motor forsätter att gå

Forum Modellspecifika forum OG900 motor forsätter att gå

  • Detta ämne har 18 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-20 07:51 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6749
    jonasl
    Deltagare

    saab 900c -88 när jag kört länge med den
    och ska slå av den så kan motorn forsätta att gå några sekunder
    det är som han är nära att dö men går igån igen och sen stannar den

    nån ide vad det kan vara

    #50111
    andreas1
    Deltagare

    Fel bränsleblandning
    Fel tändinställning
    Har för mig att småhål i förgasarmembramet oxå kan ge detta symtom
    Antar att det är brytarlöst system så ingen brytare som bråkar
    Fel tändstift.
    Känns som listan kan bli lång
    Kolla färg på tändstift först,där kan du få en fingervisning om var felet är

    #50121
    jonasl
    Deltagare

    tändstiften är rätt och ser bra ut (lite gråa/vita)
    jag vet att co-halten är hög
    och att egr-ventilen inte fungerar så jag ska fixa dom felen
    kan dom påverka detta?
    förgasar menbranet ser och känns bra
    tändning har jag inte kollat

    #44317
    andreas1
    Deltagare

    1 är klart fixa egr om du är säker på att den ej funkar.
    Nästa fråga är om bilen alltid varit så el felet bara dykt upp.?
    Servad som den ska? Rätt olja o rätt mängd i förgasaren?

    #48150
    andreas1
    Deltagare

    Är egr alltid öppen?
    Är den stängd borde den ej påverka gången alls

    #48151
    Lustgasen
    Moderator

    Låter som tändning. Vad kör du på för bränsle? E85? :duck

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #50128
    jonasl
    Deltagare

    har varit så så länge jag haft den (1år)
    och innan det så stog den i några år
    har nu plockat bort egr och kört med 5-56
    och den började direkt att klucka ska blåsa ur den och montera
    ska kolla tändning nån dag
    olja och luftfilter är nog inte bytt på några år
    körs på 95oktan

    #50129
    andreas1
    Deltagare

    Igensatt luftfilter kan va problemet.
    Då får den normalt med bensin men för lite luft o blandningen blir fet.
    Men då borde stiften va mer svarta.
    Kontrolera även gapet på stiften om dom är av okänt äldre årtal

    #50131
    rickard735
    Deltagare

    Är väl en förgasarmotor och kan ha att göra med att man justerat tomgången med anslagsskruven för gasspjället.

    #48183
    hubbe
    Deltagare

    Om jag kommer rätt ihåg, så hade min förgasare en tomgångsventil som blev elektrisk stängt när man stoppade motorn.

    Hubbe

    #50132
    jonasl
    Deltagare

    är det nåt som sitter på förgasaren ?

    #50147
    anders g
    Deltagare

    Det borde väl vara någon form av glödtändning, då borde den ju ha en tendens att spika under körning… hörs det?
    Om man monterar kallare stift och den ändå glödtänder efter avstängd tändning så är det väl för mycket skit i förbränningsrummet eller att avgasventilerna inte kyls av tillräckligt, dålig kontakt mot sätet ?

    Med bensinpump som drivs mekaniskt så kommer väl förgasaren alltid skicka in soppa till förbränning så länge motorn snurrar och någon sorts ”tändning” finns…om nu förgasaren inte är utrsustad med någon specialavstängning för soppatillförseln inne i förgasare…låter litet som överkurs på en förgasare…bra men inte nödvändigt.

    Anders

    #50148
    morsole
    Deltagare

    Låter som en gammal 240 med för låg tändning där motorn fortsatte gå när man vridit nyckeln…

    Höj tändningen lite, kör på 98 oktan och du är av med problemet.

    Kör gärna en vattensotning av motorn då blir du av med all skit som sitter där.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #50154
    hubbe
    Deltagare

    @jonasl wrote:

    är det nåt som sitter på förgasaren ?

    Jonasl:

    Jag tror att denna avstängningsventilen sitter under tomgångsskruven.
    Mellan 1970 till 1980 fick nästan alla förgasare en avstängningsventil för att
    undvika de problemar som du har beskrivet.

    Hubbe

    #50159
    rickard735
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    @jonasl wrote:

    är det nåt som sitter på förgasaren ?

    Jonasl:

    Jag tror att denna avstängningsventilen sitter under tomgångsskruven.
    Mellan 1970 till 1980 fick nästan alla förgasare en avstängningsventil för att
    undvika de problemar som du har beskrivet.

    Hubbe

    Det är typ den jag tänker på för är tomgången ställd på anslagsskruven så stänger ventilen men den tar luft/bensin genom ordinarie gasspjäll

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng