Motorbyte KRÅNGLIGT

Forum Modellspecifika forum 90/99 Motorbyte KRÅNGLIGT

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #466919
    Johan
    Deltagare

    Hej.
    Jag har planerat att byta motor i min bil till en 9000 16v turbomotor -87 på 160hk och 260nm.
    Bilen är en Saab 99 -76 101hk 167nm
    Jag ringde till en reg besiktningsman idag och nämnde vilken motor och effekt jag ville byta till och fick bara svaret NEJ.
    Men hur fan har alla andra gjort som byter motorer i sina 99:or? Hur gör ni? Varför säger ID***EN nej?
    Jag vill ha alla tips och idéer på vad jag kan göra, vem jag skall prata med och hur jag skall kunna få igenom motorbytet.
    Mvh Johan

    #466920
    97sonett
    Deltagare

    han sa nej pga motorns ålder, du måste ha en komplett motor med katalysator och all avgasrening från donatorbil, måste även kunna styrka var motorn kommer ifrån.
    så en motor från en 900 -89 och framåt är enklast.

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 4 dagar sedan av .
    #466924
    saabaero
    Deltagare

    En 9000 med 160hk är rimligen en katmotor så den ska gå att använda.
    De gånger jag reggat om har det inte varit några frågor om att styrka ursprunget. Det som varit intressant för dom är få veta tekniska data som effekt och vridmoment och till det räcker en instruktionsbok.
    Även motornummer/motortyp är intressant men eftersom det finns B202 i både 900 och 9000 är det inget problem.

    Enklast är såklart att hitta en 900 med rätt motor, motorstyrning, kat mm och stoppa i men i praktiken går det använda 9000 också med det blir lite mer jobb.
    9000 motorn måste ju byggas om till ”99-style” för att passa och kabelhärva mm anpassas till 99:an. För att klara pappersexercisen skriver man att motorn kommer från en lämplig version av 900 så det passar ihop med katkravet och den effekt man har tänkt sig.

    Med de nya avgasregler som kommit skulle jag tro att det räcker med att sätta dit en kat och en lambdasond så det ser ut som en katbil men att prylarna inte behöver vara inkopplade för att klara avgastestet.

    Tyvärr är även min erfarenhet att de som svarar på tekniska frågor inte är speciellt hjälpsamma när det kommer till att berätta hur man kan/ska göra…
    Ett exempel när jag för 1år sedan ställde frågor om inreggning av en US-import fick jag veta att jag behövde skaffa ett bullerintyg och att det troligen vara ganska svårt att hitta. Till slut visade det sig finnas en webtjänst för detta som drivs av ett annat besiktningsföretag (Dekra) där man enkelt kan beställa sitt intyg. När jag väl beställde ett intyg fick jag veta att det inte behövdes om bilen hade en särskild märkning.

    #466936
    peter engqvist
    Deltagare

    Reggade en 99cc -76 med 2,1 16v för många år sedan.

    du kan ta vilken motor som helst. bara den har katalysator och har max 186 hästar. dom kollar motornumret om den motorn ska ha katalysator vid reggningen.
    kravet var att byta växellådan mot en nyare pga utväxlingen.. avgasreningen skulle fungera. gasdämpare. och ett hinder i tankröret så man inte kunde tanka blyad bensin. skitlöjligt men jag åkte på ombes pga det.

    skrev ett eget intyg om vilka ändringar jag gjort med uppgifter om vilken motor och växellåda jag använt.

    #466946
    Johan
    Deltagare

    Hej.
    Jag vill tacka för all information och tips jag har fått. Jag va nära på att tänka om men har fått upp gnistan igen.
    Motorn är dom sagt en B202 långmotor 1987 ifrån 9000 med okänd originaleffekt (160 sa jag till besiktningsmannen) motorn har bröstkåpor ifrån 0g900 -90 samt växellåda ifrån og900 -90. Trionic 5.5 skall jag ha då motorn har Trionic 5 vad jag förstått i originalutförande. Vilket inte og900 hade (rätta mig gärna men jag hittar ingen information om det).
    Bifogar bild ur min bygghandbok (SFRO) där jag har uppfyllt de krav/villkor som de har skrivit (ej huvudcylinder då jag inte kollat upp den än)
    Jag renoverar hela bromssystemet och svarvar nya rostfri kolvar, svarvar skivorna, köpt gasdämpare fram och bak och bygger om länkarmarna för annan infästning av dämpare bak.
    Någon som har några invändningar?
    Mvh Johan

    Bilagor:
    #466951
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Motorn har inte Trionic från början.
    Trionic kom -93 på 9000 med 5.2 och sedan 5.5 från -94 till -97.

