Problem med ny förgasare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Problem med ny förgasare

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-17 12:28.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #431098

    anntho
    Deltagare

    Bilen är en V4:a – 78. Nyinköpt sprillans ny Weber 32/32 som skulle passa ”som ett smäck” . Jo, den passar i ”hålet” men bottenplattan har rören på andra ställen vilket för att förgasaren inte passar + att man måste fixa vaccumslangar mm som inte heller passar.
    Enligt Rallydelar i Vretstorp har de aldrig varit med om en V4:a med en sådant problem dvs en annorlunda bottenplatta.
    Gamla förgasaren är en Solex dubbelportare med antagligen utslitet spjällhus vilket medför att det tar tjuvluft.
    Så vad gör jag nu?
    – monterar ny bottenplatta som Rallydelar erbjuder – den har dock inte helt rätt passform utan måste slipas till – och monterar sedan Webern med diverse justeringar
    – får tag i en ny/bättre beg Solex-förgasare, dvs originalet och vem säljer sådana? Finns o h t nya Solex att köpa?
    Vilken lösning är bäst? Jag vill ha en lättstartad bil, som går bra och som jag kan lite på!

    Någon som har stött på samma problem med bottenplattan? Någon som har en fundering över vad det kan bero på?
    /Ann (som inte mekar själv tyvärr…)

    Saab 96 L - 75, cinnoberröd (såld)
    Saab 96 GL- 78, orkidévit
    Saab 9-5 2,3 - 02, gråmetallic
    Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black

    #431130

    Janne Hagnell
    Deltagare

    När du nu liks har en Weber är det väl trevligt att fortsätta med den. Personligen har jag inget emot Solexen men den är ju inte lika lätt att hitta delar till.

    #431174

    sonettlll
    Deltagare

    Vad heter webern? DGV ?
    Är solexen en original SAAB 2port, 23/23 TDID eller har någon satt dit en solex med vacumplatta från en v6a?
    Har du SAAB original måste webern passa, men v6ans vacumplatta är inte lika.
    Kör vidare på webern, ny weber med rätt inställning är problemfri.
    Det behövs bara tre vacumslangar på en v4 med weber, en för vevhusventilationen som sitter mellan ventilkåpan och vacumplattan,
    den finns att köpa ny, formgjuten. En vanlig slang med backventil mellan bromsservot och vacumplattan. En smal slang mellan förgasaren och fördelaren.
    Sedan har man en fjärde slang mellan luftfiltret och den andra ventilkåpan för att vevhusventilationen ska få renad luft.Mats

    #431955

    anntho
    Deltagare

    Nu är den på plats, Weber 32/32 DGAV, med annan bottenplatta.
    Nu är problemet vevhusventilationen o hur den ska kopplas. Jag vill inte ha det som på bilderna att det går ”rakt ut”, dvs är öppet. Är även osäker på anslutningarna framkant på förgasaren (blå ring). Idag är den ena plomberad.
    Behöver råd hur slangarna ska kopplas – gul, röd och orange ringar + blå.

    Har haft kontakt m Rallydelar i Vretstorp vid flera tillfällen för support…

    IMG_0883

    IMG_0879

    Saab 96 L - 75, cinnoberröd (såld)
    Saab 96 GL- 78, orkidévit
    Saab 9-5 2,3 - 02, gråmetallic
    Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #432043

    sabbe
    Deltagare

    Med luftfiltret borttaget hade det varit lättare att se.
    Skicka så lite vevhusventilation som möjligt under spjället.
    Själv har jag strypning på 2.6 mm (från vänster ventilkåpa) för att inte störa tomgångsblandningen.
    Stora flödet från oljepåfyllningslocket skall hamna i luftfiltret ovanpå förgasaren.

    Sabbe

    #432093

    sonettlll
    Deltagare

    Slangen till bromsservot ska kopplas till bakre anslutningen vid fördelaren. På den vänstra anslutningen sitter en nippel med kula i, nippeln reglerar
    mängden luft in i insuget som Sabbe skriver, mellan nippeln och vänster ventilkåpa finns formgjuten slang att köpa. Se bilden.
    På höger ventilkåpa sugs luften in i vevhuset genom påfyllningslocket, original sitter en slang till luftfiltret, man kan sätta ett litet filter på locket, se bild. Mats

    20160225-019

    IMG_20170205_095257

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #432180

    anntho
    Deltagare

    Tack för all hjälp! Nu går den som ett skott!

    Saab 96 L - 75, cinnoberröd (såld)
    Saab 96 GL- 78, orkidévit
    Saab 9-5 2,3 - 02, gråmetallic
    Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black

    #432234

    sabbe
    Deltagare

    Ett förtydligande. Från vänster kåpa tas blowbygaserna in under förgasaren enbart på tomgång och strax över det varvtalet,
    När man varvar blir det lågt undertryck under förgasaren vilket medför att inga gaser sugs den vägen. Då går blowbygaserna ut via påfyllningslocket och skall sugas in i luftfiltret då de innehåller rätt mycket oljerök. Detta kallas helt sluten vevhusventilation som kom ca 1968 som ett lagkrav. Jag har kört motorer i bromsbänk och mätt upp dessa gaser. Jag tror ni blir förvånade när jag säger att det kan vara över 60liter i minuter på fullast.

    Sabbe

    #432880

    tilda
    Deltagare

    Jag har förkromade ventilkåpor på min 67:a. Tvåportförgasare Solex är monterad. Problemet är att hålet på kåpan är 35 mm i stället för 40 mm vilket gör att anslutningsstosen inte passar. Finns det stos med diameter 35mm? Någon som vet?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng