Nytt batteri men ändå problem
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Nytt batteri men ändå problem
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Nytt batteri men ändå problem
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Drar igång denna tråden lite igen.
Jag har bytt till en begagnad Tomgångsmotor. (Typ samma skick som min gamla tyvärr)
Samt rotor och fördelarlock.
Tycker fortfarande att den är lite opålitlig när man ska starta. Extra orolig blir man när det är varmt ute. Den har agerat på ungefär samma sätt som när det var kallt.
Det brukar hjälpa genom att ge gas när jag startar.
Jag funderar på om jag ska plocka hem en helt ny Tomgångsventil, kanske även tändmodul och temperaturgivare för kylvätska?
Eller är det bättre att satsa på byta vacuumslangarna?
Jag har inga bra felsökningsmetoder riktigt 🙂
Några förslag ?
juni 15, 2023 at 09:01 #503796Vakuumslangarna som @Timpa säger, dessa bör du kontorllera och vid minsta misstanke om att de är dåliga så byt ut dem. 16v motorerna är rätt känsliga för vakuum-läckor, och orolig tomgång är just ett symptom på detta.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Ja alltså,
Jag har rengjort båda min förra och denna tomgångsventilen. Jag undrar hur lätt fjädern ska röra sig i en ventil för Lucas-insprut. Den jag hade innan jag bytte fick stå med 5-56 i flera nätter i flera omgångar och jag tog i för kung och fosterland för att mjuk upp den och den rörde sig något men knappast lätt. Till slut hade jag sönder den. Den begagnade jag fick tag i rörde sig ungefär lika trögt.
Så jag undrar om de för Lucas kanske rör sig trögare ?
Temperaturgivare var billigt i alla fall så en sådan beställde jag.
Vad gäller vacuumslangarna så har jag ingen sån maskin att testa dem med. Men de förefaller ju ganska billiga, så kanske ska man bara byta alla ? Är det tämligen enkelt?
Vilken mm skulle jag behöva och hur mycket för att byta alla?
juni 15, 2023 at 11:53 #503804Vad gäller vacuumslangarna så har jag ingen sån maskin att testa dem med. Men de förefaller ju ganska billiga, så kanske ska man bara byta alla ? Är det tämligen enkelt?
Vilken mm skulle jag behöva och hur mycket för att byta alla?Jag bytte alla på min cab när jag köpte den. Den hade också problem med tomgången, och efter att ha bytt alla så ligger tomgången stabilt.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 16, 2023 at 01:19 #503813Vet inte om du har det men det sitter ofta en backventil i en tunn slang (typ vakuumslang) från ventilkåpan till insuget. Kolla att den funkar (ska bara gå att blåsa åt ena hållet). Kolla att gummibussningen som sitter i ventilkåpans ventilationsanslutning är tät och frisk.
Läckande bromsservo är en långsökt men möjlig förklaring. Koppla loss slangen i servoänden, plugga den och prova om motorn är stabilare. Om inte så har du iallafall eliminerat den felkällan.
För att kolla vacuumslangarna brukar det räcka att böja dem fram och tillbaka vid anslutningen. Ska såklart inte spricka sönder då. Sen tar du loss den från anslutningen och inspekterar, böjer och drar. Om det ser tveksamt ut, klipp bort det dåliga. Den brukar räcka i längd iallafall.
Tomgångsmotorer har jag rengjort och bytt några gånger som sista utväg för otjänstvilliga motorer. Har aldrig hjälpt vad jag kan komma ihåg.
Precis som alla andra är inne på tror jag att du har en luftläcka nånstans.
Möjligen spridarrengöring med ultraljudstvätt, skulle du också kunna prova.Nå, lycka till i din felsökning / Kenth
Jag har redan beställt ny temperaturgivare så den byter jag väl den med när jag är igång.
Stämmer det att den sitter på följande plats? (enligt bild)
Och är det enligt följande process jag gör?
Töm kylarvätska
Koppla ur kontakten till givaren
Ta bort givareInstallera ny
Koppla in den nya
Fyll på kylarvätska?Attachments:
Tackar för den bilden!
Jag har undrat en tid vart mina lösa, röda sladdar ska sitta! Nu förstår jag att man helt enkelt tagit bort givare men hus och allt. Bilen verkar funka i vilket fall. Har inte kört så mycket då den har lite andra problem (typ bromsar) så några fullgas acc har det inte blivit. Tomgången verkar dock vara stabil och den startar bra.
MVH /Lars-Åkejuni 16, 2023 at 22:24 #503870Sakta i backarna nu, den där termokontakten som sitter på övre kylarslangen är för att styra fläkten som sitter på kylaren på bilar med AC. Den har inget med insprutningen att göra.
Tempgivaren till insprutningen sitter i insuget mellan några av rören och pekar in mot toppen.Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008juni 17, 2023 at 01:50 #503872Tömma ur kylarvätskan behöver du inte göra. den rinner ut alldeles av sig själv när du tar bort givaren (som sitter där Johan säger). Ha den nya i beredskap i andra handen så slipper du toppa upp med så mycket kylarvätska. Och… GÖR DET MED HELT KALL MOTOR.
Öppna och stäng gärna kylarlocket innan du börjar så släpper du ut eventuellt tryck i kylsystemet å slipper mer blask än nödvändigt.
(lämnar du locket öppet blir du av med onödigt mycket kylvätska)./ Kenth
All right,
Jag har nu hittat och bytt tempgivaren.
Jag köpte OE nummer 7485006 för Lucas 1990-1993.
Dock så är den jag plockade ur 73355A
När jag nu startade bilen så gick den igång bra men tomgången är låg och bilen skakar tack vare detta vid tomgången. Sedan så vid 3e gången jag startade den så dog den direkt.
Jag har väl köpt fel tempgivare gissningvis? Konstigt för jag har ju Lucas 1990, men kanske är det för fel motortyp? Den är för motortyp B202. Och jag har kanske B202L, minns inte hur jag kollar detta.
Vad tror ni? Fel tempgivare?
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.