Optimering av SAAB V4 -68

Forum Övrigt SSR Optimering av SAAB V4 -68

Detta ämne innehåller 37 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-04-21 08:45.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16407

    emanuel
    Deltagare

    Hej!
    Jag är en helt novis entusiast som skulle vara tacksam för lite tips kring vad jag kan/bör göra åt min bil:

    Jag har en original V4 -68 som jag använder som bruksbil. Har precis bestämt mig för att lägga krutet på min stora kärlek istället för att köpa en tidig 3dörrars saab 9-3 (som är den enda bil som kommer i närheten av den tidiga långnos96:ans fulländade form och linjer). Så jag kan tänka mig att plöja ner en del pengar (max 30 000 inkl interiör) om det kan ge önskat resultat.

    Det här är vad jag är ute efter
    a) KRAFT: Jag vill kunna dra en SMV-68 även i uppförsbackar (Bor och turnerar i den och har bara en bil) så den behöver ha kraften.
    b) EFFEKT: det vore trevligt med kräm på lagliga hastigheter (0-110).
    Jag kör främst på 70 och 90 vägar så 110 är FORT för mig. Jag är inte ute efter några enorma hastigheter mer utav körglädje inom lagens råmärken då jag använder den som bruksbil. Jag har en fallenhet för höga hastigheter – när jag körde SAAB 9000 blev det ibland dubbla hastigheten på ödsliga bergslagsvägar – och nu har jag barn så det vill jag inte lockas till igen.
    c) KÄNSLA: jag är ute efter är känslan av en återhållen sportbil om ni fattar vad jag menar, man håller sig till gällande hastighetsbegränsning men ”känner” att det finns kapacitet till mer. om det sedan gör det är liksom sekundärt eftersom jag inte vill dö i bilen.
    d) DRIFTSÄKERHET: Vill ha nåt som håller i längden – inte som rasar i race.

    Några funderingar:
    1. Mitt avgassystem är slut så jag tänkte att det skulle vara tillfälle att börja med ett sportavgassystem, och då i rostfritt eftersom jag använder bilen året om.
    Raka rör säljer en effektbooster för 2500:- http://www.rakaror.o.se/ de uppger att den kan ge upp till 30% mer effekt, kan det va nåt för mig?
    2. Min verkstads-fixare rekomenderar en otrimmad 2liters v4 fordmotor, vad säger ni om det?
    3. Stil: Funderar på om jag ska välja sport eller rallystil på interiören (sportstolar från ex porsche, eller rallystolar och bur för säkerhetens skull är jag inne på det senare eftersom jag även har min dotter i bilen ibland och det känns lika vanskligt som att åka runt i en aluminiumburk) Sport-instrumentbräda vore trivsamt (med alla tänkbara mätare som också kan vara bra för driftsäkerheten att ha koll på.)
    4. Bromsarna är renoverade och kopplingen ny. hoppas kunna behålla dem?

    Tacksam för svar! Både tips och om någon har något att sälja till mig.

    #109375

    lelle f
    Deltagare

    Effektbooster ???? Tror jag inte på . Sportsystem är aldrig fel .

    När det gäller motorn så håll koll efter efter nån som säljer sin trimmade 1700 ( ev större ), Ford´s 2 liters v4 är av fel familj och passar ej .

    Sedan det där med bur , vet inte riktigt hur reglerna säger nu men förr gick det inte att ha bilen typad för passagerare i baksätet med bur .

    Kopplingen bör nog bytas till en kraftigare tryckplatta om du ska dra mycke och har trimmat , beror lite på körsättet . Friska stötdämpare och fjädrar är inte helt fel heller .

    Lycka till

    #109385

    johnny
    Deltagare

    skulle titta på på capri eller taunus/granada motor v6 från 60-talet har du 2.0 2.3 eller 2.6 nyare alternativ är 2.8I från sierra förstärka växellådan och kopplingen, då har du en dragbil som heter duga och en bil som heter bra fart med hygglig ekonomi, annars kan du trixa lite med sprängkåporna svetsa/skära till en adapter och passa in en transit v4 då jag har på att det är vad som skulle krävas för att få ner den motorn.
    Men jag kan säga så här att när man väl börjar så kutar pengarna i väg fortare än ett fruntimmer:)Trimmat är jag lite skeptisk till då vi talar om en nästan 40 år gammal motor som skall trimmas upp, vet sedan vw tiden i min tidiga ungdom att det är vanskligt om man inte som i vws fall kan köpa nya delar så som toppar, block etc….

    #109430

    emanuel
    Deltagare

    Johny: De V6 motorer du nämner går de in utan adapter och går det att få igenom en regbesiktiga med v6:a?

    #109529

    fuling
    Deltagare

    Om nu den förba… jä…. sökfunktionen skulle funka finns det tämligen mycket redan skrivet i ämnet.
    Sen vet jag inte riktigt var jag skall börja.

    #109530

    Martin
    Deltagare

    Fuling,
    Den förbannade djävla sökfunktionen är på väg. Men det är lite mer som krävs än att bara trycka på en knapp. Om någon är intresserad av orsaken kan jag redogöra för det.
    Under tiden finns det en hyfsad stand in i form av Google.

    För övrigt är det en MYCKET STOR förändring på gång av hemsidan. I det ingår en hel del mumma för Anslagstavlan.

    fuling wrote:
    Om nu den förba… jä…. sökfunktionen skulle funka finns det tämligen mycket redan skrivet i ämnet.
    Sen vet jag inte riktigt var jag skall börja.
    #109552

    emanuel
    Deltagare
    fuling wrote:
    Sen vet jag inte riktigt var jag skall börja.

    Nej det är ju just det som är mitt problem, jag har inte en aning om var jag ska börja…

    Vore det en bra ide att börja med att köpa en 1700 motor med ”Nya ringar/lager osv för några år sedan, därefter inte mycket körd” ?
    Anonseras ut här på saabklubben med bud…
    Vad ska man ge för en sån motor?
    Eller går det att få tag på en större? 1815 skriver en del 1850 andra…

    Görs trimning med motorn i bilen eller vid sidan om?
    Dvs ska jag göra hela trimningen klar innan jag lyfter i den?

    Avgassystem? Är akut på min bil…

    #109553

    emanuel
    Deltagare

    Avgassystemet som finns på saabklubben är det rostfritt?
    någon?

    #109561

    fuling
    Deltagare

    Jag skulle bygga ny motor på sidan om och hälla ner den när den är klar.

    En ide är att köpa en redan trimmad motor och renovera den.
    Man vet ALDRIG skicket på gamla motorer innan man rivit dessa så det kan vara en nitlopp. Men om nu motor inte är ett bojsänke så brukar man få en del godis med så man inte förlorat att köpa en hel motor.

    Saabklubben sålde/säljer främre rör som jag trycker är just.
    Hmmm, men vad fa…. kallades detta för 🙁

    #109562

    emanuel
    Deltagare

    Just nu har saabklubben bara sportsystemet inne till försäljning, det kan väl inte va i rostrfritt för det priset, men är det värt investeringen? (1650:-)

    Finns just nu ett saab-korsinsug till salu med weber45DCOE, lång fördelare, borde jag slå till?

    #109565

    fuling
    Deltagare

    Kors käns som att skjuta över målet.

    En Weber 32/36 DGV räcker för dina behov, om jag nu försått rätt.

    #109568

    emanuel
    Deltagare

    Finns det någon som utför trimning av v4 motorer som ni kan rekomendera?
    (Ni vet: skicklig-pålitlig-billig)

    #109573

    emanuel
    Deltagare
    fuling wrote:
    Kors käns som att skjuta över målet.

    Ja jag är ökänd för att sikta över målet och följaktligen missa, sikta på månen och nå månen s a s.
    Så på det sättet är kors helt klart nånting för mig…

    Om jag skulle köpa 1700 motorn (otrimmad men renoverad vad jag förstått)
    SSKs sportavgassystem
    och Weber 32/36 DGV

    Var är jag då i fråga om kraft, effekt och känsla, jmf med idag med orig 1500?
    antar att jag då kan lämna koppling och vxllåda orörd?
    xp är på g med modifieringskit till tvåportsförgasaren, tror ni det räcker för mina behov?

    Dessutom börjar min kylare sjunga på sista versen, läge att byta till 900-kylare och elfläkt?

    #109593

    mats a
    Deltagare

    Jag vet att det finns de som inte håller med mig, men jag skulle råda dig att ordna ett par toppar med större ventiler, lätta fjäderbrickor och standardfjädrar. Ett par portade toppar andas lättare. Insugskanalerna är 22mm tvärsöver vill jag minnas och de kan lätt tas upp till 28 mm.

    Byt till en std-kylare så slipper du bygga om kylarfästen och kylaranslutningar och såga i fronten. Montera istället en oljekylare. Sätt den bakom vänster strålkastare och dra ledningarna under bakre delen av tråget. Linda vänster grenrör med avgasbandage

    #109596

    johnny
    Deltagare

    dom v6.orna jag nämde passar så att säga bult on på lådan sedan kommer resten som inte får plats under huven, såg dock i torsdags ett djäkligt seriöst bygge från 80-talet som aldrig kom ut på vägen och inte är färdigt där man sektionerat framen och förlängt sabben 30cm så kylaren gick ner….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng