- Detta ämne har 37 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-21 08:45 av .
- FörfattareInlägg
- 23 juli, 2007 kl. 15:35 #16407
emanuel
DeltagareHej!
Jag är en helt novis entusiast som skulle vara tacksam för lite tips kring vad jag kan/bör göra åt min bil:Jag har en original V4 -68 som jag använder som bruksbil. Har precis bestämt mig för att lägga krutet på min stora kärlek istället för att köpa en tidig 3dörrars saab 9-3 (som är den enda bil som kommer i närheten av den tidiga långnos96:ans fulländade form och linjer). Så jag kan tänka mig att plöja ner en del pengar (max 30 000 inkl interiör) om det kan ge önskat resultat.
Det här är vad jag är ute efter
a) KRAFT: Jag vill kunna dra en SMV-68 även i uppförsbackar (Bor och turnerar i den och har bara en bil) så den behöver ha kraften.
b) EFFEKT: det vore trevligt med kräm på lagliga hastigheter (0-110).
Jag kör främst på 70 och 90 vägar så 110 är FORT för mig. Jag är inte ute efter några enorma hastigheter mer utav körglädje inom lagens råmärken då jag använder den som bruksbil. Jag har en fallenhet för höga hastigheter – när jag körde SAAB 9000 blev det ibland dubbla hastigheten på ödsliga bergslagsvägar – och nu har jag barn så det vill jag inte lockas till igen.
c) KÄNSLA: jag är ute efter är känslan av en återhållen sportbil om ni fattar vad jag menar, man håller sig till gällande hastighetsbegränsning men ”känner” att det finns kapacitet till mer. om det sedan gör det är liksom sekundärt eftersom jag inte vill dö i bilen.
d) DRIFTSÄKERHET: Vill ha nåt som håller i längden – inte som rasar i race.Några funderingar:
1. Mitt avgassystem är slut så jag tänkte att det skulle vara tillfälle att börja med ett sportavgassystem, och då i rostfritt eftersom jag använder bilen året om.
Raka rör säljer en effektbooster för 2500:- http://www.rakaror.o.se/ de uppger att den kan ge upp till 30% mer effekt, kan det va nåt för mig?
2. Min verkstads-fixare rekomenderar en otrimmad 2liters v4 fordmotor, vad säger ni om det?
3. Stil: Funderar på om jag ska välja sport eller rallystil på interiören (sportstolar från ex porsche, eller rallystolar och bur för säkerhetens skull är jag inne på det senare eftersom jag även har min dotter i bilen ibland och det känns lika vanskligt som att åka runt i en aluminiumburk) Sport-instrumentbräda vore trivsamt (med alla tänkbara mätare som också kan vara bra för driftsäkerheten att ha koll på.)
4. Bromsarna är renoverade och kopplingen ny. hoppas kunna behålla dem?Tacksam för svar! Både tips och om någon har något att sälja till mig.
23 juli, 2007 kl. 16:39 #109375lelle f
DeltagareEffektbooster ???? Tror jag inte på . Sportsystem är aldrig fel .
När det gäller motorn så håll koll efter efter nån som säljer sin trimmade 1700 ( ev större ), Ford´s 2 liters v4 är av fel familj och passar ej .
Sedan det där med bur , vet inte riktigt hur reglerna säger nu men förr gick det inte att ha bilen typad för passagerare i baksätet med bur .
Kopplingen bör nog bytas till en kraftigare tryckplatta om du ska dra mycke och har trimmat , beror lite på körsättet . Friska stötdämpare och fjädrar är inte helt fel heller .
Lycka till
23 juli, 2007 kl. 18:20 #109385johnny
Deltagareskulle titta på på capri eller taunus/granada motor v6 från 60-talet har du 2.0 2.3 eller 2.6 nyare alternativ är 2.8I från sierra förstärka växellådan och kopplingen, då har du en dragbil som heter duga och en bil som heter bra fart med hygglig ekonomi, annars kan du trixa lite med sprängkåporna svetsa/skära till en adapter och passa in en transit v4 då jag har på att det är vad som skulle krävas för att få ner den motorn.
Men jag kan säga så här att när man väl börjar så kutar pengarna i väg fortare än ett fruntimmer:)Trimmat är jag lite skeptisk till då vi talar om en nästan 40 år gammal motor som skall trimmas upp, vet sedan vw tiden i min tidiga ungdom att det är vanskligt om man inte som i vws fall kan köpa nya delar så som toppar, block etc….24 juli, 2007 kl. 15:04 #109430emanuel
DeltagareJohny: De V6 motorer du nämner går de in utan adapter och går det att få igenom en regbesiktiga med v6:a?
26 juli, 2007 kl. 22:19 #109529fuling
DeltagareOm nu den förba… jä…. sökfunktionen skulle funka finns det tämligen mycket redan skrivet i ämnet.
Sen vet jag inte riktigt var jag skall börja.26 juli, 2007 kl. 22:28 #109530Martin
DeltagareFuling,
Den förbannade djävla sökfunktionen är på väg. Men det är lite mer som krävs än att bara trycka på en knapp. Om någon är intresserad av orsaken kan jag redogöra för det.
Under tiden finns det en hyfsad stand in i form av Google.För övrigt är det en MYCKET STOR förändring på gång av hemsidan. I det ingår en hel del mumma för Anslagstavlan.
fuling wrote:Om nu den förba… jä…. sökfunktionen skulle funka finns det tämligen mycket redan skrivet i ämnet.
Sen vet jag inte riktigt var jag skall börja.27 juli, 2007 kl. 13:41 #109552emanuel
Deltagarefuling wrote:Sen vet jag inte riktigt var jag skall börja.Nej det är ju just det som är mitt problem, jag har inte en aning om var jag ska börja…
Vore det en bra ide att börja med att köpa en 1700 motor med ”Nya ringar/lager osv för några år sedan, därefter inte mycket körd” ?
Anonseras ut här på saabklubben med bud…
Vad ska man ge för en sån motor?
Eller går det att få tag på en större? 1815 skriver en del 1850 andra…Görs trimning med motorn i bilen eller vid sidan om?
Dvs ska jag göra hela trimningen klar innan jag lyfter i den?Avgassystem? Är akut på min bil…
27 juli, 2007 kl. 13:43 #109553emanuel
DeltagareAvgassystemet som finns på saabklubben är det rostfritt?
någon?27 juli, 2007 kl. 15:57 #109561fuling
DeltagareJag skulle bygga ny motor på sidan om och hälla ner den när den är klar.
En ide är att köpa en redan trimmad motor och renovera den.
Man vet ALDRIG skicket på gamla motorer innan man rivit dessa så det kan vara en nitlopp. Men om nu motor inte är ett bojsänke så brukar man få en del godis med så man inte förlorat att köpa en hel motor.Saabklubben sålde/säljer främre rör som jag trycker är just.
Hmmm, men vad fa…. kallades detta för 🙁27 juli, 2007 kl. 16:16 #109562emanuel
DeltagareJust nu har saabklubben bara sportsystemet inne till försäljning, det kan väl inte va i rostrfritt för det priset, men är det värt investeringen? (1650:-)
Finns just nu ett saab-korsinsug till salu med weber45DCOE, lång fördelare, borde jag slå till?
27 juli, 2007 kl. 17:19 #109565fuling
DeltagareKors käns som att skjuta över målet.
En Weber 32/36 DGV räcker för dina behov, om jag nu försått rätt.
27 juli, 2007 kl. 17:59 #109568emanuel
DeltagareFinns det någon som utför trimning av v4 motorer som ni kan rekomendera?
(Ni vet: skicklig-pålitlig-billig)27 juli, 2007 kl. 19:54 #109573emanuel
Deltagarefuling wrote:Kors käns som att skjuta över målet.Ja jag är ökänd för att sikta över målet och följaktligen missa, sikta på månen och nå månen s a s.
Så på det sättet är kors helt klart nånting för mig…Om jag skulle köpa 1700 motorn (otrimmad men renoverad vad jag förstått)
SSKs sportavgassystem
och Weber 32/36 DGVVar är jag då i fråga om kraft, effekt och känsla, jmf med idag med orig 1500?
antar att jag då kan lämna koppling och vxllåda orörd?
xp är på g med modifieringskit till tvåportsförgasaren, tror ni det räcker för mina behov?Dessutom börjar min kylare sjunga på sista versen, läge att byta till 900-kylare och elfläkt?
28 juli, 2007 kl. 08:41 #109593mats a
DeltagareJag vet att det finns de som inte håller med mig, men jag skulle råda dig att ordna ett par toppar med större ventiler, lätta fjäderbrickor och standardfjädrar. Ett par portade toppar andas lättare. Insugskanalerna är 22mm tvärsöver vill jag minnas och de kan lätt tas upp till 28 mm.
Byt till en std-kylare så slipper du bygga om kylarfästen och kylaranslutningar och såga i fronten. Montera istället en oljekylare. Sätt den bakom vänster strålkastare och dra ledningarna under bakre delen av tråget. Linda vänster grenrör med avgasbandage
28 juli, 2007 kl. 09:38 #109596johnny
Deltagaredom v6.orna jag nämde passar så att säga bult on på lådan sedan kommer resten som inte får plats under huven, såg dock i torsdags ett djäkligt seriöst bygge från 80-talet som aldrig kom ut på vägen och inte är färdigt där man sektionerat framen och förlängt sabben 30cm så kylaren gick ner….
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.