Montera reeds/bladventiler för bättre bottenvrid?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Montera reeds/bladventiler för bättre bottenvrid?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #475376

    Denna tråd handlar om att jag vill hitta ett budgetsätt att montera reeds i insuget på en motor från 1965 eller äldre, d.v.s. med enkelförgasare, helst utan att behöva lyfta ur motorn och skruva den i småbitar. Detta bör vara möjligt med en adapter mellan motorblock och insugsrör, med flikar som går ner och tätar mellan insugsportarna och bladventilblocken. Det gäller då att hitta lämpliga bladventiler och bygga adaptern så att den flödar bra samtidigt som den inte ökar volymen för vevhuskompressionen mer än nödvändigt. Är det t.ex. lämpligt att bygga med tre bladventilblock för t.ex. 250cc crosshoj?

    Min TT-Saab ”Frankenfrog rullar på stora terrängdäck och har låda från V4. Treans växel ger därför nästan samma totala utväxling som en äldre treväxlad bil, medan min etta och tvåa ligger ca 15% högre. Det var till en början ett elände att starta i minsta uppförsbacke, men så byggde jag en 2½ meter lång (!) expansionskammare dimensionerad för resonans vid ca 2500 rpm och motorn blev då betydligt mer råstark. Det kan fortfarande vara lite spännande att starta i uppförsbacke, och med lastad släpkärra bakom håller jag mig noga undan sådana risker. Motorn har visserligen MYCKET mer vrid vid låga varv, men den har kvar det förödande ”dödsstupet” under ett visst varvtal då absolut ingenting händer.

    Jag har träffat på folk som åker med reeds och som säger att bottenvridet blir fantastiskt, så jag är sugen på att prova detta utan stora investeringar och total rivning av motorn. Jag gissar det jag kallar ”dödsstupet” handlar om att kolvarna vid riktigt låga varvtal hinner spotta tillbaka en del av färskgaserna till den gemensamma insugskanalen, och kanske även en bit ut genom förgasaren, innan insugsportarna stänger helt. En del av vevhuskompressionen går då förlorad, spolningen blir mindre snärtig, mer avgaser blir kvar i förbränningsrummen och kanske även att bränsleblandningen blir fetare om luften så att säga åker jojjo genom insug och förgasare.

    Med gemensam förgasare till tre cylindrar kanske det inte sker något ”tillbakablås” genom förgasaren, om insugsdurationen är sådan att nästa insugsport i ordningen hinner öppna och suga i sig av det som den föregående kolven puffar ut? I så fall slipper motorn säkert problemet med överfet bränsleblandning vid låga varvtal, men en hel del vevhuskompression går ändå förlorad och borde kunna räddas med bladventiler i insuget. Jag hoppas även att reeds ihop med min faktiskt fantastiska expansionskammare ska bidra till sänkt bränsleförbrukning. Idag puttrar min motor lugnt vid ca 2700 rpm när bilen marchar på i 90 km/h. Jag får då en förbrukning på ganska exakt en liter milen, trots de låga varvtalen som tvåtaktare normalt inte trivs vid.

    #475377
    ikxx
    Deltagare

    Spännande! Följer detta. 😃😃

    2T -64. Rallyutrustad Special. Skrotad
    2T -64. Egenbyggd Rallybil. Special. Såld. http://frestaholken.se/AAT698.jpg
    2T -65. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad. http://frestaholken.se/2t_01.jpg
    2T -66. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad
    V4 -67. Egenbyggd Rallybil. Std B. Såld. http://frestaholken.se/SAAB_1.jpg
    V4 -69. Såld
    V4 -70. Såld
    99 EMS. -78. Såld
    Ett antal 99:or som tjänstebilar
    Ett ca 15 tal 96:or och 99:or som Folkracebilar. Skrotade eller sålda.
    S

    #475382
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Intressanta tankar…..
    Har du ändrat något på insugningsröret eller är det ”bara” expansions pipan på utblåset du grejat till ?

    Jag såg ett klipp på tuben av Tom Donney och hans sonett

    Nu har ju hans bil en lite lägre profil än din 😉 men principen var lite lättare att förstå när jag sett detta klipp.

    Åker inte 2-takt ännu men en vacker dag kanske det kan bli så, dock har jag lite för många bilar just i detta nu 😉

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9_3 -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #475407
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kan inte tvåtakt i bil men är inte insuget i toppen? Funkar det med reeds då?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.