Optimering av SAAB V4 -68

Forum / Övrigt / SSR / Optimering av SAAB V4 -68

Forum / Övrigt / SSR / Optimering av SAAB V4 -68

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 2, 2007 at 20:55 #109852

      Jo, det vore naturligtvis enklare, t ex en tredörrars 9-3 som jag nämnde i mitt första inlägg… men Saab 96 med 60 talsfront klår det mesta i fråga om form. nu är det den bilen jag har “från början” jag vill inte skiljas från den och inser att jag inte har kapacitet att hålla fler fordon i trim, bil, mc, och husvagn räcker gott för mig.

        augusti 2, 2007 at 22:38 #109855

        Jag måste säga att jag verkligen uppskattar alla inlägg i ämnet, det är bara roligt att folk tycker olika, jag tycker själv olika sas :crazy:

        Som rubriken avser så skulle jag helst vilja ge bilen det den förtjänar; alltså verkligen satsa deg på att optimera motorn utefter mina behov

        fuling wrote:
        1 är att fixa en spes på motorn du vill ha.

        Är Mats A´s “mjuka 1815” (se ämne) en optimal specifikation utefter mina önskemål?

        fuling wrote:
        Brukar kosta fa… så mycket mer än man tror tyvärr.

        Just det där oberäkneliga gör att jag ikväll drar åt:

        Per/Haninge wrote:
        Förslag, 1700cc, något större förgasare, bättre avgas = billigt ( allt är relativt ), bra totalekonomi.

        + elektronisk tändning.
        Billigt och framförallt enkelt, vilket tilltalar mig med den lösningen, jag skulle vilja kunna dra husvagen redan i september/oktober, (är det förresten viktigt att typbesiktiga när jag monterat draget, för försäkringens giltighets skull?) Jag uppfattar inte att jag fick något svar på vart det för mig i fråga om effekt känsla och kraft? förutom att jag fick många nya förslag
        Ett sätt är ju att börja där och sedan trimma upp den motor jag plockar ur OM jag skulle känna att jag behöver mer kraft och effekt.

        Eventuellt kanske jag skulle porta topparna till 28 mm innan jag lägger i 1700 motorn?

        Mats A wrote:
        … ett par toppar med större ventiler, lätta fjäderbrickor och standardfjädrar. Ett par portade toppar andas lättare. Insugskanalerna är 22mm tvärsöver vill jag minnas och de kan lätt tas upp till 28 mm.

        Är det nån vits att ta upp insuget om man inte har större ventiler?

        Vardagsåka är vad jag gör och då snackar vi sträckor under milen till polare och handlarn i byn, eftersom jag bor i min husvagn som står tre meter från jobbet.
        Jag kör 20 mil tor varannan vecka för att lämna min dotter hos sin mor, men de många (20-30) milen enkel kör jag över dagen i turnerandet, några gånger om året när vi ligger ute på turne tänker jag mig att ta husvagnen med mig. Den har en totalvikt som tangerar gränsen för vad bilen får dra. Det är lite av ett äventyr att förlita sig på en så gammal bil eftersom jag måste komma fram i tid när jag har teaterföreställningar. En viktig aspekt i mina behov är alltså driftsäkerheten. En gång fick jag ta taxi sista biten eftersom att jag (troligen) fick en ispropp i förgasaren. Men det kostar att ligga på topp 😉 vill man köra världens finaste bil så….

        Dessutom krävs det en skönhet för att dra husvagnen som dottern döpt till “Gosemysen”

          oktober 19, 2007 at 14:14 #113463

          1700S motor på g.
          De finns ju med både enkel och dubbel förgasare, är det alltid samma kam i original? (storlek?)
          Vad menas med strokad vev?

            oktober 19, 2007 at 15:08 #113469

            På en strokad vev har man slipat ned vevtapparna till en mindre diameter, men med bibehållen ytterkant i förhållande till axelcentrum. På så vis får man längre slaglängd (stroke), vilket förstås ger större motorvolym.

            Nackdelen är förstås att de mindre vevtapparna gör vevaxeln svagare. Man måste också hitta nya vevstakar med rätt diameter i storänden. Har en svag aning om att något kört med BMW-stakar i en tvålitersmaskin

              oktober 19, 2007 at 18:09 #113477

              Tack Chacka för svar. Nån som gör såna slipningar?

              Då jag kör året om funderar jag lite på fälgar som skapar bredare hjulbas till vinterdäcken. Läste i nån veterantidning om en som hade såna fälgar till sin saab sport. Nån som vet vad det heter eller om det går att få tag på eller om en måste specialtillverka, isåfall hur mycket det går att bredda utan att bredda skärmarna?

                april 19, 2008 at 19:16 #120533

                All right!
                Nu ska jag försöka sätta igång med bilen, samlar kunskap och delar till juni/juli då bygget ska ske.

                Jag tänker mig att bygga en mjuk 1815cc motor så att jag får optimalt resultat:
                Starkt bottenvrid och snabbt ax för sportig körning inom hastighetsbegränsningarna. + möjligen drag av husvagn.
                Jag kör inte stadstrafik utan lansortstrafik: 70 och ibland 90vägar.
                En gatbil för skogen?

                Jag tänker mig:

                Kolvar

                93mm

                Vev 1700 ej strokad

                7,2kam (Var köper jag den? Enem?)

                Topparna planas och portas
                37/42 är det bra medicin?
                har XP koppar-packning, hur mycket bör jag plana locket?

                Förgasare
                Ska jag gå på Weber 32/36 eller 36/36?

                Nu är frågan:
                Är det lönt att lätta svänghjulet?
                Eller kan jag stanna här?
                Bör balansaxeln slipas om?

                Vad ger det i övrigt:
                Kylningen ska naturligtvis ses över med oljekylning, större filter, 82gr termostat eventuellt 900 kylare.
                Behöver jag uppdatera från ny originalkoppling, (för att inte tvingas plocka ur motorn inom snar framtid)?
                Bromsar?

                Tacksam för svar

                  april 19, 2008 at 19:25 #120534

                  Glömde skriva att jag har insförskaffat:
                  SSK sportavgassystem
                  Brytarlös tändning
                  Elfläkt
                  Dessutom sköna svarta skinnstolar från en saab 900

                  Sen ska det i en bur tänker jag mig.
                  Och bälten i baksätet.

                  Pärlan har blivit mig alltför kär för att jag skulle nämdas köra med den i snömodden, så jag har nu en vinterbil:
                  Sänkt Saab 900 Turbo -94 som är god för 190km/h.

                    april 21, 2008 at 08:45 #120590

                    Omslipade kammar finns bland klubbens reservdelar, som 7,3, 7,7 eller 8,3.

                    När det gäller spårvidden, har jag kört med 185/65-15 på 4,5″ plåt- eller 5″ Ronalfälgar och alltid haft ganska gott om plats i hjulhusen (kan behövas lite trixande för att montera dem bak dock). Kör du på smala 155:or borde du alltså kunna minska ET på fälgarna med 15-20 mm utan några värre frigångsproblem. Vet inte om det finns några färdiga sådana fälgar eller om det är hemslöjd som gäller i så fall.

                  Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.