    Kika i M.Brobergs tråd kring konvertering till Trionic!

    Mvh

    Mathias

    #466952
    saabaero
    Deltagare

    Det finns dom som reggat med Trionic men om det verkligen är ”by the book” är lite tveksamt.
    Som jag förstått reglerna ska nya motorn vara i originalutförande gällande avgasrening mm och det innebär i praktiken att man inte kan byta motorstyrning etc. Motorn ska helt enkelt vara i det utförande inkl kringutrustning som den är certifierad för.
    Så att bygga om en 9000 långmotor till 99-style kombinerat med kortmotorns motorstyrning ska i teorin inte vara genomförbart. Att det sen kan funka i praktiken är en annan sak 😉

    En variant som jag tror borde vara ok är att ange att motorn kommer från 9000 (B202) med DI/APC (185hk med rödbox). Att man sen råkar montera ett Trionic istället behöver man inte berätta. Få personer ser skillnanden mellan DI/APC och Trionic då båda använder tändkassett.

    Trionic 5.2 är lite lockande att använda då det förenklar problemet med vevaxelgivare men man får istället problemet med en mjukvara för 2,0 då dessa endast användes på 2,3 motorn

    #466963
    Johan
    Deltagare

    Hej. Okej, det var mer än vad jag visste 👍
    Motorn hade en röd kassett när jag köpte den. Men tack vare information så skall jag studera kassetterna jag har hemma och kan då se någon skillnad på dem förhoppningsvis 😅

    Jag pratade med SFRO idag och de ville också att jag skulle byta hela bromssystemet, drivaxlar ifrån samma bil som motorn kommer ifrån eller liknande.
    Dock så säger han också att jag kan använda mig utav de uppgifter som står i SFRO boken (bifogar bild) och då behöver jag inte byta det. Så vad gäller? Varför säger dem olika? Det är en hel djungel med mängder av förvirrande information och inga klara och tydliga svar.

    Återigen är jag väldigt tacksam för alla svar jag har fått. Mvh Johan

    Bilagor:
    #466965
    M.Broberg
    Deltagare

    minimum vs rekomenderat skulle jag säga.

    gamla bromsar med mycket effekt är nästan farligt.

    #466966
    97sonett
    Deltagare

    bromsar ska vara av glidtyp fram, som kom -75. även en större huvudbromscylinder ska monteras, minns ej vilket år den kom.
    växellåda ska vara kedjeprimär, ej drev. stötdämpare av gastyp ska monteras, motor ska vara av årsmodell -89 eller nyare, inkl kat.
    Ombyggd motor ej godkänt, alltså glöm 9000 motor.
    Har du då regnummer på donatorbilen, så är papper klart, inga tveksammheter.
    Om detta följs så ska de inte kunna invända på något.
    Bara för att någon fått bilen godkänd med ombyggd 9000 motor, så är det inte lagligt vid en eventuell koll av nitisk polis T,ex.

    behöver en drivaxel från saab 90 också, då det brukar kunna bottna i inre handgranat annars, med oljud som följd.

    Håll dig till en motor från 900 från -89 och frammåt, då blir det inga problem

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    #467008
    Johan
    Deltagare

    bromsar ska vara av glidtyp fram, som kom -75. även en större huvudbromscylinder ska monteras, minns ej vilket år den kom. växellåda ska vara kedjeprimär, ej drev. stötdämpare av gastyp ska monteras, motor ska vara av årsmodell -89 eller nyare, inkl kat. Ombyggd motor ej godkänt, alltså glöm 9000 motor. Har du då regnummer på donatorbilen, så är papper klart, inga tveksammheter. Om detta följs så ska de inte kunna invända på något. Bara för att någon fått bilen godkänd med ombyggd 9000 motor, så är det inte lagligt vid en eventuell koll av nitisk polis T,ex.
    behöver en drivaxel från saab 90 också, då det brukar kunna bottna i inre handgranat annars, med oljud som följd.
    Håll dig till en motor från 900 från -89 och frammåt, då blir det inga problem

    INFO Vad jag har fått fram är att huvudcylindern skall vara 20,64mm eller större. Växellådan av 1978 års modell eller senare, alltså är inte kravet på just kedjeprimär prio 1 (vet dock ej när den kom🤔)
    Sen tänkte jag upplysa om en sak gällande min motor som är en Saab 9000 B202 1987 MED katalysator. Saab hade katalysator som tillval 1986 och inkluderades i vissa modeller redan ifrån 1987 vilket just min motor faller in i den kategorin. INFO

    Hej. Så du menar att om jag får min bil godkänd av ett besiktningsorgan med en 9000 motor så är den ändå inte godkänd? Hur kan det komma sig? Mvh Johan

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng