Motorbyte på en 99 -69a!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorbyte på en 99 -69a!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorbyte på en 99 -69a!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 9, 2005 at 21:09 #86664

      Om du inte hittat en nån 99:a än har jag en till salu, se på under säljes Diverse

        maj 9, 2005 at 21:14 #86665

        Bra beslut. Lycka till!

          maj 10, 2005 at 16:57 #86666

          Triumphmotorn har ju sina förtjänster, den är otroligt mjuk och tyst gångmässigt. Där slår den både B och H. Men även bränslesnål.
          Renoverar du din maskin, finplana toppen, även om inga tecken finns på att packningen är gången. Sedan slipper du generalproblemet för många år framöver som är just–gången topplockspackning./ Matte R

            maj 10, 2005 at 17:48 #86667

            jag undrar nu om jag måste använda en motor och låda från en -69a för att slippa svetsa dit
            ett nytt motorfäste?
            Jag funderar att sätta dit en 1,85a med dito växellåda från en 71a.
            Jag har hört att på 69an sitter et motorfäste annorlunda och jag undrar om man kan flytta över
            något från motorn för att få det att passa!?

            Mvh. Christer

              maj 10, 2005 at 21:09 #86668

              Ni kollade väl igår på Bosse bildoktorn???
              Har du en Saab 99 med Triumph motorn så är du en Looser!!! Sa Bosse rakt ut i TV

              Den var orsaken till att Bildoktorn själv slutade på Saab.

              /Fredrik

                maj 10, 2005 at 21:43 #86669

                Du är bara avundsjuk Fredrik!
                Du skulle ju aldrig mer ha en V4, i allafall hette det så för 4-5 år(20-30 V4:or) sedan, eftersom motorerna bara rasade hela tiden.
                Att byta Triumphmotorn mot en nyare motor är i mina ögon att ge upp, och det är väl i sådana fall det man kan kalla looser! Tur att man inte alltid bryr sig om vad du tycker Fredrik, för då skulle SAABgaraget vara ett fattigt garage, inte en enda 99:a!
                Bosse kanske slutade på SAAB för att kunderna inte stod ut med att ha motorrummet fyllt med potatismjöl eller något annat av hans proffstips.
                Förresten har du väl sett vad han samlar på för bilar………

                  maj 10, 2005 at 22:08 #86670

                  Varför hoppa på mig??? Lågt!

                  Jag har då bara fört vidare vad Bosse Bildoktorn har sagt rakt ut i TV! Hoppa på honom istället.

                  Trots att han är Anglofil så sa han det jag skrev rakt ut i TV.

                  På tal om V4:or så stämmer det bra!
                  Less kan man alltid bli & det lär visst vara en styrka att kunna ändra sig….. Värt att tänka på Anders!

                  /Fredrik

                    Anonym
                    maj 10, 2005 at 22:32 #86671

                    SAAB tillverkade ingen riktig bil före 1966 när fyrtaktarna kom. Nu går säkert många i taket…

                      maj 11, 2005 at 05:33 #86672

                      Det finns inte många motorer som går så silkeslent som en 1.7 lit Triumph, att den har en lite speciell konstruktion med sina sneda toppbultar är ju en sak, men problem är till för att lösas, jag hade satsat på en renovering. Om du ev behöver delar, hör av dig, jag har en hel del till dessa motorer, bl.a nya toppbultar.

                        maj 11, 2005 at 06:41 #86673

                        Bosse kanske slutade på SAAB för att kunderna inte stod ut med att ha motorrummet fyllt med potatismjöl eller något annat av hans proffstips.

                        Eller döa hästar

                          maj 11, 2005 at 06:57 #86674

                          Har sysslat med en del engelsmän genom åren och har aldrig hört att Triumph kusinerna lider av samma sjuka som de svenska motsvarigheterna ? Jag tror knappast att det är motorerna i sig som är problemet utan vi svenskar som tror att allt går så länge det brummar under huven. Handen på hjärtat, hur många byter kylarvätska på sin nya bil där det är minst lika viktigt om inte viktigare?
                          Bosse Bildoktorns uttalande var nog mer ironi än allvar skulle jag tro………..jag har själv demonterat ett antal topplock på dessa och Saab står inte högt i kurs under tiden man håller på !
                          / Stefan

                            maj 11, 2005 at 12:03 #86675

                            Fredrik. Snacka inte om lågt.
                            Det du gorde i helgen med svågerns V4 Monte Carlo, det var riktigt lågt.
                            Trodde i min enfald att man kunde lita på dej.
                            Men men man lär så länge man lever

                            Anders B.

                              maj 11, 2005 at 16:04 #86676

                              Fredrik och jag känner ju varann rätt hyffsat så jag tar inte så hårt på det där med lågt, jag vet ju att han inte gillar 99:or så jag var tvungen att hacka lite på honom!
                              Om det var den gula monte carlon som han köpte av din svåger så har han fullt stöd av mig, bilen var tvärslut!

                                maj 13, 2005 at 06:29 #86677

                                Det var inte fråga om skicket på bilen utan tillvägagångssättet för att komma över den
                                som var lågt, RIKTIGT JÄVLA LÅGT !

                                Anders B

                                  maj 13, 2005 at 09:34 #86678

                                  Har Du sett det där med Glocalnet? DET är lågt

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.