Motorbyte på en 99 -69a!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorbyte på en 99 -69a!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorbyte på en 99 -69a!
- Detta ämne har 34 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2005-05-24 00:11 av fredrik.
-
FörfattareInlägg
-
maj 10, 2005 at 16:57 #86666
Triumphmotorn har ju sina förtjänster, den är otroligt mjuk och tyst gångmässigt. Där slår den både B och H. Men även bränslesnål.
Renoverar du din maskin, finplana toppen, även om inga tecken finns på att packningen är gången. Sedan slipper du generalproblemet för många år framöver som är just–gången topplockspackning./ Matte Rjag undrar nu om jag måste använda en motor och låda från en -69a för att slippa svetsa dit
ett nytt motorfäste?
Jag funderar att sätta dit en 1,85a med dito växellåda från en 71a.
Jag har hört att på 69an sitter et motorfäste annorlunda och jag undrar om man kan flytta över
något från motorn för att få det att passa!?Mvh. Christer
maj 10, 2005 at 21:43 #86669Du är bara avundsjuk Fredrik!
Du skulle ju aldrig mer ha en V4, i allafall hette det så för 4-5 år(20-30 V4:or) sedan, eftersom motorerna bara rasade hela tiden.
Att byta Triumphmotorn mot en nyare motor är i mina ögon att ge upp, och det är väl i sådana fall det man kan kalla looser! Tur att man inte alltid bryr sig om vad du tycker Fredrik, för då skulle SAABgaraget vara ett fattigt garage, inte en enda 99:a!
Bosse kanske slutade på SAAB för att kunderna inte stod ut med att ha motorrummet fyllt med potatismjöl eller något annat av hans proffstips.
Förresten har du väl sett vad han samlar på för bilar………Varför hoppa på mig??? Lågt!
Jag har då bara fört vidare vad Bosse Bildoktorn har sagt rakt ut i TV! Hoppa på honom istället.
Trots att han är Anglofil så sa han det jag skrev rakt ut i TV.
På tal om V4:or så stämmer det bra!
Less kan man alltid bli & det lär visst vara en styrka att kunna ändra sig….. Värt att tänka på Anders!/Fredrik
Anonymmaj 10, 2005 at 22:32 #86671SAAB tillverkade ingen riktig bil före 1966 när fyrtaktarna kom. Nu går säkert många i taket…
maj 11, 2005 at 05:33 #86672Det finns inte många motorer som går så silkeslent som en 1.7 lit Triumph, att den har en lite speciell konstruktion med sina sneda toppbultar är ju en sak, men problem är till för att lösas, jag hade satsat på en renovering. Om du ev behöver delar, hör av dig, jag har en hel del till dessa motorer, bl.a nya toppbultar.
Har sysslat med en del engelsmän genom åren och har aldrig hört att Triumph kusinerna lider av samma sjuka som de svenska motsvarigheterna ? Jag tror knappast att det är motorerna i sig som är problemet utan vi svenskar som tror att allt går så länge det brummar under huven. Handen på hjärtat, hur många byter kylarvätska på sin nya bil där det är minst lika viktigt om inte viktigare?
Bosse Bildoktorns uttalande var nog mer ironi än allvar skulle jag tro………..jag har själv demonterat ett antal topplock på dessa och Saab står inte högt i kurs under tiden man håller på !
/ Stefanmaj 11, 2005 at 12:03 #86675Fredrik. Snacka inte om lågt.
Det du gorde i helgen med svågerns V4 Monte Carlo, det var riktigt lågt.
Trodde i min enfald att man kunde lita på dej.
Men men man lär så länge man leverAnders B.
maj 11, 2005 at 16:04 #86676Fredrik och jag känner ju varann rätt hyffsat så jag tar inte så hårt på det där med lågt, jag vet ju att han inte gillar 99:or så jag var tvungen att hacka lite på honom!
Om det var den gula monte carlon som han köpte av din svåger så har han fullt stöd av mig, bilen var tvärslut!maj 13, 2005 at 06:29 #86677Det var inte fråga om skicket på bilen utan tillvägagångssättet för att komma över den
som var lågt, RIKTIGT JÄVLA LÅGT !Anders B
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.