Olika bullernivå m.m., varför? (V4)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Olika bullernivå m.m., varför? (V4)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Olika bullernivå m.m., varför? (V4)

  • Författare
    Inlägg
    • december 2, 2002 at 00:24 #9049

      Hej, alla här på forum!

      Jeg skulle vilja fråga alla experterna här en sak:

      För ett halvår sedan köpte min flickvän sig en brun Saab 96 V4 från 1976 att ha som bruksbil. Den har enligt förra och enda ägaren bara gått 12000 mil, och jag tror honom pga. bilens goda skick och det faktum att han hade flera andra, modernare bilar. Fin inredning utom baksätets rygg, bra lack, ingen rost. Hon kör inte så mycket, men är nöjd med bilen.

      I går var jag ute att se på en annan likadan 96, också den från 1976. Denna bil har bevisligen bara gått 8500 mil, Saab-stämplad servicebok, alla kvitto, ALLT finns dokumenterad. Färg: “Varm-gul”, samma som den norska 96-76:an som finns bland medlemspresentationerna. Vilken klenod, den har öppenbarligen förvarads i någon ficka i tiden, åren lär ha rullad förbi utan att lämna minsta spor. Ordet “nyskick” räcker inte, helt enkelt.

      Vilken skillnad mellan dessa bilar!!!

      Våran bruna bils motor har inte alls samma lugna ljud och känsla som den gulas! Trots att skillnaden i körda mil inte är stor, går den fina bilen påtagligt lugnare än våran, som i sin tur är bra mycket bättre än de 96:or jag körde tidigare.

      …. Och nu kommer frågan äntligen …. :

      VARFÖR? Svaret jag letar efter är inte generelt, typ “bruna bilens motor är nog sliten”, utan ett svar på vilka faktorer som höjer bullernivån på V4-motorn. Och därmed också hur man tystar ner den igen.

      Kanske lite feljusterad förgasare (våran bil har t.ex. en lite ansträngd, ojämn tomgång). Kan fel i förgasaren vara orsak till högre motorljud?

      Avgassystemet sitter kanske fel på nå’t sätt, eller är av felaktigt/billigt fabrikat. Det finns INGA hål i det, det jag menar är om olika fabrikat kan ha olika dämpningsgrad?

      Blir V4:an påtagligt mer högljudd när den slits? Mao. kanske en indikation av renoveringsbehov trots lågt miltal?

      Vi har fått bilen servad av proffs, ventiljustering och justering av brytare + tänd-tidpunkt skulle vara utförd (har inte själv möjlighet at kontrollera).

      Alltså: Alla tips till hur man tystar ner en till synes felfri, men lite högljudd V4 är välkomna.

      Jag känner mig just nu som en liten envis 2-åring som bara VILL att flickvännens bil ska gå like mjukt och fint som ovennämnda klenoden – vad skulle ni göra om ni var i mina skor?

      mvh. Peter Hansen

      (som nog köper klenoden trots ett högt pris – jag står bara inte ut med tanken om att nå’n annan får den…)

        december 2, 2002 at 00:29 #66934

        PS.: Ni får ursäkta evt. stavfel, då jag är dansk och har fått lära mig svenska som vuxen. Det är inte lätt det…

          december 2, 2002 at 06:42 #66935

          Hmmm nu vart det besärligt, men olika motorer av samma sort brukar inte gå exakt lika pga av diverse orsaker som man bara kan spekulera i.
          Jag brukar kalle det för måndags exemplar eller fredags ex.
          En orsak kan vara hur mycket obalans det är i motorn.
          Nästa grej som är knepig är djud, det kan vara någon form av resongas i den ena bilen, som kan komma från vad fa… som hälst t.e.x avgassystem eller motor.
          Olika leverantörer av avgassystem låter olika skulle förmodligen kankse vara en orsak.

          Jag har sätt på vissa bilar så sitter det fastsättningsklämmor på de första rören från motorn som är skruvade i de främre motorfästena. om dessa har något med saken att gör har jag faktiskt aldrig funderat på.

          Du stavar förmodligen bättre än mig, och jag och jag käms inte ett dugg 🙂
          En sak till, du kan editera dina inlägg, se den lilla ekonen längst till höger presis åvanför ditt inlägg.

            december 2, 2002 at 06:53 #66936

            Jag har upplevt precis det som Peter beskriver: Å ena sidan en mjukt tuffande V4, å andra sidan en skramlande höskrinda.

            Jag tror på Johans tankar om resonans. Om man någon gång råkat stuka främre ljuddämparen mot en snö- eller trottoarkant så att den ligger an mot motorrumsgolvet, visst fortplantar sig ett buller. Eller om man varit och rivit i isoleringen under instrumentpanelen. Eller att den bakre dämparburken ligger an mot innerskärmen.

            Men kan motorn ge upphov till extra skrammel? (Nu ska jag förekomma alla lustigkurrar som svarar att jo, starta motorn så låter den mer ) Illa ställda ventiler, slitna kannringar, slitna lager i fläktar etc?

              december 2, 2002 at 09:27 #66937

              En fråga som är svår att svara på det här utan att lysna själv. Men visst finns det saker som varierar i ljudvolym på en V4:a. Slutväxeln är en sådan.
              I inläggen tidigare kan jag bara stämma in i sången. Ventilspel, torra lager, urtrampningslager, vattenpump, generator o.s.v.
              Stoppa ner huvudet i motorutrymmet och försök att lysna dig fram till vart ljudet skiljer sig mellan bilarna är det enda konkreta förslag jag har.

              Lycka till

              /CJ

                december 2, 2002 at 09:30 #66938

                Tyvärr så finns det Mkt få proffs att lämna in sin V4:a El äldre bil till idag! Idag är ju alla bara delbytare El Data ingenjörer!!!!!!!

                Men jag instämmer angående Fulings inlägg.
                Efter att ha ägt över hundra V4:or att ingen är den andra lik!!!!!! Det är väl det som är charmen?

                76-77 med avgasrenings motorn är väl det sämsta i V4 väg avseende gång & prestanda. De 3Hk mindre känns som 10-15Hk minst. & dom brukar gå allmänt sämre med mer vibrationer Osv.

                /Fredrik

                  december 2, 2002 at 22:16 #66939

                  Hmmm – där fick jag lite att tänka på. Tack.

                  Men det verkar inte som om särskild många här har försökt ta reda på just VAD det brukar vara som får V4:an att låta mer, eller brydd sig ens. Hmmm…

                  Visst är avgassystem som kanske ligger an mot karossen et bra bud, men…: Jag har just stått bredvid våran V4, motorn igång, öppen huv. Det verkar helt enkelt vara så att den bara låter mer – alltså, det går inte att hitta en identifierbar källa som t.ex. avgas eller dyl. När bilen låter mer även när den står still och man lyssnar utifrån, kan vi iaf. utesluta växellåda, diff och evt. obefintlig ljudisolering, eller hur?

                  Har tänkt mig att ge mig lite på saken, våran lokala Saab-geni (Saab-mek sedan 35 år) får gå igenom allt som han och jag kan hitta på. Kanske byte av avgassystem. Återkommer med resultat om ett par veckor. Om någon har fler bra idéer, låt höra.

                    december 2, 2002 at 22:32 #66940

                    Hej!

                    Tror på Fulings teori, olika förhållanden mellan toleranser och balanser i motorn. Skillnaden i verktygsslitage borde vara försumbar med tanke på att årsmodellen är samma.

                    Mvh Petter

                      december 3, 2002 at 08:53 #66941

                      Den desidert verste kilde til støy (oväsen) fra min V4 er tørr vifterem (fläkträm).Det er noe forskrekkelig hvor den gnissler. Dette gjelder spesielt på tomgang.

                      En dusj siliconspray virker som å få helt ny motor (og ny vifterem vil nok heller ikke være helt feil).

                      Terje

                        december 3, 2002 at 08:54 #66942

                        Hej.
                        Har haft ett antal v4:or och min erfarehet är att de “nyare” 78-80 väsnas mer i kupén än de äldre 71-73, att inte alla års modeller är med beror på att jag ej haft några av de i trafik.

                        Du kan pröva att koppla från generator remmen för att kolla om det kommer från vattenpumpen, generatorn eller balansaxeln.

                        Det är dock ej lämpligt att köra så någon längre stund som du förstår.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.