Motorn tappar orken ibland
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Motorn tappar orken ibland
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Motorn tappar orken ibland
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
maj 27, 2020 at 20:39 #471258
Hej
Har en original 62:a som har gått “normalt” med nyrenoverad motor.
När jag körde så tappade den orken plötsligt. Kanske halv effekt men gick jämnt och ryckte inte.
Efter någon mil blev det vanlig fart på grejerna igen och så höll det på. Någon mil normal och någon med dåligt effekt.
Fick tips om att byta bränslepump och göra ren förgasaren vilket jag gjort. Detta hjälpte tyvärr inte.
Det är sug i vaccumledningen från förgasaren samt om man suger i ledningen vrider sig tännplattan i rotorn.
Vet hur mycket förgasaren suger men fingret fastnar.
Alla tändstift är nästan nya (NGK) och ser bra ut.
Tacksam för hjälp och finns det någon som har tips på någon verkstad att åka till.
Bor i Bohuslän
FrankHvor mange grader var det ute? Kjører du med forvarmerrøret?
Har opplevd ising i forgasser helt opp mot 10 varmegrader uteBeen a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidmaj 30, 2020 at 10:55 #471368Hej. Jag håller med enor ovan. Kolla hur tändstiften ser ut vid de tillfällen som motorn tappar orken. Kanske går den på två cylindrar då. Mvh Bengt
maj 30, 2020 at 17:35 #471371Tydligen inte soppa problem eller brist på vacum mellan fördelare och förgasare. Kan det vara en tjuvläcka i insuget mellan förgasaren och toppen? Prova med lite startspray eller liknande för att se om motorn gör någon reaktion. Tändspole problem kan också vara lite underliga ibland.
maj 31, 2020 at 07:34 #471391Tack för svar
Nej den går inte ner på 2 cylindrar. Den går jämt och fint det är först när man kör iväg som man märker att den är orkeslös.juni 1, 2020 at 01:34 #471397Jag lägger en röst på Lars Evertssons förslag om tändspolen. Kan bli skumma fel. Eller rent av tändningslåset eller på vägen därifrån till tändspolen ? (Så inte tändspolen får sin 12V på plus-sidan.) Du kan ju prova att tjuvkoppla med en kabel från batteri + direkt till tändspolen för att se om tändningslåset är inblandat.
Förmodar att du bytt brytarspetsar också ? Så att “jordsidan” på tändspolen får sitt. Och att plattan som brytarspetsarna sitter på är ordentligt jordad (sitter kanske nån jordfläta där ? Är den hel ?)
Eftersom motorn går jämt och fint så misstänker man att gnistan ibland blir svag av nån anledning, Då funkar det bra på tomgång-låglast men räcker inte att tända en tätare gasblandning på ett bra sätt.
Nå lycka till / Kenth
juni 1, 2020 at 17:26 #471411Hej.
Tack för svar.
Har haft dåligt med tid att testa men återkommer när jag felsökt och förhoppningsvis kommer på nått
Frank -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.