nybörjare lite hjälp med trim

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 nybörjare lite hjälp med trim

Detta ämne innehåller 16 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-15 16:04.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25245

    thejensen
    Deltagare

    tjenare jag är en stolt ägare till en saab 900i se 2,3 sug motor 95a och jag har funderat på att börja trimma min bil problemet är att jag kan inte så mycket om trim vad man kan göra och såna saker så jag tänkte att jag skulle fråga folket här jag har funderat på att få upp den till 220-280hk jag vet att man kan chippa den och sätta på 3tums avgasrör med racekatt med vad mer kan man göra? och vad behöver man byta koppling,bromsar och annat sånt? kan skruva ganska mycket själv och har vänner som håller till i verkstäder som annars kan hjälpa mig att skruva budget en är väll inga större problem hade tänkt max 30000kr tror det ska räcka skulle även vara sjukt snällt av er om ni föreslog sider som man kan kolla på om trim för hittar nästan bara till turbo bilar har kollat en del på speedparts men skulle vilja kunna gemföra med andra sidor jag tackar så mycket på förhand 🙂

    (tror jag har lakt det i rätt tråd?)
    (ber om ursäkt om det är rörit skrivit har stora stav problem men hoppas ni förstår vad jag menar 🙂 )

    #183670

    exlssn
    Deltagare

    Det tråkiga svaret är tyvärr att det blir mycket dyrt och snudd på omöjligt att komma upp i de hästkrafterna utan turbomotor.
    Det enkla svaret är att du byter bil till en med turbomotor. Då ger ett steg3-chip 250-270hkr.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183682

    thejensen
    Deltagare

    @shinyhead wrote:

    Det tråkiga svaret är tyvärr att det blir mycket dyrt och snudd på omöjligt att komma upp i de hästkrafterna utan turbomotor.
    Det enkla svaret är att du byter bil till en med turbomotor. Då ger ett steg3-chip 250-270hkr.

    jo jag har hört att det är ganska mycket svårare att trimma sugmotorer men jag tycker det är roligare jag gillar inte turbo förstår du men jag har sett många bilar utan turbo där de har legat lite över 200 och jag tycker det är häftigt rena muskler vet du 😉 🙂 🙂

    #183690

    turbocab
    Deltagare

    Jag kan bara instämma med Shineyhead. Jag undrar om det alls är möjligt ens nå 220 hästar med den motorn utan Turbo? Det skulle innebära optimera flödena, ändra kompressionen troligen, styrsystem mm? Jättedyrt och otroligt mkt jobb skulle jag gissa. Om du vill plocka massa effekt ur en sugis så är det väl så enkelt att volym är vägen att gå, och dina 4 cylindrar skulle inte räcka långt. Här på forumet så är det ju nästan uteslutande turbotrim vi håller på med också så nån större kunskap här är inte att räkna med.

    Inte alls säkert att 3″ och rejskat ger nånting alls på din bil, en sugis måste vara avstämd med rätt mottryck etc. Det är helt andra förutsättningar i en Turbomaskin jmf med en sugis. Om man lite enkelt jämför med Hondas TypeR bilar så ger dom 200 hästar, men då är det extremt högvarvigt, och troligen mkt bra flöden mm i toppen. Din 2,3i är ganska långslagig och dom varvtalen den skulle behöva för 220 hästar skulle förmodligen innebära stora belastningar på motorn och alldeles för höga kolvhastigheter.

    Min enkla slutsats är att om du vill nå 220 – 270 hästar så måste du köpa en TurboSaab, eller en insprutarbil med större volym = fler cylindrar. BMW har fina sugmotorer med mkt hästar, det är nog bästa valet.

    #183696

    plankan
    Deltagare

    Widegren har på sin projekttråd gett sig på att trimma sin Gubbräser
    en OG 900 som från början hade 99 Hk med enkelförgasare
    men nu med dubbla förgasare och annan toppmodifiering………

    Om jag inte minns helt fel,så tyckte jag han berättade –
    att han dagen innan Knutan fick den bänkad till 136 Hk på hjulen 🙄

    #183709

    M.Broberg
    Deltagare

    Lycka till!

    Finns en kille på garaget som har 180~ pollar i en 2.3 i en 9000, nackdel är att du inte har Trionic 5.5 (tror jag) och därigenom omappbart system. kan ju säga att 30 pollar till lär äta sönder din budget 🙂

    #183711

    jellybear
    Deltagare

    Det har ju redan framkommit från andra, men jag måste också understryka att trim utan turbo är väldigt dyrt räknat per hästkraft. Det du måste inse är att mer effekt endast kan fås på två sätt:
    1. Lägre förluster (t.ex. effektivare förbränning, bättre drivlina, …)
    2. Fler bränslemolekyler och luftmolekyler i cylindrarna

    Punkt 1 är svårt, dyrt och ger dessutom ganska få hästkrafter. Exempel är fetare avgasrör, men förlusterna i avgassystemet är nästan noll innan du börjar komma upp i effekt.
    Punkt 2 är det man brukar trimma i första hand. Haken är att mängden luft/bränsle du kan pressa in i cylindern begränsas av cylinderns volym och av trycket. Cylinderns volym är vad den är (du kan ju borra upp blocket, men då handlar det ju bara om några få procent mer i volym och effekt), och trycket är ju det man leker med när man har turbo. Utan turbo kan du inte laborera med omgivningstrycket, bara med kompressionen – även där är det enstaka procent det handlar om.

    #183712

    jellybear
    Deltagare

    EDIT: Tog bort kopia av tidigare inlägg…

    #183716

    thejensen
    Deltagare

    jag får tacka så mycket för all er hjälp låter som om jag kommer att få ett mindre helvete att få upp den i trimm men jag tänker ge det ett försök ändå för som jag sa innan tycker det är tråkigt med turbo men jag har pratat med några på en saab träff som jag var på fick veta ganska så mycket som jag kunde göra med den som några killar gav mig ganska mycket tips och förslag träffade en kille som hade en gammal 90 med 290 hk utan turbo inte dåligt de. men jag tackar ändå för er hjälp 🙂

    #183713

    jellybear
    Deltagare

    @thejensen wrote:

    träffade en kille som hade en gammal 90 med 290 hk utan turbo

    ❓ ❓ ❓ Med en B201-motor i grunden????? det skulle jag verkligen vilja se, låter helt osannolikt???… Kanske kanske om han har satt dit en kompressor, men det är ju typ som turbo…

    #183719

    anderslindh
    Deltagare

    Ja det skulle jag vilja säga är omöjligt, men den cylindervolymen blocket max tillåter skulle kompet vara högre än för en dieselmotor…
    Måste vara bytt motor i den?

    #183720

    M.Broberg
    Deltagare

    kan ju vara en 2.4a (2.1 block och 2.3 vev) men det e fortfarande mycket effekt.

    #183721

    thejensen
    Deltagare

    vet faktist inte hur han hade gjort han va på rinng knuttstorp för runt 3 år sen med sin bil i år kollade han bara på men vad jag förstod så fans där verken turbo eller kompresor men han måste ju ha byt ut halva motorn minst där va ju 2 eller 4 förgasare i den om jag mins rätt men kan ju vara som ni säger att han har lakt i en annan moter men jag tror inte de

    #183722

    thejensen
    Deltagare

    hjälper det inte att sätta in en kraftigare bensin pump öka till 4abars tryck i bränsle systemet lätta svänghjulet sätta på tror det hete 730 insprutare 3toms avgas med sportkatt och chippa den och borra upp den till 2,5 liters motor har kontakter så att jag kan göra allt de pratad med en som kallars sig saab mästaren bor i skåne har trimmat saabar i 40 år och lär nog göra det i 40 till han har en saab 900 2,5 som från början va en 2,0 som han körde upp och bänkade för några månader sen och han var uppe i 412 hk hansson heter han. tror jag stavade det rätt och han snackade om att man kunde göra deta och lite mer så kunde det ge en del?

    #183723

    plankan
    Deltagare

    Skulle du ha bilen som brukis eller var det en ”banbil” du ville bygga ❓

    Tvivlar stärkt på du får det där konceptet godkändt i en bruksbil 🙄

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng