Nedsutten förarstol

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Nedsutten förarstol

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Nedsutten förarstol

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 9, 2010 at 12:13 #22325

      Har nedsutten förarstol på bilen, och köpte en sån där reparationssats på Speedparts. Fick den idag och började bytet med det samma.

      Men fjädrarna man fick med sitter ju som berget, går ju inte att spänna dem på ngt lätt sätt. Eller skall man låsa själva pinnen och originalfästerna sitta kvar och fästa fjädrarna i den?

      Blir smått frustread, instruktionen man fick med har man ju inte mycket användning för då den typ är kopierad 10 miljoner gånger och bilderna är bar svarta fält.

      Någon som har erfarenhet av dessa reparationssatser? Hur gick ni tillväga? Eller skall man vända sig till en sadelmakare för att få fjärdrarna spända?

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        juni 9, 2010 at 14:15 #159079

        Juu.. Du är inte ensam :doh: det är samma sak med mig att jag har nyligen köpt en Saab 95 årsm: 1978, och blå förarstolen är oxå nedsutten :hammer: som din, så blev jag lika frusterad :banghead: som du… Hoppas att få svaret av de Saabexperterna.. :deal:

          juni 9, 2010 at 15:11 #159081

          jag bytte tyg hos en tapetserare på mina framstolar (lämnade in hela stolarna) på en 96-62 och då stoppade han i extra mycket skumgummi (sådant som är i gamla madrasser)i förarstolen för den var lite nedsutten, kanske är annorlunda på nyare bilar dock?

            juni 9, 2010 at 15:18 #159082

            Kanske skall tilläggas att detta är på en 96:a V4 från 1979, alltså med “99 stolarna”.

            Mats, vad kostade det när du lämnade in den till en tapetserare?

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              juni 9, 2010 at 17:18 #159086

              Här kommer en bild på eländet.

              (har lagt plasten där för att minimera risk för att man har sönder skumgummit när man donar)

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                juni 9, 2010 at 17:32 #159087

                Har bytt en sån där för ett antal år sedan, kommer tyväär inte ihåg nå knep men ja vet att det blev mycke blod svett & tårar innan det var klart!
                Enligt VHB tror ja att man ska ta av klädseln och byta uppifrån.
                Fast de e ju inte heller helt enkelt att ta av den.
                Men några bra tänger och typ fyra händer kan nog hjälpa dig en bit på vägen iaf!
                Lycka till

                  juni 9, 2010 at 18:27 #159093

                  Man kanske skulle prova att använda sig av en bromsfjädertång eller ngt.

                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                  Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    juni 9, 2010 at 18:48 #159095

                    Bah… lätt som en plätt…
                    Kroka fast alla fjädrarna på ena sidan i “mattan” först.
                    Kroka fast fjädrarna i andra sidan i stolsramen så att de i “matt-änden” är öppna nedåt (ifrån sitsen)
                    Tag sen ett verktyg tillverkat en rundstång (typ 5-6 mm i diameter) med en krok i ena änden och bockad i andra änden så det går att hålla och dra lite i kroken.
                    Hämta upp fjädern som ska monteras med kroken.
                    Kroken skall stoppas in liksom igenom mattan.
                    Vinkla upp kroken så fjädern spänns och och “PLOPP” så hoppar fjädern över mattans “ståltråd”.
                    Tråckla ut verktyget och fortsätta med nästa fjäder.
                    Fjädrarna tas lämpligen från mitten och utåt.

                    Lycka till / kenth

                      juni 9, 2010 at 19:39 #159100

                      Fick ett liknande tips via telefon av en här på Saabklubben. Skall testa båda när tid ges, som det känns nu så låter jag nog den vara i 1 eller två dagar.

                      Kenth, var det figur 1 eller 2 du menade?

                      (ni får ursäkta illustrationen=

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        juni 9, 2010 at 20:07 #159112

                        jag fick det ganska billigt, kollade först med firmor som håller på med bilklädslar och då skulle det kosta betydligt mer, hittade en pensionär som klädde om möbler och fick det för runt tusenlappen men då hade jag eget tyg (och han bytte bara tyget, galonet var bra)…stolarna i tvåtaktarna är ju inte som i modernare bilar…bara en fyrkant med tyg på sittdynan och likadant på ryggen…

                          juni 9, 2010 at 20:46 #159120

                          Som figur 1.

                          Det kommer att gå som en dans ska du se 🙂

                          / Kenth

                            juni 9, 2010 at 20:50 #159121

                            En grov rak mejsel med ett hack långt ut mha en vinkelslip funkar också bra.

                              juni 9, 2010 at 23:28 #159127

                              viull bara tillägga att den satsen som du visade på bilden som du hade köpt, går att plocka ifrån ett gammalt 900o säte då det är samma, har jag gjort. får bara knipsa den i rätt längd.

                                juni 10, 2010 at 08:28 #159136

                                Hej!
                                När jag gjorde denna operation på kundbilar på Saab använde jag mig av en skiftnyckel med hål i handtage. Man monterar fjädrarna i hålen i stolen och “mattan” i ena sidan. Sedan monterar man fjädrarna i hålen i stolen på andra sidan och lägger fjädrarna så att man bänder i dem i “mattan” med skiftnyckeln genom att sätta fjädern i hålet på skiftnyckeln och vips sitter alla fjädrarna där. Funkade jättebra och gick dessutom fort utan att skada varken händer eller klädsel.
                                Lycka till!!!
                                Mvh Håkan

                                  juni 10, 2010 at 13:32 #159147

                                  Nu var stolen fixad. Måste säga, efter att ha testat en hel del olika metoder så måste jag nog säga att Håkans metod är den som jag föredrog mest! Man slapp verkligen ta i för kung och fosterland och ingen värk eller sår i händerna. De andra fungerar bra, men kärver att man orkar dra ut fjädrarna, ett tips om man använder de andra metorerna är att använda handskar.

                                  Tack alla som hjälpt mig i detta. Stolen blev som ny, nu ser man ju till och med huven på V4:an

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.