Nytt batteri men ändå problem

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Nytt batteri men ändå problem

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Nytt batteri men ändå problem

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 25, 2022 at 11:29 #499696

      Ja då har jag tagit bilen, 1990 T16, till Norge för att fira jul och nu när jag har parkerat in halva släkten startar den inte.

      Lägligt. 🌨️

      På vägen upp startade den till slut med startkablar och någon granne sprutade in startgas någonstans.

      Jag kopplade in ett helt nytt batteri precis och den betedde sig ungefär likadant som när den vägrade starta på vägen upp. Så batteriet verkar ju inte vara problemet tyvärr.

      -10 grader ute om den informationen hjälper

      Jag fick igång den nu på tredje försöket och dessutom två gånger i rad, inte utan hjälp med gasen. Men då dog den direkt. Så har den aldrig gjort innan.

      Jag kan tillägga att luftfilter är nytt, nya tändstift (NGK), motorolja är påfyllt( tror lite mer än Max men det bör väl vara OK?) tanken har ca 30 liter bensin. Automatlåda.

      Någon som vet vad detta beror på? Något elektroniskt fel efter batteribyte kanske ?

      God jul 🙂

        december 25, 2022 at 11:33 #499697

        Kolla laddspänningen, bör ligga på 14,0 – 14,5 volt.

        Pelle i Härnösand

          december 25, 2022 at 13:05 #499698

          Kolla även jord-punkterna i motorutrymmet, särskild nere vid batterihyllan. Kolla kabeln mellan generator – block.

          Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
          Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

            december 25, 2022 at 13:39 #499699

            Hur är det med fördelarlock rotor och ev tändspole tändkablar ( långskott)

              december 25, 2022 at 14:19 #499700

              Nu startade den lättare och efter att gasat och hållit varvtalen på ca 2000 i en halvminut kunde jag släppa och då dog den inte.

              Så det akuta problemet verkar avhjälpt. Men det kanske blir till att byta rotor och det andra du nämner, Mats, när bilen är på hemmaplan igen

                december 25, 2022 at 17:02 #499704

                ju kallare Motorn är att starta desto jobbigare blir det för startmotorn och desto mer ström krävs.

                är tex kablarna till batteriet från startmotorn eller jorden till batteriet / mellan motor och låda dåliga så kommer den bli svårare att starta.

                börja med att se över alla jordpunkter. det sitter en nere vid kylaren på bilens högra sida som ofta strular. jag rekomenderar att dra en extra jordkabel mellan motorpaketet och karossen. tex sätta den på den jordpunkten och på växellådan, lossa 1 skruv till ormärhuset och sett den där bara. inget kommer pajja av att 1 skruv lossas. allt hjälper men ju grövre desto bättre.

                kolla även så att alla skarvar och kontaktytor är fina.

                • Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av M.Broberg.
                  december 26, 2022 at 08:29 #499708

                  Tycker tempgivaren till motorstyrningen verkar lite misstänkt

                    mars 12, 2023 at 13:36 #501056

                    Är det bara att beställa hem en sån här och byta ut i så fall ?

                    https://www.skruvat.se/Temperaturgivare-motor-P10667.aspx

                      mars 12, 2023 at 16:22 #501057

                      Den givaren är till nyare 900 och 9000.

                      Denna passar bättre. https://www.autodoc.se/bosch/7005118

                        mars 12, 2023 at 19:50 #501061

                        Just det,

                        Tack.

                        Vad heter den här delen exakt i VHB ?

                          mars 13, 2023 at 12:01 #501074

                          Du har inte en vakuumläcka någonstnas?

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            mars 13, 2023 at 13:19 #501075

                            Du har inte en vakuumläcka någonstnas?

                            Är det kylvätskeslangarna du tänker på ?

                            Eller är det andra slangar som kallas vaccumslangar?

                              mars 13, 2023 at 16:41 #501080

                              dom små slangarn som går från insuget som till fördelare mm kallas vakumslangar.

                                mars 14, 2023 at 17:40 #501095

                                Hej. Det finns en tomgångsregulator som ska ge extra gas när bilen startas och är kall. Om den kärvar så startar den inte utan att hjälpa till med gasen. Dör även på tomgång när den är kall. Normalt vid start ska tomgången ligga högt. Är det en AIC som på senare 2,1 i så varvar den först upp mot 2000 rpm för att sedan parkera runt 1200.

                                  mars 14, 2023 at 21:20 #501100

                                  Hej. Det finns en tomgångsregulator som ska ge extra gas när bilen startas och är kall. Om den kärvar så startar den inte utan att hjälpa till med gasen. Dör även på tomgång när den är kall. Normalt vid start ska tomgången ligga högt. Är det en AIC som på senare 2,1 i så varvar den först upp mot 2000 rpm för att sedan parkera runt 1200.

                                  Just det den rackaren. Den har jag rengjort en gång. Det sitter väl en fjäder i den. Den rörde inte på sig minns jag när jag gjorde rent den. Det kanske är läge att byta ut den då.

                                  Tack för påminnelse om den sakens existens

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.