Olje temp

  • Författare
    Inlägg
    • november 28, 2006 at 17:53 #15173

      Hej för er som tycker att detta med olje tempen är inte så viktig skall jag bara skriva några rader om vad jag fix reda på i helgen. 🙂

      Har en kompis som känner personer som jobbade i Toyotas F1 team.Och några av dessa jobbade med olja.

      Hoppas ni sitter bra nu för när jag hörde detta så ramlade jag nästa av stolen.

      För allra flesta team i F1 kör på vanlig syntets olja och inte någon extra framtagen olja för F1 motorer det ända som är viktigt är att oljan inte får vara mer än 80 grade.

      Så ta Ferrari kör sina F1 motorer på en Shell Helix Ultra Racing som man kan köpa på mekonomen för ca 230 kr/lit. Men det som är viktigas at ju att oljan håller rätt tempratur och i F1 är denna 80 grader.

      Så tänk på detta när ni säger att olje tempen inte har någon betydelse.

        november 29, 2006 at 11:18 #100448

        Det låter spontant lite märkligt tycker jag. Att oljan inte får bli för varm är klart, men 80 grader är rätt lågt för att vara oljetemp.

        På de bilar jag har kört med oljetempmätare brukar oljetempen ligga på 85-90 grader konstant vid landsvägskörning. Oljetermostaten på Saabs t5 motor öppnar vid 90 grader och på t7 först vid 105 grader. Det senare tycker jag låter väl sent, men så är det.

        Innan man belastar motorn hårt så är det viktigt att se till att motorn har fått arbetstemperatur, även vad avser oljetempen, och då ska oljan vara på MINST 80 grader som jag har förstått det.

          november 29, 2006 at 11:46 #100454

          Man får inte belasta en motor innan oljetemperaturen har kommit över 80 grader. Vid kallstart måste man köra lugnt långt efter att kylvätskan är uppe i temperatur då det tar betydligt längre att värma upp oljan. Varför tror ni de har ett formationsvarv före start i F1? För kall olja skapar stora problem innuti i en motor. Oljekylstermostater som förr öppnade vid 75 grader gav igenslaggade motorer. Sedan höjdes öppningstemperaturen till 90 grader. I dag är det vanligt med oljekylare som är inkopplade hela tiden som värmeväxlare. På kall motor värmer kylvattnet upp oljan snabbare och när oljan blir över 90 grader kyls oljan med det ca 90 gradiga kylvattnet. Det är inget problem att stadigt hålla en oljetemperatur på 110 grader. Då är det betydligt sämre att ligga på 70 grader bl.a. beroende på att den stora mängd kondens som bildas i vevhuset inte avdunstar ut med vevhusgaserna. Frusen vevhusventilation sker ofta vintertid när motorn körs korta sträckor och inte kommer upp i temperatur. Oljan kan tryckas ut ur motorn och det orsakar haveri som flera tillverkare inte alltid vill erkänna.

          Sabbbe

            november 29, 2006 at 15:18 #100459

            Ja det kan tyckas att 80 grader är lågt men det var det som jag tycket också när jag fick reda på det.

            Men nu har ju inte F1 motorer priblemet med kall ha kall starter för både olja och vattet värms uppinnan motorn startas.

            Sedan så har ju alla F1 motort torrsump till olja och iomed det så har dom fler liter än vad en valig motor har typ runt 10 titer.

            Men det viktigase är ju att F1 kör med valig olja som du och jag kan gå ut och köpa men också håller ner oljetempen så den är rätt för just den olja som dom använder.

            För dom som behöver den bästa olja är vanliga bilar som har måga kallstater och kör en kort sträcka varje dag.

              november 30, 2006 at 21:27 #100498

              Kan det vara så enkelt som att de har räknat ut att oljan som används vid 80 grader har bäst flöde i förhållande till den bärighet på oljefilmen som krävs på dessa motorer.

              Kallare olja = sämre flöde men högre bärighet?
              Varmare olja = bättre flöde men sämre bärighet?

              En kompromiss där de bästa förutsättningarna uppnås vid den temperaturen?

              Oljan skall ju rena, täta och kyla också, särskilt “kyla”

              :confused:

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.