Olika varselljus på Saab 99 och 90

Forum Modellspecifika forum 90/99 Olika varselljus på Saab 99 och 90

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-04 16:01.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22666

    ersa
    Deltagare

    Hej alla glada! Här är en gammal medlem som efter några års frånvaro nu åter är tillbaka, och nu med två hobby-Saabar istället för bara en enda. Jag har nämligen nyligen köpt mig en fin Saab 90 -86 som jag är helnöjd med.

    Men jag undrar över en sak. Är det med enkla medel möjligt att koppla om varselljusen till en mer klassisk 99-stil? Gärna med en brytare så man själv kan växla mellan de båda olika lösningarna. 1986 hade man ju nämligen övergett 21W-lamporna under blinkersen, och istället infört reducerat halvljus. Men min bil har ändå 21/5W-lampor under blinkersen, där 21W-tråden bara inte är inkopplad någonstans.

    Var finns strömmen som leder till halvljuset, och går det i så fall via något motstånd för att få det reducerat i ljusväljarens varselljusläge? Jag vill leda denna ström, (dock ej reducerad) till 21W-lamptråden, så jag antar att jag måste lägga in en tvålägesbrytare innan motståndet. Detta för att som nämnt ovan själv kunna välja vilket varselljus jag vill köra med. Gärna inifrån kupén, men det går ju även bra att ha en omkopplare vid säkringsdosan.

    Tacksam för svar.
    //Erik, Uppsala

    #161983

    ersa
    Deltagare

    Okej. En lättare fråga kanske?
    Vet någon var motståndet sitter, som gör att halvljuset tonas ner på varselljusläget?
    Rent logiskt borde den ju sitta nära säkringsdosan.

    #161989

    Magnus Dufva
    Deltagare

    På din 90:a finns de väl inge reducerat halvljus?
    De va ju på sjuttitalet man hade den utrustningen.

    Enda skillnaden på om du har lysknappen i ”noll”-läge eller ”på”-läge är väl att du har ljustuta i nolläget å fast helljus i påläge.

    Vill du ha lysande 21/5w lampor är nog det enklaste att montera blinkersinsatser från en äldre bil där båda trådarna är anslutna.
    Sen hur du kopplar in den i bilen är ju valfritt men jag tror inte de e lagligt med 21w och halvljus samtidigt iaf.

    #161994

    bovy
    Deltagare

    Hej.
    Helt klart att det sitter reducerat halvlus på din SAAB 90. Det gjorde det även på min 99 GL -82:a. Jag har för mig det står i instruktionsboken hur du kopplar om till hörnljusen, annars letar du enkelt upp kontaktstycket vid elcentralen, letar upp en brun/vit 0,5mm kabel som ligger tejpad bakom eller i närheten av kontakten, sen kopplar du ur befintlig kabel och kopplar in din brun/vita. Sen bör dina hörnljus/varselljus fungera.

    Mvh Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #162037

    ersa
    Deltagare
    Bovy wrote:
    Hej.
    Helt klart att det sitter reducerat halvlus på din SAAB 90. Det gjorde det även på min 99 GL -82:a. Jag har för mig det står i instruktionsboken hur du kopplar om till hörnljusen, annars letar du enkelt upp kontaktstycket vid elcentralen, letar upp en brun/vit 0,5mm kabel som ligger tejpad bakom eller i närheten av kontakten, sen kopplar du ur befintlig kabel och kopplar in din brun/vita. Sen bör dina hörnljus/varselljus fungera.

    Stort tack! Jag har nu hittat och kopplat in de brunvita kablarna som fanns tejpade i anslutning till hörnljusen. De satt långt in, och var därför svåra att hitta. Det var dock ingen ström i dem, så 21W-tråden är fortfarande strömlös.

    #162077

    ersa
    Deltagare

    Kabeln är nu upphittad och inkopplad! Det var så enkelt att kopplingsdonet har en hane och två honor, varav den enda (till 21W-ljusen) var tejpad och dold precis som Bovy skrev. Man behövde bara dra ut honan till det reducerade halvljuset, och därefter koppla in honan till 21W-varselljuset så lyste de så fint, som kan ses på bilden nedan!

    Tack än en gång!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng