Problem med nyligen monterad apc

Forum Modellspecifika forum OG900 Problem med nyligen monterad apc

Detta ämne innehåller 25 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-02 19:15.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25353

    juvakka
    Deltagare

    Hej

    Har nyss kopplat in ett APC system på min og900 med en motor från -91 och fått lite problem. Försöker få hjälp i min projekttråd på garaget men tänkte att det kanske kan finnas mer kunskap om APC här än på garaget 😛 Jag kopierar bara in texten från min projekttråd så hoppas ni kan ha överseende med om det inte matchar riktigt 🙂

    Då kör vi på mitt första inlägg:

    När jag skulle se om det fungerade så klickade magnetventilen till som jag förstått att den skall när man slår på tändningen. Problemet är det att när jag sen skulle köra laddade bilen inte mer än 0,45 och magnetventilen ”slår” konstant.
    När jag vrider på tändningen efter att bilen stått en stund så klickar magnetventilen en gång och sen är den tyst. När jag sen kört så börjar den ”slå” igen och gör så tills jag stänger av bilen. Vrider jag sen på tändningen igen kort efter att jag stängt av motorn så ”slår” magnetventilen i några sekunder (varierar lite hur länge) för att sedan tystna tills jag startar bilen eller kört en bit då den börjar igen.

    Nån som förstår det jag skrev och har nån ideé på vad det kan vara?

    Andra inlägget:

    Bytte knacksensor idag utan framgång, likadant som innan. Mätte då upp kablarna och det är inga avbrott mellan knacksensor och handske.

    Tryckgivaren mätte jag i handsken och den gav samma där som direkt på stifften (11,4 ohm) så den borde det inte heller vara så länge inte 11,4 ohm är utanför tolleransen? (läst att den skall ge 10 ohm vid atmosfärstryck)

    Mätte från handsken till jordpunkten för magnetventilen och det gav 0 ohm.

    Mätte mellan plus och jord i handsken och det gav 11 V (utan motor på) så den får ström.

    Mätte även upp tändpulsen och det gav följande:
    – 12,5 ohm mellan jord och tändpuls i handsken när tändningen var av.
    – 0,45 V mellan jord och tändpuls i handsken när endast tändningen var på.
    – 9,4 V mellan jord och tändpuls i handsken med motorn igång. Minskar sedan med ökat varvtal.

    Så nu funderar jag på:
    Om nån kan ge svar på om 11,4 ohm är inom tollerans för tryckgivaren?
    Om någon vet ifall mina mätvärden på tändpulssignalen stämmer?

    Sen en sista grejj jag kom på idag, när jag jordade boxen så satte jag boxens jord tillsammans med jordflätan från knacksensorns avskärmning till en kabel som sedan kopplades till originaljordpunkten som finns i vänster framskärm. På denna jordpunkten satte jag även jord till magnetventilen då jag tänkte att jag på det sättet slipper några skillnader på jordpunkterna. Är det fel?

    Edit: kan tillägga att alla kablar var hela och rättkopplade enligt poppeyes hemsidas instruktioner samt även kollat mot en tabell som jag hittade på stcs hemsida över vilka stifft som ska kopplas var.

    Hoppas nån orkar läsa allt 😛 Tacksam för all hjälp jag kan få.

    #185549

    saabaero
    Deltagare

    Kan lugna dig med att tryckgivaren är klart inom toleranserna.

    Smattrande MV brukar bero på knackningar, eller rättare sagt att APC tror det knackar.
    Ofta är orsaken knacksensor alt kablage till knacksensor inkl kontaktstycke.
    Förutsätter att du dragit knacksensorn till rätt moment (viktigt)

    Ett minst lika vanligt fel är tändkablarna. Av någon märklig anledning är det enbart Saabs svindyra tändkablar som funkar på vissa bilar. Andra tändkablar kan störa APC med GLT som följd 🙁

    En sista felkälla.
    Mekaniskt slammer från motorn kan tolkas som knackningar av APC

    #185552

    dea
    Deltagare

    Hur nära magnetventilen ligger kabeln mellan tändspolen och fördelaren? Har råkat ut för att den låg för nära och då blev det bara glt.

    #185566

    juvakka
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Kan lugna dig med att tryckgivaren är klart inom toleranserna.

    Smattrande MV brukar bero på knackningar, eller rättare sagt att APC tror det knackar.
    Ofta är orsaken knacksensor alt kablage till knacksensor inkl kontaktstycke.
    Förutsätter att du dragit knacksensorn till rätt moment (viktigt)

    Ett minst lika vanligt fel är tändkablarna. Av någon märklig anledning är det enbart Saabs svindyra tändkablar som funkar på vissa bilar. Andra tändkablar kan störa APC med GLT som följd 🙁

    En sista felkälla.
    Mekaniskt slammer från motorn kan tolkas som knackningar av APC

    Kablaget till knacksensorn är jag ganska säker på att det inte är iaf. Skulle vara om kontakten till knacksensorn är kass. Det känns även som att oddsen att två st knacksensorer skall vara kassa är relativt liten?
    Varit noga med momentet efter att jag testade byta och det är korrekt draget.

    Tändkablar har jag ingen aning om vad det är för några, jag har inte bytt dem.

    Med mekaniskt slammer tänker du på? Antar att det är nåt utöver det normala som blir vid motorns gång?

    #185567

    juvakka
    Deltagare

    @dea wrote:

    Hur nära magnetventilen ligger kabeln mellan tändspolen och fördelaren? Har råkat ut för att den låg för nära och då blev det bara glt.

    Har för mig att den ligger precis intill, ska kolla det imorn.

    #185570

    plankan
    Deltagare

    @juvakka wrote:

    Kablaget till knacksensorn är jag ganska säker på att det inte är iaf.

    Hur löste du det då ❓
    minns att du hade frågan uppe om just den kablen på garaget om den fick vara klippt eller inte 🙄

    #185575

    juvakka
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @juvakka wrote:

    Kablaget till knacksensorn är jag ganska säker på att det inte är iaf.

    Hur löste du det då ❓
    minns att du hade frågan uppe om just den kablen på garaget om den fick vara klippt eller inte 🙄

    Nja, frågan gällde mer om jag kunde konstruera en egen avskärmad kabel. Kanske formulerade mig lite dåligt där.

    Jag löste det genom att köpa elen som går från boxen i vänster framskärm på en 2,1i och ut till knacksensorn. Sen så flyttade jag runt kablarna som satt i handsken så att dem matchade med vilka stifft som används i apc:n.

    #185586

    juvakka
    Deltagare

    Lite uppdatering på dagens arbete.

    Jag har mätt upp magnetventilen och den gav 27 ohm vilket det skulle vara. Kollade sedan med en fast strömkälla så att den öppnade och stängde som den skulle vilket den gjorde. Testade då att med tändningen på dra ut kontakten till magnetventilen och stoppa i den igen. Då hände det inget, klickade varken när jag stoppade i eller drog ut. Blåste genom r med magnetventilen spänningslös och kunde blåsa igenom lite luft. Min slutsats blev att den troligen inte är felkällan men att den inte är i sitt bästa skick, rätt eller fel tänkt?

    Kollade än en gång kablaget till knacksensorn samt drog ur stifften ur själva kontakten till knacksensor för att se så det inte var nåt kasst med dem men allt såg bra ut. Satte i dem igen och sprutade i lite rostlösare och kopplade kontakten på knacksensorn igen.
    Kopplade sedan in en spikdiod och den ger utslag en gång precis jag slår igång startmotorn annars inte ett blink ens vid körning.

    Testade även att flytta magnetventilen en bra bit från kabeln mellan tändspolen och fördelaren även detta utan resultat.

    Min slutsats nu är att det mest troliga för mig är att boxen är kass, vad tror ni? Om boxen är kass vet nån vad som brukar ge dessa symptom eller vad som brukar gå sönder i boxen?

    #185588

    M.Broberg
    Deltagare

    vad har du för tändkablar? som sagt är det känsligt, och störningarna från tändkablarna är pga den höga spänningen ganska stora.

    #185589

    juvakka
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    vad har du för tändkablar? som sagt är det känsligt, och störningarna från tändkablarna är pga den höga spänningen ganska stora.

    Jag har ingen aning om vilka det är. Men kanske ska satsa på saab original då. Vet du vad dem kostar?

    #185590

    saabaero
    Deltagare

    Räkna med närmare 1000 kr för kablarna

    #185593

    tompa i16v
    Deltagare

    boxen kan ju lida av fuktskador, kolla det 🙂 och kika efter ärj och att kretskortet ser ok ut.

    mina kablar kostade 455kr på saab.

    #185738

    juvakka
    Deltagare

    Vart på saab och dem har tydligen inga tändkablar till dessa längre, så då är det om nån säljer likvärdiga.

    Har märkt ett nytt problem men vet inte om det kan ha med detta att göra, i vilket fall så sjunker mitt glt. Nu går det upp till 0,3 för att sedan sjunka ner på 0,2. Nån som vet vad problemet kan vara?

    #185739

    M.Broberg
    Deltagare

    @juvakka wrote:

    Vart på saab och dem har tydligen inga tändkablar till dessa längre, så då är det om nån säljer likvärdiga.

    😯

    #185740

    juvakka
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @juvakka wrote:

    Vart på saab och dem har tydligen inga tändkablar till dessa längre, så då är det om nån säljer likvärdiga.

    😯

    Japp, så sa dem så dem kollade på mecas sida men den hade tydligen problem just då så det var vad jag fick fram. Om det fanns likvärdiga visste dem inte heller.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng