Og900 T16 Lux 84:a (pearl aero)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Og900 T16 Lux 84:a (pearl aero)

Detta ämne innehåller 21 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-06-02 10:25.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare

Jakob Lund
    Deltagare

Som många nog såg på Facebook så inhandlades det en pearl aero till mina samlingar i helgen, drömmen har funnits länge om att äga en och då chansen kom upp så var man tvungen att ta den.
    Resan mellan Skåne och Stockholm e inget men gör om igen på en dag, stack hemma ifrån vid 04.00 och var inte hemma igen förrens 23.00, tur vi var 2 som kunde köra.

Bilens skick:
    Bilen har varit renoverad och omlackerad av någon tidigare ägare, dock börjar rosten blomma upp igen på en hel del ställen. Finns en hel del plåt bytt under kjolar och i trösklar, dörrar är utbytta men ser rätt trötta ut igen, bagage utrymmet är svetsat och ser förxxxligt ut. Skärmkanterna bak behöver bytas både inner o ytter, framskärmarna behöver ersättas, huven är bytt och rostfri vad jag kan se dock fel årsmodell. Bakaxel är rätt trött, finns inga hållare kvar till bromsrören och är kraftigt rostangripen. Bakluckan är utbytt till en mindre rostig grön från nyare årsmodell. Stötdämparfästen bak uppsvetsade, länkarmsinnfästningar fram har jag inte hunnit kolla igenom än med är lagade vid någon tidpunkt. Bilen är dock körbar och går nog att få igenom besiktningen utan några större ingrepp.

Mål med bilen:
    Har redan börjat plocka ner o beställt nya skärmkanter bak, ska snygga till alla gamla lagningar och få allt så nära original jag kan plåtmässigt. Planen var att ha den som ett rullande projekt och prova att besiktiga den nu i vår, men får se hur jag gör, tror man tröttnar rätt snabbt om man bara har den ståendes. Har inga tidsplan på när jag ska vara klar utan detta kommer bli ett långt projekt.

Historia:
    Bilen är inregistrerad 840113. Vad jag kunnat gräva fram genom riksarkivet så ägde Saab bilen fram till 870603 då första riktiga ägaren köpte den vilket var Lennart Jelbe som jobbade som tv producent på svt på den tiden. Jag blir ägare nr 21 till denna bilen och om jag känner mig själv rätt så kommer den stanna i mina ägor i många år framåt.

Delar som sökes för tillfället:
    Bakaxel då denna var rätt slut.
    Bromsköldar bak

Med vänlig hälsning Jakob

• Detta ämne redigerades 3 år, 6 månader sedan av .
    Bilagor:

Bedårande vacker på bild iaf.!
    Vi hejar på!

M.Broberg
    Deltagare

vart håller du hus?

jag har för mig att det finns en bra bakaxel i källaren.

Kan kolla om det är intressant? Jag finns i Halmstad.

• Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .

Jakob Lund
    Deltagare

Helt klart intressant om jag inte får tag i en på närmare håll, befinner mig i Skåne.

M.Broberg
    Deltagare

Okej!

hör av dig om du inte hittar nån närmare, kollade i källaren och den ligger där bakom några andra bakaxlar.

sitter bromssköldar, ok, skivor och bromsrör på. ok och sköldar kan vara skadade.

Du får den om du vill ha den. jag har tänkt skicka den på tippen 3 gånger man skitit i det för att jag inte orkat fälla baksätet 😛

Regin
    Deltagare

Helt klart intressant om jag inte får tag i en på närmare håll, befinner mig i Skåne.

Ja rätt som det skall vara, mer fina bilar till skåne tack 😛

Morten S.
    Moderator

Veldig fin bil! Det er noe eget ved trubbnosene

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

saab putte
    Deltagare

Härligt projekt, nu blir man lite avundsjuk 🙂 Vet faktiskt om en Pearl som bara står. Väldigt nära mig. Kanske skulle tjata lite 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

Härligt projekt, nu blir man lite avundsjuk :) Vet faktiskt om en Pearl som bara står. Väldigt nära mig. Kanske skulle tjata lite :)

Just do it!
    😀

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Jakob Lund
    Deltagare

Har fortsatt plocka ner bilen, köket fullt av inredning numera 🙂 Trodde dörrarna var utbytta men var faktiskt original, dock hål så man kunde få in en knytnäve under kjolarna 🙁 Så blir väll att försöka få tag i bättre beg dörrar också, skrik till om ni har något liggandes. Nya skärmkanter till de bakre skärmarna landade idag, så till helgen ska jag ge mig på o se om jag inte kan få dit dem. Letar även efter en reservhjulsbalja om någon ska skrota ner en kaross. Lägger upp lite bilder till helgen så får vi se hur skärmkants bytet har gått.

Janne Hagnell
    Moderator

Trevligt att se folk som använder hemmet till vettiga saker! Min familj skulle nog ha synpunkter, lindrigt uttryckt, på om jag förvarade en inredning i köket…
    😛

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Jakob Lund
    Deltagare

Har fortsatt att montera ner bilen, står i stort sett en tom kaross nu med mycket rost och dåliga lagningar från tidigare ägare. Allt framför torpeden behöver bytas ut, trösklarna är lagade av någon tidigare ägare vilket inte är snyggt gjort, rutramen är rostig någon har försökt begränsa rosten en gång med diverse metoder och inte lyckats. Ytrost över större delar av golvet, på något ställe lagat med karosserikitt. Höger bakre panel utbytt någon gång men har släppt i punktsvetsarna vid dörren samt rostat i skarven vid stolpen på bakluckan. Bakre hjulhus är trötta ser upp till bagagerummet på sina ställen samt dåligt lagade, saknas en del plåt. Reservhjulsbaljan ser ut som rena kriget, målad med någon typ av rost stop vilket hela golvet inne i bilen också är.

Tidens tand har inte varit snäll mot denna bil, lutar kraftigt åt att göra en större transplantation då detta aldrig kommer bli 100% hur man än gör. Har länge varit emot detta men inser att ska jag lägga massa pengar på att göra vid denna och jag inte kan få det hundra genom att lappa o laga upp en rosthög och riskerar att det kommer blomma upp igen efter några år. Visst det går att byta ut massvis med plåt men kommer aldrig bli bra eller 100% som det var från fabrik.

Tankar och funderingar från er tas tacksamt emot.

Regin
    Deltagare

Låter nästan som om att du dragit på dig ett Pearl-Peter projekt 😏

https://www.garaget.org/?car=114194

Jakob Lund
    Deltagare

Jo något åt det hållet fast någon har redan försökt laga det värsta och det ser inte alls bra ut eller är det bara ihopa fuskat.

Regin
    Deltagare

PS.

Har du ingen kamera –
    bilder säger mera än 1000 ord vet du väl 😊

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng