Oljeläckage

Forum Modellspecifika forum OG900 Oljeläckage

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-26 18:39 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26223
    manganish
    Deltagare

    Hade bilen inne på verkstad för att göra en liten besiktning då jag kör väldigt mycket.

    Överlag så var det helt okej. Krängningshämmarbustningen både vänster o höger var glappiga så dom kanske man skulle byta (knarrar även lite när man gungar i framvagnen). Vet inte hur svåra dessa är att byta och vart man kan köpa bustningar?

    Men det som var lite värre är att den tydligen har börjat läcka en hel del olja och enligt verkstadsmannen så kommer läckaget från oljepumpen eller runt omkring där. Är det något vanligt problem och hur jävligt är det att byta sådana packningar eller packboxar?

    Jag har precis flyttat till Göteborg och undrar om det är någon häromkring som kan hjälpa mig med oljeläckaget för en slant pengar? Den har läckt 1 liter på 2 månader ungefär… så för att skona naturen och plånboken så borde det åtgärdas i sommar iaf.

    Bilen det rör sig om är en 900i 16v -90.

    #195972
    morsole
    Deltagare

    Det som vanligen brukar läcka är väl den oringen som sitter under pumplocket och som torkar upp och ger med sig…

    Då måste remskivan av och det är väl frågan om hur kul och lätt det är att göra det jobbet med motor i bil.’

    Där får de uttala sig om gjort det på plats.

    Taskigt när det läcker där; inget kul.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #195973
    peter engqvist
    Deltagare

    det går att byta med motorn i men det är trångt.
    extra drygt när det sitter ac på också.

    läcker där på min automat med ac, och känner mig inte specielt motiverad att byta den.

    #195974
    manganish
    Deltagare

    va fan.. tråkigt då. Kanske lika bra att slänga i en turbomotor med en gång då. Nej men vad kan det kosta på verkstad att göra då?

    #195975
    M.Broberg
    Deltagare

    @manganish wrote:

    va fan.. tråkigt då. Kanske lika bra att slänga i en turbomotor med en gång då.

    ajjamen! rätta tankarna!

    @manganish wrote:

    Nej

    Joooo!

    @manganish wrote:

    vad kan det kosta på verkstad att göra då?

    Hysteriskt mycket. bättre o ragga tag på nån saabgalning med motorlyft och lägga en helg o ge lite för lånet.

    eller bara slänga i T16

    #195976
    saabaero
    Deltagare

    Visst går det att göra på plats men det är jäkligt trångt och risken för att t.ex. o-ringen hamnar på sniskan vid återmontering är inte försumbar även om just denna o-ring sitter ganska bra i sitt spår.
    Man byter såklart även packboxen samtidigt.

    #195985
    manganish
    Deltagare

    hmm fan va drygt det läckaget blev helt plötsligt då. Dra ur motorn utan att sätta i en T16 spis är ju inget man är så sugen på. Får väl köra vidare o fylla på med jämna mellanrum men antagligen kommer det väl bara läcka mer o mer med tiden. Kommer ju aldrig gå igenom besiktningen med det läckaget iaf =P Får väl eventuellt köra fram till vintern, ställa av den och spara ihop till en T16 spis till våren. Karossen är skitfin så den kommer gå måååånga mil till.

    Men jag undrar bara, jag tror jag frågat innan men är fortfarande lite osäker. Vad behövs för att regga om bilen med T16 motorn?. Som sagt bilen är en 900i 16v -90. Förstår att man ska ha gasdämpare om man ska regga om den? Har denna bil det? Vad behövs exakt, motor, elhärva..osv?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng