Postbil.
- Detta ämne har 20 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2003-11-14 18:14 av
petter.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 15, 2002 kl. 17:11 #66203
Hade runt 90 en 95-75B som gått som brevbärarbil i Jämtland. Lyxutrustad med elhiss på hö dörr men snikad med endast org. nackstöd på förarstolen.
Den hade gått 36.000 mil med org motor + låda (nåt för Roswalls maratonregister) men kommer inte ihåg om de va nån förstärkt låda eller ej. De ja minns av HLX 190 var att växelreglaget var jätteglappt och mycket svårt att justera för det var länkarmar kors å tvärs.
Kul å ha en högerstyrd kärra vid ex snutspärrar då ”passageraren” kan sitta å festa med en ratt i handen å lura ”lagen”. Lite bus e ju alltid kul.De va ju inget svar på växellådan men ändå / Yngve
Hej!
Såg nyss en 95 från Posten på TV, på Retur i SVT2. I repris i morgon kl 1450. Bilen har tidig långnosgrill med runda lyktor och visas i kanske fem sekunder…men actionfyllda sådana faktiskt…

Förresten, vet någon var det finns färgbilder, eller svartvita för den delen, på kronans 95:or?
Mvh Petter
oktober 22, 2002 kl. 22:20 #66208Hej!
Pratade idag med en mekaniker,från SAAB växelåds lab som var med på den tiden.
Angående förstärkta lådor till både posten och kronan.
Han bekräftade att bilar byggdes på linan med förstärkta lådor, till ovanstående kunder.
(V4 + ribbat gjutjärnshus)
Alltså inga rena eftermontage.
Sen tror ju inte jag att detta gällde alla bilar som de köpte av SAAB.
Mellan vilka år detta var, kunde han inte säga men under V4 tiden sade han.Hoppas detta ger lite ljus över frågan.
mvh jkoktober 23, 2002 kl. 15:51 #66210Kronans 95:or…
Jag har faktiskt en sån på logen… En 71:a som är omlackad väldigt fult, saknar en del instrumentering, har skador mm, men den har den där fina originalfärgen inuti. Svarta stolar med blank galon, stötfångare utan krom i samma gråbrunkroniga färg…. Tyvärr är inte lådan original, dock. Ska väl renovera den om ett tag när man hunnit med allt annat… Men då behövs ju grejor. Tror ni här på forumet att det skulle gå att få fram kronans tillbehör? Bara undrar, alltså. Har ni hört talas om några hemliga lager nånstans…? Har nån sett dessa bilar ”in action” så man vet vad de var utrustade med? Skriv!
Vill ni se gamla bilder på postbilar/v4 så gå
in på: Postmuseum/databaser/avancerad sökning/
bilar och fotograf Yngve Hellström.
Har själv kört några av dessa bilar, men de såg
inte lika fina ut. Kördes rätt hårt när expressbreven skulle levereras!
Numer sitter jag och manar på Postens budbilschaufförer att köra fortare.
Det gamla måttot ”Posten ska fram” gäller fortfarande. Fast nu levererar vi till ICA:s
köttdisk istället. Några extrapriser har jag dock
inte sett till!?Vilka fina bilder, tvåliters!
Adressen är:
http://www.postmuseum.posten.se/mmwebcat/bilder/asearch.idc?dbAlias=WebCatJag sökte med Motiv ”saab” och Fotograf ”Yngve Hellström”.
oktober 24, 2002 kl. 16:47 #66214Kul bilder!
Synd att det inte fanns fler?!
Hittade många roliga avvikelser. Det mest udda tycker jag var Tanklockets placering. Var satt tanken? Sidospeglarna på framskärmarna var inte dekorativa. Hur många postbilar årsmodell 67-68 finns det kvar?
///HaraldHmm, fler tankar (sic!):
Varför flyttades tanklocket, var tanken av mindre modell för att öka lastutrymmet? Jag kan för lite om 95 för att kunna avgöra det.
Någon som vet var det finns bilder på elhissarrangemanget Yngve nämnde, eller som sitter på en beskrivning. Vore häng med en elhissad V4, utan att det är ett bonnfix…
Mvh Petter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
