Motorbyte på en 99 -69a!

Forum Modellspecifika forum 90/99 Motorbyte på en 99 -69a!

Detta ämne innehåller 34 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-05-24 00:11.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12587

    saab99-69
    Deltagare

    Jag har lite funderingar angående motorbyte på en 99a med
    Triumfmotor!
    Denna motor drar och läcker olja och är inte värdens piggaste!
    Jag tänkte byta till B- eller H-motor med medföljande växellåda.
    Vilken av dessa är att rekomendera?

    Vad för problem dyker jag på ang. drivaxlar och motorfästen osv.?

    Det borde finnas någon som har lite tips i frågan!

    Tacksam för svar på detta forum eller min mail.

    [E-post]lotta.christern@spray.se [/E-post]

    mvh. Christer

    #86650

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    I min 73:a passade allt utom avgasrör och gaswire har jag för mig, gjorde detta för tio år sedan.

    #86651

    saab99-69
    Deltagare

    Lollo!
    Vad för motor satte du i? B- eller H-motorn?
    Mer info vore bra!

    /Christer

    #86652

    johan josefsson
    Deltagare

    För att montera en H-motor så behöver man massera torpedplåten. Det är vad jag vet som skiljer.

    #86653

    matthias r
    Deltagare

    Vill du ha en bekymmersfri, enkel slitvarg som bara går och går ska du välja H-motorn. För att få den att lägga av får man nästan slå ihjäl den. Det får man väl inte säga här, men driftsäkerheten/livslängden är i högsta Volvoklass och då avses B21-B23 etc.

    Vill du vara helt garderad mot bekymmer ska du byta kamkedjan och kolla ev. byta sträckaren också, samt kolla att vulkningen i vevaxelremskivegummit är intakt. Detta ser du enkelt på en lös maskin.
    Har gummit tendenser till defekter, byt skivan till en bättre beg. Om vulkningen släpper rör sig nämligen skivan fram och tillbaka på axeln och skadar till slut den bakomliggande oljepumpen.

    Två slitdelar du bör byta i det här området innan du lägger ner motorn är packboxen bakom nämnda remskiva samt gummipackningen i oljepumpslocket. Eftersom de flesta H-maskiner är 20 år+
    tätar dessa delar oftast inte 100% längre. Mycket enkel operation med lös motor, en omöjlighet i 99:an med densamma monterad.

    B-motorn känns klart rappare, är rel. slitstark men har flera tråkiga punkter som brukar ställa
    till bekymmer. Den mycket udda konstruktionen av vattenpump, aggregataxeln mm. Fel som i o f sig
    med viss arbetsinsats givetvis är reparabla, men tillgången på nya slitdelar börjar bli begränsad.
    Kamkedjedrivningen är dock ett plus då B har dubbla kedjor. Byte av en havererad aggregataxel innebär tex lyft av motorpaketet och demonterande av vattenpump mm.

    Vill inte skrämma någon som åker B-maskin här, ss har den sina förtjänster men H-motorns okomplicerade och robusta uppbyggnad gör att den är att föredra vid en sådan här ombyggnad, då man ändå frångår original.

    Johan, dunka till torpedväggen behöver man väl bara göra om motorn har tvåspårig remskiva?
    Har för mig att H-motorer med enkelspårig d:o får plats./ Matte R

    #86654

    matthias r
    Deltagare

    … lådan o drivaxlarna frågade du också efter, missade det..

    Lådor från -75 och uppåt passar inte ihop med de äldre drivaxlarna. Medbringarnas längd skiljer.
    Du kan då göra på två sätt.

    1. Använd en äldre låda ihop med den nyare motorn. Du kan använda lådor från 1971-74 utan frihjul. Jag försökte en gång montera ihop en 1,85 motor 1973 års modell med en frihjullåda från 1969, vad jag minns stämde inte bultmönstret. Rätta mig om jag minns fel.

    Du kan till 71-74 lådan använda en 8V H-motor ända upp till 1989 års modell. Om den är tagen ur en 900, flyttar du bara över 69-motorns sidofästen, samt sätter dit enkelspårig remskiva från 99H.
    I kopplingsväg används allt från den äldre lådan/motorn. Grenröret kan du behöva byta, beroende på om du använder orig. avgassystem. Då monterar du på H-motorn dit ett från B 1972-74.

    2. Använd en låda från 75-77 alt. 78-86. Fördel med 78-86; kedjeprimärdrift, mycket hållbarare låda på alla punkter. Det enda du behöver byta om lådan kommer från en 900 är växellådsbröstet (kåpan där 99:ans främre motorfäste sitter) till ett från 99 1978-84, eller 90 85-87
    Mycket enkelt med lös låda, bara ett bultförband. Allt i kopplingsväg använder du då från den nyare lådan/motorn, fördelen är att du får självjusterande koppling.

    Men; nyare lådan passar alltså inte mot drivaxlar på 99 1974 och bakåt. Du får alltså ta drivaxlar från 99 1975-84 eller 90 1985-86 ( ej 87!!). Då måste jag lämna frågan vidare; passar dessa drivaxlar rakt in i den äldre yttre drivknuten? Någon som vet?

    Om den inte gör det, måste några ändringar till göras, beskriver dessa senare i så fall./Matte R

    #86655

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Jag röstar helt klart på B-motorn, när man ändå vill göra sin bil trevligare så skall man inte sätta i en Helsö motor.
    Köp GLi:n som annonseras på säljes och plocka motor och låda, tank mm, då får du en 69 med sprut och jag ror det är 118 kusar iden.

    #86656

    saab99-69
    Deltagare

    Tack för alla tips (särskilt Matte!).
    Motorn som sitter i nu slår igen stiften (olja) efter ca 20 mils körning så
    något måste göras snart!
    Jag ska skika efter någon billig 99a som är rostig men med bra maskin!
    Tror jag går på Mattes råd om en H-motor.
    Jag vill också ha en med förgasare så jag slipper insprutets el och bränsle!
    Det vore också bra om någon vet om det går att kombinera H-motorns drivaxlar med Triumfmotorns
    drivknutar!

    Väntar på mer åsikter!

    Mvh. Christer

    #86657

    anders dahl
    Deltagare

    Hoppas att du fixar originalmotorn i stället!
    Tidiga 99:or blir det inte fler av. Om du bestämmer dig för att byta(hoppas inte) så håller jag med Lollo, ta en B-motor.
    Den går trevligare, låter trevligare och ser trevligare ut än H-motorn, dessutom MÅSTE man förstöra torpedväggen vid montering av H-motorn annars får inte vattenpumpen plats!

    #86658

    stefan
    Deltagare

    varför inte försöka bevara de få 99 som finns och då särskilt med triumph motorn. Delar finns faktiskt och det behöver ju inte handla om mycket mer än ringar och packningar så har man en motor som rullar åtskilliga mil igen?
    / Stefan

    #86659

    saab99-69
    Deltagare

    O.k. O.k!!
    Det kan ligga något i det ni säger att bevara 99or med Triumf-motorn men då ställer jag en motfråga!
    Finns det någon som har någon bra 1,7a ev. med bra växellåda att sälja till mig?!

    /Christer

    #86660

    hans s.
    Deltagare

    Vad jag har läst så skall 69:an ha anorlunda motorupphängning än senare 99:or.

    #86661

    kaparn
    Deltagare

    En gammal farbror i Norrtälje har en 99:a -71 i maskinellt bra skick för tusen kronor. Om det kan vara något så maila mig så får Du hans nummer.
    Även inredning m.m. är i gott skick.

    #86662

    krister k
    Deltagare

    Vad jag har läst så skall 69:an ha anorlunda motorupphängning än senare 99:or.

    Det stämmer. Balken som det främre motorfästet sitter i på senare 99or finns inte på en ´69a. Blir till att plocka fram svetsen..!?

    /Krister K

    #86663

    saab99-69
    Deltagare

    Hej på er alla igen!
    Efter avrådan från många av er så tror jag att jag väljer att hitta en annan Triumf-motor
    att sätta i min bil!
    Jag ska i helgen åka och titta på en komplett bil ,en -71a med 1,85a med bra motor efter ett tips
    jag fått som jag kan ta andra delar ifrån som behövs.

    /Mvh. Christer

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng