejarn”!!
/Fredrik
4 november, 2002 kl. 00:30 #66594anonymous
DeltagareVad skulle man göra om man kom över en sådan bil
då? Jag skulle då vilja ha den i originalskick,
men det lär ju inte vara så bra att ha en liten
taxiskylt på taket…Fast å andra sidan skulle jag nog ha det ändå.
För numera är det väl bara de vita eller gula
nummerskyltarna som styr huruvida det är en
taxi eller inte?Letar vidare efter bilden som inte var någon
brochyr, utan mammas gamla teoribok från
körskolan. Minns iaf några saker från denna bok.
Bl.a att det står ”Halvljus på dagen säger lagen”
som reklamtext på bussar som syns på
trafikbilderna i boken. Häftig slogan!4 november, 2002 kl. 08:11 #66595tobbe99
DeltagareHejsan!
Det kan ju knappast ha funnits ett bättre sätt att komma hem från krogen på sjuttiotalet!!
”Tobbe”4 november, 2002 kl. 19:02 #66596anders dahl
Deltagaredreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldreggeldregg el………………………………………………………..
4 november, 2002 kl. 21:48 #66597petter
DeltagareHej!
F-n Anders, när jag såg den nedre rullningslisten i webfönstret trodde jag ju att en smaskig bild var upplagd…men tji fick jag!
Mvh Petter
5 november, 2002 kl. 00:12 #66598fuling
DeltagareFy fan Anders du är värre än polarns boxer
5 november, 2002 kl. 22:18 #66599matthias r
DeltagareDet är visst nya tider! Fredrik+99-åtrå, är detta sant?
Trots o-rattväxelspak!!! Är 99 äntligen real Saab på Porthansvägen nu.Kul med bull-99:an. Den är helt obekant för mig och
mitt lilla långlöparregister. Vem äger den, har ställt den iordning i denna underbara 70-talsstass, används den för fullt??? Körsträcka??? Mysterier som förhoppningsvis kommer i ljuset såsmåningom.Den enda tidiga taxisaab jag känner till lite story om
var (är?) en-74:a. Den levererades ny till en inte helt okänd taxiägare i norra Stor-Sthlm. Hans filosofi var alltid att köra så långt som möjligt med sina Saabar.
Dessa gick i treskift i företaget, mestadels som pendelskyttlar City-Arlanda. Det blev mil då, vill jag lova. I slutet av 80-talet blev han flitigt omskriven av motorpressen. Någon av hans 900:or hade då uppnått
skyhögt milantal.Denne droskägarte berättade att-74:an var den första
automatssaab i sverige som kördes 40 000 mil på en och samma växellåda. Minns att han visade ett foto, och det antydde att bilen skulle varit indiskt gul. Men den kan lika gärna varit en ljusare gul kulör.
Den lär ha haft allt godis Fredde såg på den andra bilen.Ägaren till den här unika bullsaaben får vi väl locka till
TH under festivalen!!!! Jobb väntar utanför Svanen
fredag och lördag natt (söndag gryning) eller vad säger alla partysugna???Matte R
5 november, 2002 kl. 22:39 #66600petter
DeltagareHej!
Matthias skrev:
Citat::
Ägaren till den här unika bullsaaben får vi väl locka till
TH under festivalen!!!! Jobb väntar utanför Svanen
fredag och lördag natt (söndag gryning) eller vad säger alla partysugna???Men den som kräks i den skjuter jag…
Mvh Petter
27 november, 2002 kl. 17:51 #66601petter
DeltagareHej!
Fredrik, blir det några fläskiga bilder på taxin snart?? Väntar med stigande iver…
Mvh Petter
27 november, 2002 kl. 19:40 #66602fredrik
DeltagareDom kommer!!!!!
Hav förtröstan!
/Fredrik
28 november, 2002 kl. 11:40 #66603anders
DeltagareVar det i Rättvikstrakten du såg Taxi-99an? Det finns just en sån i Sjurberg tror jag, körs av änkan till taxichaufför om jag minns rätt. GJT eller nåt sånt på skylten, känns detta igen? Skulle gärna vilja ha och skulle ha lagt ett bud för länge sedan om jag bara haft plats.
28 november, 2002 kl. 20:13 #66604anders lovmark
DeltagareJag förstår mig inte på er !
Hur kan ni bli upphetsade av en äcklig 99:a !
Har ni inte förstått vad SAAB är ?
För att låta som Percy Nilegård:
Vi snackar tvåtakt, vi snackar lister nere på dörrarna, vi snackar emblem där det står SAAB SPORT ! Då snackar vi SAAB !Att ha en bild på en 99:a i taket över sängen har jag förståelse för, man måste respektera alla böjelser, eller som Thorsten Ehrenmark sa: Intet mänskligt är mig främmande !
Själv drömmer jag om en tapet med SaabSport-märket som mönster, Saab-röd med märkena i silver,
OH GUD, skulle betala 1000 spänn rullen, lätt !!!Runt 1980 började min dåvarande Rekord Sprint (jojomen en med två ståwebrar och gigantiskt luftburk med två pipor) rosta bort, fadern sålde sin 99:a 73:a till mig för 3 lax, an offer you can´t resist !
En äckelgrön historia som genast gjorde mig deprimerad, satte i en läderkaka och Bilsteindämpare för rallykörning, således stenhårda. Detta gjorde vagnen något roligare samt att jag blev mindre deprimerad vid framförande av ekipaget.
På semestern, på väg till Arjeplog, tog vi västra sidan av Sverige, Idre och vidare upp förbi Vemdalsskalet, allt för att vägarna var krokiga och det var mest grusväg.
Oj, vad kul det var, MAXIMUM ATTACK, som Alén sa.
Den dåvarande kvinnan gnällde och skällde, som de plägar göra, men jag var inte kontaktbar, här åktes patten !När vi kom upp till Arjeplog hade en dämpare gått genom plåten, ej på grund av rost, utan dämparen var för hård för tempot, dock svetsades detta ihop på Shellmacken i Arjeplog som fanns på den tiden svetsar fanns på en mack !
Ett år var nog, ville bli gladare, då köptes en Ascona 2,0 E, 105 hk med EINSPRITZ, en recaropall, GTE-ratt, tvåtum och riktiga dämpare i fram did the trick. Nu var jag glad igen !
Och, för att prata rallyspråk, nu kom tiderna:
Stockholm – Gävle 58 min, Stockholm – Karlstad 2 tim, Stockholm – Härnösand 3.30, Stockholm – Bollnäs 2 tim.Usch ja, detta var i min ungdom, året var 1981 och får väl nu anses preskiberat.
Nä, V4:an var väl helt OK, men 99:an var en sällsynt trist och präktigt svensk historia, dock fick man läppstift på liket i form av ett turboaggregat under locket, gjorde väl bilen något kuligare.
Ja, nu är det väl er tur att SAAB:la ner mig för mina åsikter !
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.