När kom APC:n?

Forum Övrigt Allmänt När kom APC:n?

Detta ämne innehåller 17 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-22 11:33.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14855

    Lollo
    Deltagare

    Som rubriken lyder, när kom APC:n?

    #98636

    torzan
    Deltagare

    Ganska säker på att det kom till med H-motorn 1981

    #98637

    anonymous
    Deltagare

    Fr.o.m årsmodell 1982.

    #98638

    carl l
    Deltagare

    Den första H-turbomotorn saknade mycket riktigt APC och hade därför samma kompressionsförhållande som B-turbomotorn.

    1982 kom alltså APC med den så kallade enkelradiga boxen.
    1986 kom en ny APC-box ut, denna gång med dubbla rader anslutningsstift.
    1989 integrerades APC med DI och ännu en ny box såg dagens ljus (DI/APC).
    1993 integrerades APC-funktionen i det nya styrsystemet Trionic 5.

    De senare APC-systemem (t.ex. funktionen i Trionic 5) skiljer sig från de tidigare systemen då de även har möjlighet att påverka tändning och bränsleblandning för att förhindra spikning.

    Lite onödigt vetande kanske och inte riktigt det du frågade efter, men någon kanske är intresserad?

    MVH
    Carl

    #98639

    staffanv
    Deltagare
    #98640

    Lollo
    Deltagare

    Kollade in denna goa film igår, det enda reg numret som idag är en 900T är på den vinröda, dock avregad 92, den som är huvud bilen i filmen med reg nummer APC900 är en Volvo 245 -80, så Saab har nog lånat detta nummer .

    Funkade APC:n bra på dessa bilar?

    #98641

    carl l
    Deltagare

    Ett möjligt problem med APC (såväl tidiga som sena varianter) är att magnetventilen kastar in handduken vilket innebär att maskineriet börjar gå på grundladd. Magnetventilen sitter ju strax ovanför kylaren vilket kanske inte är optimal placering med tanke på all smuts som far in där. Jag har varit med om att kontakten till magnetventilen har varit i väldigt dåligt skick till följd av detta.

    Vissa säger att de äldre systemem är känsliga för tänddelarnas skick och t.o.m. fabrikat. En del som bytt till annat fabrikat på t.ex. tändkablar har fått märkliga effekter av detta (läs GLT). Någon förklaring till detta har jag inte. Kanske är det så att andra tändkablar stör ut knacksensorn (en vild spekulation)?

    Apropå knacksensorn, kabeln till denna är skärmad och därför extra känslig för påverkan. På det hela taget är det dock ett – enligt mina erfarenheter – pålitligt system. Så länge kabelhärvan är intakt och magnetventilen hel brukar det inte vara några större problem.

    (Att man kan ha riktigt roligt med en liten skruvmejsel, några motstånd och en lödkolv är en trevlig bonus med APC )

    MVH
    Carl

    #98642

    97sonett
    Deltagare

    Den första H-turbomotorn saknade mycket riktigt APC och hade därför samma kompressionsförhållande som B-turbomotorn.

    1982 kom alltså APC med den så kallade enkelradiga boxen.
    1986 kom en ny APC-box ut, denna gång med dubbla rader anslutningsstift.
    1989 integrerades APC med DI och ännu en ny box såg dagens ljus (DI/APC).
    1993 integrerades APC-funktionen i det nya styrsystemet Trionic 5.

    De senare APC-systemem (t.ex. funktionen i Trionic 5) skiljer sig från de tidigare systemen då de även har möjlighet att påverka tändning och bränsleblandning för att förhindra spikning.

    Lite onödigt vetande kanske och inte riktigt det du frågade efter, men någon kanske är intresserad?

    MVH
    Carl

    Dubbla rader på APC-boxen kom -84.

    #98643

    Lollo
    Deltagare

    Ok, att jag frågar detta är pga att jag håller på att gå i från mina krav på skattebefriad bruksbil, skall ev titta på en 82:a 900T i morgon.
    Är det något annat man bör iaktaga på en sån bil för utom rosten.

