og900 totalt livlös

Forum Modellspecifika forum OG900 og900 totalt livlös

Detta ämne innehåller 24 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-31 15:44.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25504

    fataren
    Deltagare

    Var och gjorde klart affären idag på 2d t16 i Stockholm. skriva papper och byta pengar osv. tänkte jag skulle köra runt motorn några varv på startmotorn, bilen har inte blivit startad sen 2008/09. Men inte ett liv, inte ens en röd lampa tändes på instrumentbrädan.. kopplat på startkablar, provade minus på olika ställen på motorn, kollade efter lösa kablar, nada, noll inte ett spår.

    Bilen är utrustad med ett carguard larm, sitter det nån startspärr på det kanske så där bryter strömmen? jag klurade på om de kanske hade någon dold strömbrytare, men icke. Innan jag nu börjar plocka ner bilen i molekyler i jaktren på felet, vad kan det tänkas vara?

    #187186

    davidsblumberg
    Deltagare

    Larmet vore ju #1 att kolla upp. Har själv larm/immobilizer (svenska?) som kopplas bort när man låser upp dörren med fjärren. Men vet ju inte hur ditt larm ser ut…

    #187188

    hedin
    Deltagare

    Provat med ett nytt batteri?

    #187189

    fataren
    Deltagare

    @hedin wrote:

    Provat med ett nytt batteri?

    nix, tanken har dock slagit mig XD, men borde jag inte få nåt livstecken när man kopplat på startkablar, ja tex att lamporna i instrumentpanelen tänds t.ex.?

    #187190

    mattias hawee
    Deltagare

    Låter juh lite som att det är några väsentliga kablar som saknas?..eller blivit borttagna..

    Kollat, anslutningarna till minus samt plus från batteriet.?

    Kollat alla säkringar… så det inte är nån som är pajj..

    /M

    #187191

    fataren
    Deltagare

    @DualC wrote:

    Låter juh lite som att det är några väsentliga kablar som saknas?..eller blivit borttagna..

    Kollat, anslutningarna till minus samt plus från batteriet.?

    Kollat alla säkringar… så det inte är nån som är pajj..

    /M

    kollade lite snabbt i säkringslådan, men kunde inte läsa mig till vilken säkring som skulle kunna ge sådana symptom. var sitter ev ”huvudsäkringar”
    kollade alla kablar så gott jag kom åt. såg inga konstigheter.

    #187192

    reino
    Deltagare

    Älska elfel….

    Hoppas du hittar vad problemet är utan att behöva riva hela bilen. 😛

    #187193

    mattias hawee
    Deltagare

    Huvudsäkringarna o det kontaktstycket (om jag inte minns helt galet ), sitter på högerskärmen…. men vet inte riktigt om det är några säkringar där..

    Men det är juh märkligt att allt är helt dött även om du nu ansluter ett friskt batteri till plus och minus …

    det får juh mig o tro att någon av dessa kablar är av eller bortskruvande någonstans….

    kolla gärna jordpunkten under kylaren oxo då det går många kablar dit, men räcker troligen med att en är av för för att bilen inte skall gå…

    /M

    #187194

    plankan
    Deltagare

    Har batteriet suttit där sedan dess,utan underhåll –
    får du nog inget liv i bilen alls 🙄

    #187195

    fataren
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Har batteriet suttit där sedan dess,utan underhåll –
    får du nog inget liv i bilen alls 🙄

    även om man kopplar på startkablar? ja det kan ju faktiskt vara så enkelt om det kanske har blivit djupurladdat.

    #187196

    M.Broberg
    Deltagare

    @fataren wrote:

    @plankan wrote:

    Har batteriet suttit där sedan dess,utan underhåll –
    får du nog inget liv i bilen alls 🙄

    även om man kopplar på startkablar? ja det kan ju faktiskt vara så enkelt om det kanske har blivit djupurladdat.

    Kopplade du bort batteriet helt? toeri är att det agerar kapacitator o helt enkelt absorberar strömmen från startkablarna.

    #187197

    fataren
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @fataren wrote:

    @plankan wrote:

    Har batteriet suttit där sedan dess,utan underhåll –
    får du nog inget liv i bilen alls 🙄

    även om man kopplar på startkablar? ja det kan ju faktiskt vara så enkelt om det kanske har blivit djupurladdat.

    Kopplade du bort batteriet helt? toeri är att det agerar kapacitator o helt enkelt absorberar strömmen från startkablarna.

    Nej kopplade inte bort batteriet, utan kopplade bara på startkablarna. ska jag bara arrangera med att få den hem, antingen till Linköping eller Kramfors. någon som vet av var man kan hitta en lämplig biltrailer i Linköping med omnejd, helst runtom Mantorp.

    #187199

    longjohn61
    Deltagare

    är batteriet slut tar det inte emot nån laddning 😉 Börja med ett bra batteri och jobba sen vidare blir enklare då 😉

    Mvh Nisse

    #187202

    jellybear
    Deltagare

    Orginallarmet, carguard, funkar som så att när du kopplar in ett nytt batteri så larmar bilen automatiskt efter 5-10 sekunder ifall du inte hunnit larma på och av en gång innan dess.

    #187203

    9k94
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    är batteriet slut tar det inte emot nån laddning 😉 Börja med ett bra batteri och jobba sen vidare blir enklare då 😉

    Mvh Nisse

    Går ju att koppla bort kablarna från batteriet och sätta startkablarna på kablarna och se om du får ström i bilen. Ett sätt att koppla bort batteriet. 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng