Oljefråga

  • Författare
    Inlägg
    • juni 4, 2014 at 18:32 #24576

      Hej.
      En fråga i ett ständigt aktuellt ämne.
      Är det någon som har provat Biltemas 2-Taktsolja, och med vilket resultat?
      Den ser ut att uppfylla alla aktuella kem.beteckningar.

      Trevlig Saabsommar.
      Pilen

        juni 4, 2014 at 19:26 #176210

        Vet inte annat än att den funkade bra i en Trabant, hela vägen från Linköping hem till Lódz i Polen där Trabanten ifråga bor.

        Liten rar bil detdär förresten 😉

        / Kenth

          juni 4, 2014 at 21:10 #176214

          Jag har kört mycket med Biltemas olja utan problem men jag upplever att den är lite seg och har lite svårare att blanda sig med bensin än andra oljor jag testat, sen så tycker jag det ryker lite mer av Biltemas olja. I övrigt hel ok tycker jag!

          /Rickard

            juni 5, 2014 at 06:57 #176221

            Jag har i princip alltid kört på Biltemas 2-taksolja, mineralversionen. Finns på såväl 1-litersflaska som 4-litersdunk. Bosse Söderlind på Solna Saab-service uttryckte det på följande sätt för något år sedan. – Den billigaste/sämsta 2-taktsoljan som finns att köpa idag är oerhört mycket bättre än den dyraste/bästa oljan som fanns tillgänglig när dessa bilar tillverkades ( ej ordagrant)

              juni 5, 2014 at 08:08 #176224

              Enligt en Facebook tråd köper Biltema sin olja hos Statoil…

                juni 5, 2014 at 10:00 #176226

                @Strömsö wrote:

                Enligt en Facebook tråd köper Biltema sin olja hos Statoil…

                Det är en mängd skrönor om detta och det som iallafall har varit sant är att det är samma oljebolag som har tappat oljan på dunk åt både Biltema och Statoil men det är inget som säger att det är samma olja för det. Statoil sverige köper även de in produkten som sådan från samma firma men det kan ju lika gärna vara så att statoil vill ha egen olja tappad på dunk medans Biltema väljer en annan. De som fyller dunkarna fyller nog med vad kunden vill ha.

                  juni 5, 2014 at 15:22 #176234

                  Skröna eller inte. Texten är direkt kopierad från Facebook… “Biltema-oljorna är från Statoil/Q8, mytsnacket om att dessa oljor är “skit” är bara lögner. Får väl lägga till att man arbetar/representerar dessa oljebolag i arbetet”.

                    juni 5, 2014 at 16:24 #176239

                    @Strömsö wrote:

                    Skröna eller inte. Texten är direkt kopierad från Facebook… “Biltema-oljorna är från Statoil/Q8, mytsnacket om att dessa oljor är “skit” är bara lögner. Får väl lägga till att man arbetar/representerar dessa oljebolag i arbetet”.

                    Så allt på Facebook är sant då med andra ord? Med skröna menade jag bara att det behöver ju inte vara exakt samma olja bara för att de tappas på samma ställe. Ute på Loudden tappas en herrans massa produkter men det är ju ingalunda från samma tank för det utan varje kund har väl sina spec och krav. Statoil kan ju mycket väl försörja dem med egen basolja för att de ska veta vad de har i sina dunkar men det innebär ju inte att Biltema får samma olja.

                      juni 5, 2014 at 17:43 #176242

                      Gissar att det är som med olja till 4-takts motorer, det är klassningen som berättar vad som är rätt eller inte?

                      Saab 96 -62
                      Saab 96 V4 -75
                      Saab 9000 Kombi -91
                      Saab 900 T16 -92

                        juni 7, 2014 at 08:45 #176279

                        Tja, den Facebook grupp jag refererade till var SAAB klubbens slutna grupp… Många av dem är medlemmar här… Är det skrönor där så är det nog skrönor här också..

                          juni 8, 2014 at 11:32 #176315

                          Oavsett skrönor om vilket fabrikat, så funkar Biltemas 2-oljor bra. Inga problem i min skoter på 600 cc och 120 hk.

                          Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

                            juni 9, 2014 at 19:47 #176372

                            Hej,Tack
                            Det känns som klara besked,bara att gasa vidare
                            /Pilen

                              juni 11, 2014 at 07:56 #176437

                              Tjena,

                              Jag har kört på snart allt som flyter i 2T-oljeväg tillsammans med vanlig handelsbensin och aldrig haft några haverier. Det gäller både bruksmaskiner och vråltrimmade apparater i alla temperaturer året runt. Jag är inte snäll på gasfoten och jag har “provocerat” motorerna med olika oljeinblandning utan att se tendenser till varken slitage eller andra skador. Hade jag högre effektuttag per liter än vad våra små Saabmotorer kan prestera (typ snöskoter med massa hk och -40°C, eller exklusivt trimmade bancyklar) skulle jag naturligtvis se mig om lite mer noggrant efter olja för att kunna utesluta ev fel ur ekvationen.

                              Precis som 2T-Larsson skriver är Biltemas olja ganska rökig av sig, vilket är lite störande speciellt vid kallstart. Bästa doften har Castrol Racing 😀
                              Just nu prövar jag min första tank Triboron. I samband med att jag skulle skjutsa studenter ville jag inte att de skulle lukta för mycket TT-doft, då man lätt hamnar i bilkö och får stå och puffa en stund. Det verkar funka kalasfint, men mest spännande blir nästa tank då det ska spädas ytterligare…

                              Lycka till!
                              Mvh
                              /D

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.