Om det bara för en gångs skull kunde gå bra

Forum Övrigt SSR Om det bara för en gångs skull kunde gå bra

Detta ämne innehåller 17 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-03-15 14:11.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13941

    stefan w
    Deltagare

    Precis som ämnet antyder så skulle det vara rolit om någonting bara för nån gångs skull kunde bli bra på första försöket. Emellanåt så är det ju så tjurit att man bara bara står där med gråten i halsen och ser på hur allt men försöker göra bara fallerar, och alltid, alltid så jobbar man under tidspress. Dokusåpor i all ära men det finns inget som slår en riktig ”garagesåpa”.

    Jag skulla ”bara” byta förgasare. Bort med dubbelsolexen och in med en Weber. Valet stod mellan en 28/36 och en 36/36. 28/36:an var bestyckad för 1700 Opel och det borde ansåg jag med dagens bränsle vara hyfsat nära sanningen, 36/36:an visste jag inget om. Det blev därför 28/36:an till sist.

    Att här beskriva alla fadäser och missöden med denna lilla pluttiga manöver går bara inte, ibland så är det bara så att själva djä***en är lös. Dessutom skrev jag i helgen ett försök till objektivt inlägg om detta tror jag, som jag dessutom sölade bort på nåt vis för jag hittar det inte.

    Nu till mitt problem. När man byter förgasare som jag beskrivit och använder original luftburken som faktist passar, så upptäcker man att Webern är högre, i mitt fall först när man tvingas förlänga fästena ner till ventilkåporna, och sist av allt när man grinfärdig smäller igen huven och den studsar upp igen. Nu kör jag utan gångjärn samt röret emellan dessa, och har säkrat huven med spännband.

    Hur löser jag enklast luftburksfrågan så att jag kan behålla möjligheten att ha förvärmning.

    Hur som helst, bilen går utmärkt bra. Tomgången är bra, den gör 125 knyck bara på första porten, den drar mer bensin, och är mycket mer råstark så bytet ångrar jag inte.

    #93117

    kaparn
    Deltagare

    Hur löser jag enklast luftburksfrågan så att jag kan behålla möjligheten att ha förvärmning.

    http://www.osterlen.com/alf/Tempest-67/Bilder/1996-1997/bugcatcher.JPG

    #93118

    stefan w
    Deltagare

    Den absolut enklaste o billigaste lösningen är väl ändå att köra helt utan huv eller att ta bort motorkuddarna så motorn hamnar lägre.

    Problemet är att det är röret mellan gångjärnen som tar i luftburkens framdel. Jag kan nog smida till nåt men jag tänkte först ventilera saken lite. Jag kan aldrig tro att jag är den förste som gått på denna nit. Kan jag ta nåt från nåt annat bilmärke? Volvo 340 har en plastkåpa med en slang till luftburken på innerskärmen. Jag ber än en gång om tips så jag slipper tillgripa denna lösning för plastkåpan passar inte riktigt mot förgasaren och det blir lite bök att få det snyggt.

    #93119

    kalle .p
    Deltagare

    Är det inte därför som rally bilarn hade en rem över huven den gick inte att stänga för mycket skrot under huven.

    I TT har man inte dess problem

    Men har du inte hört talas om lagen om all jävlighet om något kan gå fel så gör det på att sett det kan.

    Sedan är volvo 340 en bra bil hest skall det var en -76 med rem johan

    #93120

    stefan w
    Deltagare

    Visst, en rem kör även jag med nu i brist på gångjärn

    Som tur är så har jag en TT att glädja mig åt

    Jodå ”Murphys lag” har jag lärt mig den hårda vägen

    Volvo 340 remjohan lämnar ingen oberörd. Är lika snabb bakåt som framåt.
    Säger inte så mycke egentligen. En bekant till mig har en ”fungerande” sådan som skall på skroten så den skall få släppa ifrån sig sin luftburk om ingen har nåt bra tips.

    #93121

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Problemet är att det är röret mellan gångjärnen som tar i luftburkens framdel.

    Jag kan fota under locket på 95an.
    Jag hadde samma problem.

    #93122

    stefan w
    Deltagare

    Vill du göra det så jag får se hur du löst detta så bleve jag glad

    #93123

    stefan
    Deltagare

    den vanliga 36an är ju hög från start, bättre val isåfall är ju den lägre modellen som sitter på div Fordar. 28/32 DGV. Tror knappast det finns nån ”bolt on” lösning för att använda 36an utan det blir nog till att modifiera nån renare.

    #93124

    mats a
    Deltagare

    Titta här: Är inte dessa filterhållare lägre?

    http://www.misab.se/sprintny.htm

    #93125

    stefan w
    Deltagare

    Hmmm…intressant, och med höjdmått och allt. Detta tål att kollas närmare. Jag får ut o mäta. Nån som vet hur man mäter med stängd huv? Jag kanske kan låna lite gubblera av dottern och göra en knöl ovanpå luftrenaren och försiktigt stänga huven, och sedan öppna o mäta. Då vet jag avståndet mellan huv o burk som det är nu iallafall.

    #93126

    perhaninge
    Deltagare

    Om jag inte missminner mig så finns det i Saab Sport&Rallykatalogen en beskrivning om hur gångjärnet kan modifieras ?
    Skulle inte ett öppet filter vara en lösning ?
    ( om nu problemet var att huvjärnet tar i luftburken ? )

    Per/Haninge

    #93127

    stefan w
    Deltagare

    Jodå, det är en lösning, sommartid åtminstone. Jag vill ju helst ha förvärmning också. Huvjärnet försökte jag modifiera med en böj runt luftburken, men då tog böjhe***tet i fronten när jag öppnade huven så den gick inte upp fullt ut.

    #93128

    stefan w
    Deltagare

    Hmmm…nu har jag mätt med den minst krångliga metoden jag kom på just nu. En snöklick på luftburken och igen med huven. Mätningen avslöjar att det är trångt, se bifogad bild. Man kan lätt tänka sig att när jag stampar gasen i botten så att motorkuddarna sträcks ut och durkplåten bågnar så tar det rejält i huven. Jag får vara snäll med gasen tills jag fixat detta.

    #93129

    kaparn
    Deltagare

    Har Du en distans mellan förgasaren och insuget? När jag monterade weber på min 96 -78 så tog jag bort den och hade bara en pappackning emellan. För jag minns inte att jag hade några problem med huven, jag hade oxå originalluftburken monterad. Men det kan ju ha varit en annan typ av weber jag hade.

    #93130

    lelle f
    Deltagare

    Jag kör med weberns luftburk och det funkar klockrent .

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng