Nya framfjädrar gav för hög bil
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Nya framfjädrar gav för hög bil
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Nya framfjädrar gav för hög bil
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-31 15:56 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag har bytt fjädrar och dämpare varvet runt på min 9000 A50 2,3t. Dämpare (Bilstein B4) och bakfjädrar köptes från http://www.partsforsaabs.com till ett klart bra pris. Framfjädrana köpte jag från Speedparts ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/fram-och-bakvagn/stotdampare-fjadrar/fram-1/303405_4193405-1.html ). Jag är väldigt nöjd med känslan i bilen. Den är väldigt stadig och fin på vägen, utan att för den skull bli för stötig. Problemet är att framfjädrarna ger en alldeles för hög bil. Cirka 5 cm högre in tidigare. (9 cm mellan skärm och däckets överkant)
Detta med fjädrar verkar vara en hel djungel. Av någon anledning så verkar det finnas en väldig massa olika varianter (hårdheter) på fjädrar till 9000 enligt EPC/verkstadshandböcker. Jag har hitta åtmindstone 6 olika. Enligt min verkstadshandbok så skall min bil ha den näst mjukaste av de fyra varianterna som nämns där. Den varianten finns dock inte att köpa. Den med gul/grå kod som jag köpt finns inte omnänd i min bok, dock i EPC till bilar med Automat men också till LTT manuell till -96. Min bil är -97, men vad spelar det för roll??
Så vad göra nu:
Alt A Kapa de nya fjädrarna, och få en odefinierad prestanda men rätt höjd.
Alt B Sätta ditt gamla fjädrar
Alt C Chansa och köpa fjädrar på t.ex mekonomen för 1700krFörslag??
/Martin
Vänta med att göra något. Nya fjädrar brukar sätta sig lite efter ett tag men det rör sig bara om någon enstaka cm.
Gissar att Mekonomens fjädrar är liknande dom du har. Detta kan du kolla genom att försöka hitta data på fjädrarna.
Den intressanta datan är tråddiameter och antal vav och ddet brukar ibland anges hos näthandlarna.Mitt tips är ändå att kapa fjädrarna tills du når rätt höjd. Kapningen kommer att göra fjädern ännu styvare (färre fjädrande varv ger en styvare fjäder). Blir det olidligt stötigt (vilket jag betvivlar men vi är ju alla olika) återstår att använda beggade med rätt tråddiameter.
oktober 23, 2013 at 16:09 #60391Så är det väl alltid när man byter fjädrar, att bilen blir “hög”, men efter ett tag så sätter sig fjädrarna och bilen återfår mer eller mindre normal höjd. Tar väl olika lång tid för olika bilar beroende på hur de körs.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Hej!
antalet varv är alltid detsamma för 9000-fjädrarna, men jag har hittils hittat 24 olika varianter i verkstadshandboken. Det som skiljer är tråddiamter och fri höjd.
Lite tråkigt är att bakfjädrarn är cirka 2 cm för låga (nya lesjöfors-fjädrar) vilket inte bättrar på utseendet när den är för hög fram.
Hej!
Bra info för er som planerar att byta fjädrar:
Speedparts fjädrar har gjort att bilen står så högt att drivaxeldamaskerna spruckit på bägge sidorna. Upptäckte det i helgen då vinterdäcken skulle på, så nu står bilen still i väntan på nya damasker och andra fjädrar. Jag har ett par begagnade grå/grå i gott skick på gång, men om inte det lyckas, då har jag problem.
Skit att det ska vara sådan brist på reservdelar till en bil som bara är 16år gammal!! 👿
/Martin
oktober 17, 2014 at 22:37 #176613Hur gick det med fjäderbytet? Bytte på min bil med exakt samma resultat som ovan. Bilen är fortfarande hög fram trots 6 mån 1000 mils körning
oktober 18, 2014 at 12:18 #141941Tänk också på att du byter från fjädrar som oftast är rejält använda och bilen därmed lägre än ursprungligen.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Hej på er!
Efter diverse strul så fick jag tag i ett par originalfjädrar (grå/grå) som bara suttit 2 år på bil innan ägaren bytte till sänkningssats, så jag har monterat dem både fram och bak istället, och då hamnade bilen rätt i höjd. Höjden jämfördes inte med hur den var tidigare, utan med angivet mått i verkstadshandboken. Med speedparts fjädrar blev bilen 25 mm för hög. Inte så mycket men tyvärr så var fjädrarna bak för låga så det syntes väldigt mycket. Dessutom så blev den ändrade vinkeln på drivaxlarna för mycket för damaskerna som gav upp ganska snabbt.
Speedpartsfjädrarna monterade jag istället på min 9000i -88 ihop med ett par väldigt fräscha Sachsdämpare. För att få ner bilen rätt så kapade jag av dem en del. Kommer nu inte ihåg hur mycket. Man får testa sig fram. Det blev riktigt bra så det fungerar också.
Verkar inte gå att bifoga PDF, men vill någon ha utdragen gällande höjdmått fram och bak för de olika varianterna av 9000, samt info om de olika fjädrarna så kan jag maila de inskannade sidorna om jag får en mailadress (via PM om ni inte vill lägga ut här).
/Martin
Skönt att det löst sig.
Ang att lägga in PDF
Fullösning 1
Använd markeringsverktyget i Acrobat (“snap tool?”), markera sidan, kopiera, klistra in i paint, spara som xxxx.jpgFullösning 2
Skriv ut, fota med digitalkamera..Ibland blir fullösningar tillräckligt bra 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.