omslagen bakrutan

Forum / Övrigt / Allmänt / omslagen bakrutan

Forum / Övrigt / Allmänt / omslagen bakrutan

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 72 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 2, 2009 at 05:45 #144837

      jajaja-
      borde kanske bli ett namnbyte till 2-takts klubben eller??
      nåra roliga 99 # 900 bilar dök upp under våra bilar
      och vips 🙁 vart det v4 bombning



      inga 99or el 900 här inte!!!

      erkänn att ni inte vill ha senare bilar än V4or!!??!!?!?!?!

        september 2, 2009 at 06:58 #144838

        har tänkt att lägga upp bilder på min 900-79 och min enägars 900 GLS automatic-79
        men la upp på min bruksbil först. Måste vi ta bort alla v4or då? Får de inte vara med då? skall det bara vara 99/900?
        Jag tror att de alla flesta här inne gillar alla typer av saabar, det är därför det är en saabklubb. Tycker att ditt inlägg är meninglöst.

          september 2, 2009 at 07:10 #144841

          Besök http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=23&page=1
          Totalt finns där 15 Saabar.
          Idag, strax efter kl 9 innehåller den sidan
          2 st TT, 4st V4, 3st 99, 5st 900 och 1st 9000.
          Ditt påstående verkar alltså inte stämma.

          Försök att hitta en annan Saabklubb som har ett speciellt reservdelslager för 99/900 delar?

          Det verkar mer som att du är ute efter att provocera…

          Jag avvaktar ditt svar.

          wern wrote:
          jajaja-
          borde kanske bli ett namnbyte till 2-takts klubben eller??
          nåra roliga 99 # 900 bilar dök upp under våra bilar
          och vips 🙁 vart det v4 bombning



          inga 99or el 900 här inte!!!

          erkänn att ni inte vill ha senare bilar än V4or!!??!!?!?!?!

            september 2, 2009 at 08:06 #144843

            Du Martin

            Wern är ganska ny här, så även jag. Och faktum är att som ny medlem känns det som det bara är TT och V4 klubb, och man inte är så välkommen med nyare bilar. Jag har två ganska unika bilar 9000 Talladega och 9000 Aero -91, och när man förde de på tal så är ju 9000 bara en bruksbil för många och inte en entuiastbil. Visst allt gammalt rostigt junk och rostiga vinterbilar går ju inte att kalla entuiastbil. När såg du senast en fin 900 EMS/GLE 9000 Turbo från -85-90?
            Vi som gillar dessa vagnar har ingen direkt klubb som känner något för dessa vagnar.

            Var ju lite skrattretande på träffen i Holland, på utställningen så var ju TT och V4 bilar i centrum, 900 fick ju faktiskt vara med också, men 9000 bilarna placerades längst ner i ett hörn, precis som att ställ er där så slipper vi blanda oss med er.

            Och att från klubben sida rädda sig från kritik och då nämna reservdelslagret för resp bil som att man bryr sig. Finns inte många cabunika delar där till og900 om det finns någon överhuvudtaget.

            Att folk på gatan inte förstår att 900/9000 är entuiastbilar för ”Svenssons” så bör märkesklubbarna belysa dessa vagnar och ta sig ann dessa.

            //MH

              september 2, 2009 at 08:40 #144845

              Vi har nyligen tagit in 9000 i klubben. Vi säljer delar till allt från 92 till 9-5. Vi skriver om allt från 92-9000 i Bakrutan. Vi har som avsikt att arbeta med allt från 92-9000.

              Att du tar upp Holland tycker jag inte känns relevant, det var inte ett SSK-arrangemang. På Saabens Dagar var alla Saabar välkomna, och det var en hel del 99or. Varför det var så få 9000 kan endast ägarna svara på, hade de kommit hade de fått vara med som alla andra.

              Sedan är det ju återigen så att klubben blir vad vi gör den till. Om det finns fler päronhalvor i klubben än vad det finns 99/900 så syns de äldre bilarna mer. Om det kommer in fler TT/V4-relaterade bidrag än 99/900-relaterade till Bakrutan så blir det mer TT/V4 i tidningen. Om fler TT/V4-ägare lägger upp sina bilar på Våra bilar så blir de i majoritet.

              Vad tycker du vi skulle göra för att ni ska känna er mer välkomna?

                september 2, 2009 at 09:02 #144846

                Jag tycker klubben har skapat fina förutsättningar för de nya modellerna. Det är intresserade medlemmar för dessa modeller som ligger i minoritet mot resten än sålänge bara. Eftersom klubben, om jag förstår saken rätt, var ett 92-register från början så kan jag tänka mig att dessa tankegångar gått några jordvarv redan med tex V4. För min egen del som medlem sedan 2000 och första Saabträff -02 så har ju 99orna gjort ett stort ryck uppåt under denna tid (om än långt kvar)

                  september 2, 2009 at 09:26 #144848

                  Jag har avsagt mig alla uppdrag sedan länge och är endast moderator. Därmed är det mina ord, och inte Saabklubbens.

                  Förändringar tar tid.
                  Under min aktiva tid arbetade jag mycket för att låta 99:orna och 900:orna få en berättigad plats i klubben. Som redan nämnts började klubben som ett 92-register. Sedan dess har mycket hänt.

                  Att klubben inte har specifika reservdelar till 900 OG-cab beror antagligen på att klubben inte kommit över några delar. (ännu)

                  Fö äger jag vid sidan av tvåtaktare en 99-71, en 99T-78, en 99T-80 och en mycket speciell Saab 99 limousin. Har också en 900T Cab 92. Det anser jag tyder på ett intresse för 99-900.

                  I mitt förra inlägg visade jag att balansen på bildsidan vägde över till 99/900 fördel. Wern hävdade motsatsen.

                  cabmange wrote:
                  Och att från klubben sida rädda sig från kritik och då nämna reservdelslagret för resp bil som att man bryr sig. Finns inte många cabunika delar där till og900 om det finns någon överhuvudtaget.

                  Att folk på gatan inte förstår att 900/9000 är entuiastbilar för ”Svenssons” så bör märkesklubbarna belysa dessa vagnar och ta sig ann dessa.

                  //MH

                    september 2, 2009 at 09:44 #144849

                    Parik

                    Holland var bara en parantes, och att även andra länder är hårt fokuserade på TT/V4. Visserligen i Holland så var ju klubben en gammal rallyklubb från böjran så man har förståelse för hur de ser på nyare vagnar.

                    Och visste jag vad man skulle göra så hade jag nämt det, men kanske är det en ide som Martin skrev om att vi får bidra med inlägg om våra bilar, men vår input tar ju slut ganska snart, och klubben behöver bredden. Martin kan skriva om sina og900 så har vi räddat 3 nummer, själv får jag ta mina og900 cabbar och 9000 bilar så då har vi nästan 10 nummer tillsammans:))

                    //MH

                      september 2, 2009 at 09:59 #144850

                      Ja det låter perfekt, bara att värma upp tangentborden 🙂

                      Från styrelsens sida är intentionen i alla fall att alla bilar från 92-9000 är välkomna. Vi är medvetna att det finns olika åsikter om detta ute i klubben, men så är det ju alltid, alla har sin favorit.

                        september 2, 2009 at 10:36 #144852

                        sen om man ref till cabmange här ovan och nån till som är relativt ny medlem så förstår jag inte att man redan nu har en åsikt om att det är dåligt med material till nyare bilar? Går man inte med i en förening med ett brinnande intresse för att föra gemenskapen framåt eller sitter man och väntar på att den där “nån annan” ska dra igång med pukor och trumpeter? Om alla dessa nyare medlemmar har den inställningen så förstår jag att det blir tunnsått……….

                          september 2, 2009 at 12:26 #144859

                          En klubb blir inte bätte än dess medlemmar :lecture:

                          Gunnar

                            september 2, 2009 at 14:50 #144866

                            Stefan. Vad menar du med material? Själv är jag inte intresserad av att kunna köpa material via klubben som det primära. Om och när det finns delar till 9000 spelar mig ingen roll idag.

                            GunnarS du har så rätt, klubben blir inte bättre än vi gör den till, tänk då när jag hade en tråd tidigare om just 9000 bilarna, (den som hamnade i bakrutan). Där var det medlemmar som är gamla i gården hade synpunkter och kunde inte tänka sig att sin risiga 9000i vinterbil med 35.000+ mil skulle vara entusiastbil, och någon var ju tvungen att blanda in CS bilarna.

                            Problemet är att dels 900 och framförallt 9000 är bilar som är även idag är mycket bra bruksbilar och kommer fungera även en tid framöver. Men som jag nämnt tidigare när såg man senast en tidig 9k i fint skick? Klubben har ju tagit åt sig de tidiga 9k som jag uppskattar.

                            Vissa är ju medfödda med förmågan att berätta och skriva på ett intressant sätt, själv känner jag att jag inte tillhör den gruppen, dock håller jag på och skriver en sak om min Aero -91 som man skulle kunna bidraga till tidningen, och så skall jag försöka få ner min härliga reseskildring när jag hämtade en og900 cab från Italien.

                            Och jag som ny medlem med turbobil vill gärna föra klubben vidare och komma in i gemenskapen, men när äldre medlemmar inte vet vad en 9000 Talladega är så känns det som man har kommit till fel plats.

                            Men detta fenomen är inget ovanligt. Hade en diskussion med ett försäkringsbolag som har entusiastdel. det var ok om du kom men en fin 92:a men en 99 turbo eller inte, eller en härlig 900 Aero var ej att se som entusiastbil, och ingen idé att nämna vad han tyckte om 9000 Talladega/ Aero -91 som tillverkades i begränsad upplaga.
                            Dessa bilar hade inget större värde, men kom man med en gammal jänk då var man så varmt välkommen.
                            Detta bolag nämnde att bilar skulle ha ett historiskt eller kulturellt värde.
                            Vad är då mer än Saabs Turbobilar, nog har de ett historiskt värde.

                            //MH

                              september 2, 2009 at 15:42 #144868

                              med material menar jag hela den biten du saknar för att bygga din åsikt som måste vara underbyggd på nåt vis annars blir det ju som med barn som tycker viss mat är äckligt, en åsikt som de har redan innan de ens smakat………

                              Material kan ju vara stoff till tidningen eller nån som håller i trådarna för 80-90 tals bilarna på träffarna osv osv………….Just den här klubben är ju gammelsaab från början och de flesta medlemmarna vurmar ju för sådant och därav blir det väl mycket sånt automatiskt men alla de som kliver in som nya medlemmar och med helt andra intressen kan ju inte bara sitta och tycka, de måste ju föra fram sin talan och visa att det finns mer än bara V4 och 2takt.

                                september 2, 2009 at 22:23 #144897

                                Summa Sumarum! Rom byggdes inte på 1 dag!

                                Totalt ointreserad i Saabar med Golvväxel men med tiden & med lite tålamod så kanske andra kommer att få det intresset = folk kommer att uppskatta dina tyvärr allför moderna bilar!
                                Idag förknippas de allra flesta 900-9000Turbo med människor som gillar tryck & pys!

                                Börja jobba aktivt med att ordna träffar & egna uppslutniingar på div bil tillställningar så gör du en insats för din egen hobby!

                                Du klagade på att det var för Mkt 2T & v4 i kluubben! Det är väl inte så konstigt om man tänker efter?

                                Bevara dina ovanliga 900-9000 så kommer de också in i finrummet vad det lider.

                                Hur tror du att det var för en V4:a på början utav 90talet eller sent 80-tal när dessa var 20 år gamla???

                                Gamla men ändå för nya! Ha tålamod!! Din tid kommer!

                                /Fredrik

                                  september 3, 2009 at 06:13 #144903

                                  Härligt det är precis denna inställning man vill höra.
                                  Det var någon som skrev att det är medlemmarna som gör klubben.
                                  Då skall vi inte störa er vi som har moderna bilar, jag beklagar att Saab gjorde en så pass modern bil för 25 år sedan, och att de inte hottade upp en gammal 40-tals konstruktion.

                                  //MH ej betalande medlem 2010.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 72 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.