Mörkröd 99 Turbo Sedan -80, Hur ovanlig?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Mörkröd 99 Turbo Sedan -80, Hur ovanlig?

Detta ämne innehåller 21 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-12 20:21.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13619

    weggen
    Deltagare

    Tja!

    Hur ovanlig är en 99 Turbo Sedan -80, Mörkröd och uttagen 1981.
    Bilen är 5-växlad med svart/röd inredning..

    Kanske inte är något ”speciellt”?

    /Marcus

    #91176

    bluesman
    Deltagare

    En 99 Turbo är alltid speciell och är den dessutom i en av dom ovanligare kulörerna så är den definitivt ännu mer speciell.
    Köp den om du har möjlighet!

    Mvh

    #91177

    saabturbo
    Deltagare

    Utdrag 2003: 99T-2SN-SIS (5vxl) = 83st
    De flesta Grön/Blå-met.& Marmorvit.

    Karminrödmet: ca15-20st.
    dussinvara?…99T borde snart vara på Sonett-nivå då det gäller
    tillgänglighet/värde.
    Skillnaden på 99T & Sonett är att till sonetterna finns det DELAR i lager.

    Ett exempel ur verkligheten:

    Michael Rassmusen´s seriösa 99T-80-renovering kan inte varit ”billig”!
    Som de flesta här vet så tog den också en ansenlig tid att genomföra.

    Försöker bara understryka särarten med ovan nämd bil…snart är det försent.

    #91178

    porsche944
    Deltagare

    Där slog du huvet på spiken Jonas.Jag tackade min lyckliga stjärna just då att den ”bara” hade 8 ventiler, dessa kostade 1000kr st. Bara motorns standard renovering passerade 23.000 kr. Lite lack plus diverse broms, avgas, kyl, plus massor av annat gjorde att det blev dyrt. Jag spände kanske bågen ganska hårt också. Men det var ett projekt som jag ville bli 100% nöjd med, och jag känner att jag har nått kanske enda fram.

    Bristen på delar är stor, ventiler, kamkedjor och sträckare börjar väl bli problem, även sådant som det grön färgade glaset, detta satt ju bara på 79-80:or. Inredning finns inget alls att tillgå.
    Vad det gäller avgas sidan så har ju 80:an 4:a pinnbult till främre röret, 3 pinnars går ju faktiskt att hitta då och då. Ledstjärnan i min renovering var ju dessutom endast SAAB orginal så långt det bara gick.

    Problemet är väl att bilen känns rätt ny och modern ännu, därav blir det ingen nytillverkning via klubben. Eftersom jag har en sonettIII:a så vet jag att det är mkt lättare till den bilen med delar, här finns ju nytillverkat att tillgå i viss mån.

    Sonetten vänder ju folk sig om efter, den ”statusen” har ju inte 99;an ännu. Jag tror / vet att folk inte förstår sig på hur pass udda den egentligen är, en 99:a är väl en 99:a tror jag att man resonerar.

    Men som jag avslutade min berättelse i Bakrutan för något år sedan ” vad är inte det dova tomgångsljudet samt mätaren på instumentbrädan värt”

    #91179

    Lollo
    Deltagare

    Men som jag avslutade min berättelse i Bakrutan för något år sedan ” vad är inte det dova tomgångsljudet samt mätaren på instumentbrädan värt”

    En hel del är det värt, både i kultstatus och bekymmer, dessa bilar har en del sjukdommar fortfarande efter 28 som min blir vid nyår. Bara en sådan sak som att hitta emblemet till grillen kan vara ett ”stort” bekymmer.

    #91180

    saabturbo
    Deltagare

    I en artikel om MHRF i UNT Sept-05
    gjorde man några uttalanden om vilka bilmodeller som kommer
    få ett betydande värde i en snar framtid.

    Man framhöll 2 bilmodeller som särskilt intressanta och
    gjorde bedömningen att dessa bilar blir mycket dyra då
    tillgängligheten idag har sinat, framför allt pga tuff körning
    och ”söndertrimmande”…

    Vilka var det då?

    Manta & 99Turbo

    Tänkte bifoga artikeln här, men den kommer inte upp efter otaliga försök?!
    Några bra tips/instruktioner månne?

    Många här har åsikten att hobbyn inte skall kosta för mycket, och jag har viss
    förståelse för detta men, det bidrar ju också till att bra ”objekt” eller
    bruksbilar/finbilar hamnar på folkrace-arenan då man får dem billigt.

    Minns att Michael bedömde sin renovering till att ha kostat ungefär som en ny ”småbil”
    med respekt för hans vilja att behålla kostnaden för sig själv, skall jag givetvis inte
    spekulera i något belopp, men jag VET att det drar iväg!

    Visst, om man har renoverat en ”Antilop”-brun 99GL-80 till nyskick
    så blir inte marknads/samlarvärdet det samma som en unik svårtillgänglig bil
    detta då det finns ganska gott om GL-bilar kvar.

    Volvo-folket verkar inte klaga på att deras hobby kostar, i fallet P1800 (och vissa PV & Amazoner)
    75.000kr+ ??!!
    Trots P1800:ans särart så förekommer den frekvent i div biltidningars annonssidor
    i jämförelse med udda Saab-modeller…

    #91181

    saabturbo
    Deltagare

    Provar ånyo bifoga MHRF-artikeln

    JN

    #91182

    trionic
    Deltagare

    Hej .Om jag inte kommer ihåg fel så tillverkades 99 Turbo-80 endast som acasia grön met/marmorvit
    för svenska marknaden och endast 4 vxl.Men det såldes en del exportbilar som blev kvar i Sverige (avbeställda) dom var blåmet,rödmet,och även 5 vxl.Så antalet Röd/blå metallic turbo 5vxl var få.
    D,v,s En riktig samlarklassiker,

    #91183

    saabturbo
    Deltagare

    Det finns ytterligare ”variabler” på utförandena:

    4-5vxl fanns i ALLA färger, dock som Mogge säger var de 5-vxl exportmodeller
    som kom tillbaka alt avbeställdes.
    Skillnaden på 4 & 5vxl är att de 5vxl fick främre sidobackljus igen-
    detta försvann på 79-80 turbo-sedaner (4vxl)till förmån för nya flaggskeppet 900T

    99T-80 tillverkades på tre orter: THN (998010) ARLÖV (998030) och VALET (998060)

    Karminröd-met finns det väldigt få av men absolut ovanligast-
    och detta styrkt med utdrag från vägverket:
    99T-80 SVART utförande 5-vxl, vilka det finns endast 5st!! i hela Sverige.
    ca 15st fanns uttagna 1981 och 67 procent har således skrotats bort…

    #91184

    weggen
    Deltagare

    Det blev ett köp trotts allt

    Har vart och kollat på bilen nu. Finns en hel del att göra: Innertak hänger, rost i dörrar, bakskärmar.

    Annars ser karossen fin ut samt inredningen, Röd inredning

    Alla delar ser hela ut, såsom främre Spoiler plus jalussiplasten på bakrutan.

    Är rutorna org.tonade från fabrik? Denna är tillverkad i ”Valet” vart det nu ligger?

    /Marcus

    #91185

    lars olsson
    Deltagare

    Jag tror att Jonas menar ‘VALMET’ i Finland. Min är byggd där. Har för mig att det står en röd 79 sedan på en skrot i Säffle. Var lite sen att ringa när den var till salu, endast 2000 SEK, men han hann att skicka iväg den till skroten. Han som sålde den har plockat bort en massa saker men det finns/fanns lite att ta tillvara på då(för ett år sedan ungefär). Kommer inte ihåg vad han hette tyvärr.

    /Lars

    #91186

    saabturbo
    Deltagare

    VALMET skall det naturligtvis vara (slant förmodligen på tangenterna)
    Bara av ren nyfikenhet: i vilken del av landet köpte du bilen?

    #91187

    lars olsson
    Deltagare

    Min är köpt i Kristinehamn, 1999, har gått i Storfors ett tag, har hela(tror jag ) historien. En kul sak var att jag kan se 2-3 stycken till med regnummer på det första utdraget från Bilregistret. Numera avställd sedan ett år tillbaka, funderar på att ta in den igen till sommaren. Den är ju så kul att köra…..

    /Lars

    #91188

    anders dahl
    Deltagare

    De är tillverkade AV Valmet, inte i . Valmets fabrik ligger i Nystad.

    #91189

    weggen
    Deltagare

    Återkommer med mer info när jag fått hem bilen.. Bilder skall ni givetvis få också!

    Någon som vet om man kan se på chassienr hur pass sen bilen är? På nyare Saabar är de sista tillverklningsnumret…

    /Marcus

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng