Oljud efter rep

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljud efter rep

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 7, 2019 kl. 07:43 #456537

      Men en Saabmotor på 17000 mil är knappast så sliten att de skulle föreligga några allvarligare fel, och som Saabaero skrev inledningsvis, har du kollat kedjestyrningen som sitter i ventilkåpan? den blir hård som bakelit med åren och då kan de väsnas rätt rejält. De finns nya att tillgå på saabparts.com har jag för mig

        mars 14, 2019 kl. 13:04 #456789

        Har nu fått domen/lösningen på problemet av Mekonomen.Deras kunniga Saabmekare hade haft in bilen vid tidigare tillfällen redan från att den var ny.Det är kolvarna som slamrar för mycket i cylindrarna,för stort glapp.Finns det nya kolvar att köpa,måste dom vara överdimensionerade?Hlsn Janne

          mars 14, 2019 kl. 13:27 #456790

          ja det måste vara överdimension
          Motorn måste borras om
          Nej dom finns inte att köpa nya hos Orio, speedparts eller liknande.

          närmsta du kommer är Folkrace/rallycross grejjer. vet inte om det är kompatibelt med en org bil

          Du kan försöka hitta en friskare motor. Men det lär vara svårt.

          Kolvar i överdimension finns till rallycross/folkrace men hur dom funkar på en standardmotor vågar jag inte svara på.

          Mitt råd är enkelt – lev med det

          Vill du inte det så är nog den bästa vägen att leta nya kolvar som funkar samt borra om motorn.

          har du en gudomlig tur kanske du hittar saabs egna överdimensions kolvar hos någon samlare, men dú ryker fortfarande på att riva ut motorn och borra.
          Om du borrar motorn så rekommenderar iaf jag att du byter lager i botten med samt packboxar och O-ringar

            mars 14, 2019 kl. 22:03 #456800

            Som jag skrev den 8 februari i denna tråd b212 motorn är ju känd för kolvslammer. Lite som Herr Broberg skriver ovan, lev med det.

            Björn
            Västerås
            Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
            Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
            Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.