Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Ojämn verkan i styrservot
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-14 21:29 av .
- FörfattareInlägg
- 9 februari, 2016 kl. 14:42 #385535
martin h
DeltagareHej!
Styrservot på grabbens 900 -85 är inte riktigt friskt. Det blir omväxlande lätt/tungt att vrida ratten och det ger en lite obekväm känsla när man kör. Har provat att bara byta servooljan för att eventuellt få ut lite skit, men utan framgång. Någon som har åtgärdat liknande symptom? Det mest sannolika är kanske att det sitter det skit i styrväxeln? Hur svårt är det att plocka ut den för rengöring?
/Martin
9 februari, 2016 kl. 14:51 #385536Regin
DeltagareDet mest sannolika är kanske att det sitter det skit i styrväxeln?
/MartinSannolikheten är nog större att det är knuten vid/framför rattstången som strular:
Lite av en klassiker
Annars testa att lyfta upp bilen och koppla loss bägge styrleder –
vrid då på hjulet och känn efter om det blir samma resultat.
Kan i sällsynta fall också vara spindelleden som ”kärvar”11 februari, 2016 kl. 15:09 #385657martin h
DeltagareTack för tipset!
Skall kolla på knuten.
/Martin
PS. Ser snyggt ut i motorrummet på bilden!!
11 februari, 2016 kl. 22:26 #385684porsche944
DeltagareHar varit med om att knuten längs ner på rattstången kärvar, det ger de problemet som du säger.
Känns som om den hugger. Dessa blir oftast ganska fulla med skit.12 februari, 2016 kl. 08:06 #385692saabaero
DeltagareTycker det låter som det klassiska problemet ”kass styrväxel”.
Servoventilens tätningar sliter spår i aluhuset som i sin tur gör att ventilen inte funkar som tänkt och servoverkan finns bara sporadiskt. Ändras symptomen med kall/varm olja ?
Fel typ av olja ger också dessa symptom. Ganska vanligt att man hittar röd ATF-olja i strulande styrväxlar… Är inte busenkelt att hitta rätt hydraulolja men bla Speedparts har en som funkar hyffsat.Kan såklart även vara knuten
12 februari, 2016 kl. 16:35 #385706turbocab
DeltagareSkulle också gissa knuten, hade också mkt ojämna symptom på min gamla röda. visar sig vara knuten helt och hållet. Dränka den med WD40 massa gånger och låta det götta lite, så lossnade den efter att massa brun gugga runnit ur. Då blev det ett jätteglapp i den istället såklart…:) Surt. Men en skrotning löste det problemet åt mig. 🙂 (var inte därför jag skrotade den…hehehe)
14 augusti, 2016 kl. 21:29 #401211martin h
DeltagareMåste rapportera att nu känns styrningen i stort sett helt som den ska. Jag bytte servooljan 2 ggr, samt smorde upp knuten med lite olja. Tror dock mest på oljebytet. Knuten såg bra ut.
/Martin
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.