    #98644

    carl l
    Deltagare

    Dubbla rader på APC-boxen kom -84.

    Den tidigaste dubbelradiga boxen heter 7524127 och skall enligt uppgift kunna återfinnas i 900 T16 -85. Har dock aldrig själv påträffat en sådan i en 85:a, utan samtliga bilar innan 86 som jag sett har haft den gamla boxen.

    Däremot kom en ny version av APC ut 1984 (svart hölje istället för tidigare grått). Denna är dock enkelradig med 14 anslutningsstift, precis som den föregående grå boxen.

    Ok, att jag frågar detta är pga att jag håller på att gå i från mina krav på skattebefriad bruksbil, skall ev titta på en 82:a 900T i morgon.
    Är det något annat man bör iaktaga på en sån bil för utom rosten.

    Inte mer än på en vanlig 900. Tänk dock på att när APC lanserades möjliggjorde detta även en höjning av motorns kompressionsförhållande. Detta i kombination med den snabbare laddtrycksuppbyggnad (pga magnetventilen) ger ganska mycket vridmoment även på relativt låga varv, så det är nog bra att kika lite extra på kraftöverföringen. I övrigt är motorn överdimensionerad för det blygsamma effektuttaget, så är den bara välskött brukar det inte vara ngt problem. Tyvärr är långt ifrån alla gamla turbosaabar välskötta.

    #98645

    Martin
    Deltagare

    Kunskap är inte tungt att bära. Fortsätt gärna!

    Den första H-turbomotorn saknade mycket riktigt APC och hade därför samma kompressionsförhållande som B-turbomotorn.

    1982 kom alltså APC med den så kallade enkelradiga boxen.
    1986 kom en ny APC-box ut, denna gång med dubbla rader anslutningsstift.
    1989 integrerades APC med DI och ännu en ny box såg dagens ljus (DI/APC).
    1993 integrerades APC-funktionen i det nya styrsystemet Trionic 5.

    De senare APC-systemem (t.ex. funktionen i Trionic 5) skiljer sig från de tidigare systemen då de även har möjlighet att påverka tändning och bränsleblandning för att förhindra spikning.

    Lite onödigt vetande kanske och inte riktigt det du frågade efter, men någon kanske är intresserad?

    MVH
    Carl

    #98646

    anonymous
    Deltagare

    [image]http://www.isaab.net/upload/SAAB%20900%20TURBO.%201982..jpg[/image]
    SAAB 900 Turbo APC 1982. 145hk/DIN. Acc 0-100 10,4 sek, Toppfart 195km/h. Källa: Teknikensvärld.

    #98647

    carl l
    Deltagare

    Mycket vacker, jag verkligen älskar tidigt 80-tal.

    För den som vill fördjupa sig mer i APC-teori rekommenderar jag denna sida:

    http://www.900aero.com/

    Under menyraden ”tech” finns det en del intressanta saker att läsa om APC-systemet. Sidan berör dock bara det riktiga APC-systemet och de integrerade versionerna avhandlas därför inte.

    MVH
    Carl

    #98648

    97sonett
    Deltagare

    Dubbla rader på APC-boxen kom -84.

    Den tidigaste dubbelradiga boxen heter 7524127 och skall enligt uppgift kunna återfinnas i 900 T16 -85. Har dock aldrig själv påträffat en sådan i en 85:a, utan samtliga bilar innan 86 som jag sett har haft den gamla boxen.

    Däremot kom en ny version av APC ut 1984 (svart hölje istället för tidigare grått). Denna är dock enkelradig med 14 anslutningsstift, precis som den föregående grå boxen.

    Jag har en från -84 som är dubbelradig iaf märkt med år+nr+saab

    #98649

    carl l
    Deltagare

    Jag har en från -84 som är dubbelradig iaf märkt med år+nr+saab

    Mycket intressant. Vad är det för nummer på boxen?
    Sitter den i en bil från -84 eller är det bara en lös box?

    MVH
    Carl

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng