Primer på tvåtakt

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Primer på tvåtakt

  • Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-12 00:20 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7254
    kortnos
    Deltagare

    Byte ”Primer” på min skoter och en tanke slog mig, varför har jag inte en sån här på saaben?
    Varge år när man ska starta upp den efter vintervila så går det åt en del stargas för kicka igång henne och när hon under sommaren har stått en liten stund brukar det underlätta med en sup eller två i förgasarna.

    Och har en ”Primer” på bilen är som att ha en permanent installation av att kunna ge en sup eller två utan att behöva lyfta på luftfilter och slaska med bensin

    Är det ingen som har prövat detta? eller ens tänkt tanken. Min bil kan inte vara den enda som är morgon trött

    Såg på ett program att bugatti hade just en primer för sina bilar på 20 talet

    #53015

    Jag hade en Fiat 126 som förstabil för något kvartssekel sedan (2-cyl fyrtakt) och på den hade någon tidigare ägare monterat en pumpblåsa för utombords båtmotorer mellan bränslepumpen och förgasaren. Senare i livet hade jag en Lada Niva och dessa har en manuell hävarm undertill på bränslepumpen.

    Har bilen stått en tid och vädret är allmänt kalltjurigt kan man vinna värdefulla marginaler på att handpumpa fram bränslet innan man drar igång startmotorn. Handpump är också mycket trevligt efter en soppatorsk.

    Min tonårsmoped hade Sachsmotor med flödarknapp istället för chokespjäll och det var en ganska förträfflig anordning när det var riktigt kallt ute. Handpump i kombination med flödarknapp vore inte fel på bilskrället!

    En ”snapspump” gör förstås ett minst lika bra arbete och borde vara en ganska enkel sak att få till. -Vad tror ni om ett T-rör före bränslepumpen där man kopplar in en ”båtblåsa” som leder upp till ett litet munstycke innanför luftrenaren? Det är förstås på sin plats med en riskanalys också, -kan något gå galet och bli jättefel? Det kan säkert sippra en skvätt bensin från snapspumpen när den värms upp och om backventilen i pumpblåsan läcker kommer den ordinarie bränslepumpen suga luft bakvägen. Men inte borde det väl t.ex. utgöra någon brandrisk?

    #53033
    Dicst
    Deltagare

    Det är ju inte helt ovanligt att man vid förgasarbyte till t ex PII-40 eller -44 av VW/Porschetyp frikopplar accpumpen och använder denna som primer på tvåtaktarna.
    Har man bytt till andra moderna förgasare finns det ofta primerfunktion klar gratis. IA hade ett sådant arrangemang på sin rallysport för att kunna braka igång vill jag minnas.
    Att få till det på en vanlig motor på ett vettigt sätt borde inte vara svårt, men man vill ju kombinera det med finessen att kunna fylla upp flottörhuset.

    #53088
    sabina51
    Deltagare

    När jag var ”grabb” och farsan åkte TT kortnos, hade han knackat ner locket på luftrenaren så att det blev en liten försänkning i mitten. Där fanns ett hål borrat, med ett ”kvarter” oljeblandad bensin kunde motorn snapsas direkt ner i luftintaget före start..

    #53098
    kallkan
    Deltagare

    Så här har jag löst minna kallstarts problem, med ett y-rör mellan pump o förgasare funka utmärkt.

    #53231
    truls herland
    Deltagare

    I dom flesta facet så sitter det en plupp som hindrar att bränslet åker baklänges
    i alla fall så satt den en sådan i min

    om man sätter pumpen bak vid tanken, så blir den ju självprimande

    skulle bränslet råka hamna under pumpens nivå, så därför är det bara bra att ha den så låg som möjligt.

    självklart trevligt att ta en snaps i bland, men det behöver inte kombineras med bilkörning

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng