Oj, kopplingen skadad

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Oj, kopplingen skadad

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Oj, kopplingen skadad

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 2, 2013 at 05:49 #57230

      Kl 7:30 tyckte jag var bra tid för två takts buller, så provade här i morse, men tyvärr samma uppförande med flytning några centimeter bara. Bilen varvar i 1:an men kopplingen kopplar inte alls ur. Värkar som ny lamell, eller hur?
      Det var väl 1 st “LAMELLCENTRUM 2T STD” som jag ska ha tag i?
      Lamellbyte = motor ur, men växellåda kan sitta kvar eller hur?
      mvh Sören

        juli 2, 2013 at 11:36 #57240

        Det verkar osannolikt att en tappad kopplingspedal skulle förstöra lamellen – för mej verkar det troligare att tryckplattan pajat på ett eller annat sätt. Passa på att byta utrtrampningslager när du ändå har isär allt, annars kommer det garanterat att börja bråka veckan efter! Lagret till V4 passar.

          juli 2, 2013 at 13:03 #57241

          ja jag tycker nog du ska undersöka detta närmare och riva isär innan du beställer nåt. En lamell blir som sagt inte utsliten bara sådär och definitivt inte utan förvarning.
          Kan ju lika gärna vara nåt i växellådan som ballat ur.

            juli 3, 2013 at 20:36 #57299

            Ok, det kanske vore bra att plockar ur motorn i semestern och kika litet på sakerna.
            Blir nog litet mindre puttrande i år som påtänkt…
            Man kan väl inte se något genom att plocka bort inspektionsplattan på kopplingen, den är ju liten och svår att kika stoppa händerna ner igenom liksom.
            Har alltid undrat hur man får ur/i motorn, nu får jag komma på det. Har en extra som ligger, som jag tänkt porta litet, så om ur/i plockningen går, så kan jag prova med den andra motorn senare.
            mvh Sören

              juli 4, 2013 at 05:46 #55286

              Her er en fin link for utmontering av drivaggregat.
              I ditt tilfelle ville jeg tatt ut bare motoren, og la vlx-lådan stå igjen.

              Motoren er jo ikke tyngre enn at du løfter ut med håndkraft.

              http://www.saabklubbensor.com/-2-utmontering-av-motor-saab-93-95-96.html

              Been a Saab owner since 1987.
              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

              Today I have:
              1960 93F
              1967 96 Monte Carlo 850
              1975 96 V4
              1989 900i 8V 5 dørs
              1992 900S 5 dørs
              2009 9-3 SC tid

                juli 18, 2013 at 08:17 #57683

                Hyggelig å se at du reklamerer litt for Saabklubben Sør Morten :race

                  juni 2, 2014 at 06:39 #176127

                  Varit litet långsam med att fixa kopplingen på Saab’en, men nu ska det vara.
                  För att repetera: bilen ville starta men inte rulla när man la i växel. Litet diagnos talade om at det nog var kopplingen.
                  Plockat ur motorn och har nu motorn på garagegolvet. Kan konstatera att tryckplattan inte ligger 26mm över ytan på kopplingen, som det står i värkstad handboken.
                  Snarare 22mm. Det är omöjligt att trycka in kopplingsplattan, men man kan drat ut den en del.
                  Har en reservmotor, där det går fint att trycka in tryckplattan och den är ca 30mm över ytan obelastad.
                  Altså tror dag kopplingen fastnatt i urtrampat läge, hur det nu än kan komma sig.
                  Så nu vill jag gärna öppna och titta, kanske byta ut tryckplatta och koppling med reserven.
                  Men kopplingsbultarna på 1/2 tum sitter som berget.
                  Kan se på reservmotorn att någon har haft besvär med att dra ur bultarna för det sitter 1 knäckt bult i motorblocket.
                  Det vil man ju hälst inte.
                  Några tipps om vad som kan vara fel med kopplingen eller hur man får bort dom där bultarna?
                  Tänkte på min el-bultavtagare som jag byter däck med, men är rädd bultarna går av.
                  mvh Sören

                    juni 5, 2014 at 14:06 #176232

                      juni 5, 2014 at 16:26 #176240

                      det kanske är nån överambitiös person som loctitat dem. Då är det ju bara värma dem lite försiktigt. En vanlig M8 kan ju rimligen inte sitta särskilt hårt.

                        juni 5, 2014 at 20:50 #176250

                        Fick loss dom med el hjulbult avtagaren, inga knäckta bultar. Allt fint inne i kopplingen, såg inga problem. Plockade isär reaervmotorn och den såg lika dan ut. När jag bultade på kopplingen på både så är vandringen faktiskt super liten på både. Men tänker att så är det kanske bara, när man trampar okopplingen så måste det vara någon utväxling på vägen så det långa trampet blir till nåon mm på själva tryckplatten?
                        Någon som vet om det är riktigt?
                        Mistanke nu på växellådan. Stången som sticker ut går lätt runt i friväxel, ok. Lägger i 1:an och då går det trögt runt, men det borde ju inte alls gå att få runt den när framhjulen står stilla på golvet, kraftöverföringen från växellåda till hjul rör sig litet och står sedan stilla när man med litet kraft vrider runt stången som sticker ur växellådan.
                        Detta värkar ju helt fel. Provade sen med 2:an, samma resultat. Sedan med 3:an och 4:an, men då går det inte att vrida runt – alltså tycks något vara fel med växel 1+2.. Och inte alls kopplingen.
                        Någon som vet om detta låter som stort fel eller fixbart?
                        Plocka isär växellådn låter svårt tycker jag.
                        Mvh sören

                          augusti 10, 2014 at 14:20 #177673

                          Tjenare!
                          Hur har det gått för dig? Jag har samma bekymmer med min -64. Hittade du vad det var för fel?

                            augusti 19, 2014 at 19:27 #195436

                            För mig var det woodruff kilarna som var helt slut på ena drivaxeln!

                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                              september 22, 2014 at 16:32 #167922

                              Skaffade en ny renoverad växellåda här på forumet. Har nu plockat ur gamla lådan, var litet jobbigt när man inte provat det förut, men det gick. Nu ska drivknutar över på den nye och så ska allt plockas ihop. Får se om något blir över!

                                september 22, 2014 at 17:09 #177294

                                Spännande detta 🙂

                                  april 4, 2016 at 20:59 #395342

                                  Det har vart litet stilla med saab’en, men nyrenoverad växellåda är nu monterad och motorn hissad in igen. Först startade inte motorn, men så hittade jag en ledning jag glömt 🙂
                                  Efter motorstart kunde jag dock konstatera att jag har samma problem som för 2 år sedan, ingen drivning. Pallade upp bilen, startade bilen och satte i 1:an. Tydligt att högra drivaxeln snurrar runt, men inte hjulet. Alltså överför diff’en kraften till det hjul som det är lättast att driva runt.
                                  Konklusion: det måste vara woodruffkilarna på högra yttre drivaxeln som ar sönder. Förstår inte hur jag inte kom på detta för länge sedan, men så är det. Men så fick man ju provat att plocka ur og i motor, koppling och växellåda 🙂

                                  Hur byter man dom? Plockar man av bromstrumman och så går det att komma åt dom? Står något om ett specialverktyg i verkstadshandboken för att plocka av bromstrumman, hur gör ni andra?

                                  mvh Sören

                                  IMG_0516

                                  Attachments:
                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.