motor forsätter att gå

Forum Modellspecifika forum OG900 motor forsätter att gå

  • Detta ämne har 18 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-20 07:51 av .
Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50163
    hubbe
    Deltagare

    @Rickard735 wrote:

    @Hubbe wrote:

    @jonasl wrote:

    är det nåt som sitter på förgasaren ?

    Jonasl:

    Jag tror att denna avstängningsventilen sitter under tomgångsskruven.
    Mellan 1970 till 1980 fick nästan alla förgasare en avstängningsventil för att
    undvika de problemar som du har beskrivet.

    Hubbe

    Det är typ den jag tänker på för är tomgången ställd på anslagsskruven så stänger ventilen men den tar luft/bensin genom ordinarie gasspjäll

    Jonasl:

    När du stänger av tändningen, stoppar avstängningsventilen bensin försörjning till tomgångssystemet.

    Hubbe

    #174847
    hemming
    Deltagare

    Hade det felet på min. luftade kylsystemet borta sen. Luftskruven vid termostaten.

    #174850
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!
    SAAB 900 c-88 innebär väl Pierburgförgasare, eller hur? Den har ju liksom Stromberg en avstängningsverntil för tomgångsblandningen (elektriskt manövrerad) som är till för att motverka glödtändning vilket med all sannolikhet är det som gör att din bil inte stannar omedelbart. Den kom till efter de välkända glödtändningsproblem förgasarbilar fick i slutet av 70-talet efter införandet av 1976 års avgasreningskrav i kombination med den nya krackade bensinen.
    Kolla att den fungerar. Om den inte gör det kan någon ha skruvat upp tomgången för högt med justeringen på gasreglaget för att kompensera felet varvid denna funktion inte längre finns.
    Du hittar den som en liten cylinder med en elkabel på framtill på förgasaren.
    Egentligen ska ju inte en motor glödtända ens utan denna men dessa gör det gärna. Ofta beror det på lite för mager blandning för att klara avgaskraven.

    MVH/Gunnar

    #60744
    slattabjornen
    Deltagare

    Gunnar är på rätt spår. För att det ska bli helt rätt ska jag beskriva hur det är.

    Den elektriska magnetventilen tillkom på H-motorn, (fanns alltså inte på 70 talet), för att motverka glödtändning.
    Den sitter monterad i INSUGET på undersidan och öppnar så snart tändning slås till, den öppnar då en tomgångskanal som har sin motsvarighet i förgasaren som går förbi gasspjället.
    Vad som brukar hända är att denna kanal brukar sota igen i insuget, vilket medför att tomgången succesivt sjunker. Kompensering sker oftast genom att skruva på spjälljusteringen och gasspjället öppnas till slut tillräckligt mycket att bensin tar sig förbi spjället och glödtändning är ett faktum.

    Åtgärd:
    1: Lokalisera ventilen på undersidan insuget intill förgasaren, kontrollera att kabeln sitter på och är spänningssatt vid tändning på. Man kan också höra ett svagt klickande om man lossar kabeln.
    2: Ta loss förgasaren.
    3: Skruva ur magnetventilen.
    4: Gör ren kanalen i insuget med ex.vis WD40 och ett borr eller ståltråd, dels från magnetventilens håll, dels från förgasarsidan där det finns ett mindre hål i packningsplanet på insuget. Kontrollera även kanalen i förgasaren är fri.
    5: Säkerställ att magnetventilen fungerar innan den återmonteras, montera förgasaren, varmkör och justera ner tomgången som nu borde vara ganska hög.
    Har du nu ställt tomgången på ca 800-850 rpm så bör den nu inte glödtända.

    //Björn

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng