Problemlösning tomgångsventil – Löst

Forum Modellspecifika forum OG900 Problemlösning tomgångsventil – Löst

  • Detta ämne har 43 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-24 19:48 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #198200
    joh900
    Deltagare

    Om du bara hade tändningen på när du kollade felkoder så får man väl alltid just den felkoden pga att motorn inte är igång/körs på starten.

    #198203
    svartvit
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Om du bara hade tändningen på när du kollade felkoder så får man väl alltid just den felkoden pga att motorn inte är igång/körs på starten.

    Korrekt. Obs att man måste kortsluta igen för att få nästa kod, men det kanske är gjort? Har du inga fler upprepar den bara samma igen.

    #197857
    lipomannen
    Deltagare

    Okaj! De jag gjorde när jag gjorde testerna var att vid test 1: slå tändningen till ON-läget (drive stod det i den engelsk skrivna manualen jag följde) pilla på switchen när motorn inte gick fick då ut 13231.
    Vid test 2 så gjorde jag samma sak men kollade också efter felkod nummer 2, dvs pilla på switchen en extra gång efter kod ett. Fick som svar att den blinka som ett trasigt trafikljus på gul blink vilket borde betyda att ingen mer kod finns?
    Efter detta så vred jag på tändningen igen, nollade ECU-n med pilla switch, vänta 3 blink, pilla switch igen (som det stod i manualen). En koll efter koder, fick ett gul blinkade trafikljus som svar, tomt? Därefter av med tändningen helt sedan så vred ja på igen startade bilen. Lät den stå på i kanske en halvminut med lite olika gas. Där efter stängde jag av den läste av igen, fick 13231 denna gång med.

    vet inte om det hjälper men varvräknarn funkar felfritt i alla fall :smile

    Nu till den stora frågan, har jag gjort rätt? Stort tack skall ni ha att ni hjälper till med att leta :smile

    #198208
    svartvit
    Deltagare

    Det låter som du gjort rätt, så du har nog inga lagrade felkoder. Kruxet med felkoderna är att de försvinner om saker ”rättar till sig”. Efter du pillat på ventilen verkar ju allt varit ok. Ha din switch till hands och nästa gång du har skum tomgång, stänger du av och läser ut igen. Det är väl inte nödvändigt att det ligger koder även när den beter sig, men kan vara värt ett försök.

    #198216
    lipomannen
    Deltagare

    Okaj! Det var som fasen, trodde inte dessa ECU kunde radera koder. :wacko Får ta och göra som du säger men hoppas på att den inte strular något men men man vet ju alldrig 🙄

    #198217
    joh900
    Deltagare

    Det där med tomgång på 2000rpm har hänt två gånger för mig på mina bilar, har stängt av och startat igen och så har allt varit bra igen. Vad det va som felade har jag ingen aning om.

    #198218
    andreas1
    Deltagare

    Får oxå samma ibland.
    Startar kall o efter en stund är tomgången på 2000 varv.
    Stänger av bilen o startar direkt är den bra igen.
    Jag tog tomgångsventilen o dränkte den i 3-36 i typ 8 tim samtidigt som jag ibland öppna o stängde vent några ggr
    Sen dränkte jag in den i industrisprit o gjorde samma procedur
    Blåste rent den sen har det funkat bättre , händer dock nån gång ibland ändå.

    #198233
    lipomannen
    Deltagare

    Känns fortfarande konstigt att jag var tvungen att dra ut den lilla saken i ventilen för att få ner tomgången, inte bara att vrida på nyckeln. Aja 😕

    En liten fråga Bara: Har lamdan något att göra med tomgången? I så fall vilken är signal sladden från lamdan? Finns att välja mellan följande: Röd, Svart och vit?

    #198327
    addz
    Deltagare

    För er som har låg eller svajande tomgång eller känner igen ”När jag ska stanna så sjunker tomgången till nästan noll och i vissa fall får jag motorstopp”, kolla upp bypassventilen (återcirkulerande dumpventil)! Jag letade mig galen på tomgångsproblemet men det var den som var trasig…
    Om det är samma person som på garaget förövrigt så ska andreas1 ha beröm för alla tips jag fick! :smile

    #198331
    andreas1
    Deltagare

    @Addz wrote:

    För er som har låg eller svajande tomgång eller känner igen ”När jag ska stanna så sjunker tomgången till nästan noll och i vissa fall får jag motorstopp”, kolla upp bypassventilen (återcirkulerande dumpventil)! Jag letade mig galen på tomgångsproblemet men det var den som var trasig…
    Om det är samma person som på garaget förövrigt så ska andreas1 ha beröm för alla tips jag fick! :smile

    Javisst är det det.
    Välkommen hit .
    Är du nöjd med den nye dumpventilen? Var lite inne på o skaffa likadan , gillar inte plast .

    #198332
    addz
    Deltagare

    @andreas1 wrote:

    Javisst är det det.
    Välkommen hit .
    Är du nöjd med den nye dumpventilen? Var lite inne på o skaffa likadan , gillar inte plast .

    Köpte en på Klracing i Aluminium, den funkar bra men var inte heller tät i början! Men det var i gängningen där man skruvar upp för å byta fjäder. Var svårt att få gummiringen som tätar att ligga kvar men vi löste det på annat sätt så nu läcker den inte! Från pendlande 1000-500 i tomgång till inget pendlande alls, stadigt på 900 varv 🙂

    #198333
    lipomannen
    Deltagare

    Skulle du kunna ta och länka den du köpte, Addz? 🙂

    Har kollat upp stort sätt allting vad jag kan tro att det är på bilen så har bara LMM och dumpen kvar. Helt klart billigare med dump så får börjar me de 🙂

    #198334
    andreas1
    Deltagare

    @LiPoMannen wrote:

    Skulle du kunna ta och länka den du köpte, Addz? 🙂

    Har kollat upp stort sätt allting vad jag kan tro att det är på bilen så har bara LMM och dumpen kvar. Helt klart billigare med dump så får börjar me de 🙂

    Dumpen kan du ju kolla om den funkar.
    Brukar vara fritt blås genom vacumhålet om den är kass.
    Min var även otät från stora hålet från sidan.
    Dumparna håller inte jättebra pga placeringen på og900
    Är samma dump även på ng900 og9-3 o9-5

    #198335
    addz
    Deltagare

    @LiPoMannen wrote:

    Skulle du kunna ta och länka den du köpte, Addz? 🙂

    Har kollat upp stort sätt allting vad jag kan tro att det är på bilen så har bara LMM och dumpen kvar. Helt klart billigare med dump så får börjar me de 🙂

    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/atercirkulerande-dump-midi.html
    Ersätter Saab original plast dumpventil (återcirkulerande) 25mm
    Följer med 3 fjädrar å en av dom sitter i den så du får nog kolla hur hård den är.

    Skulle nog också skruva bort dumpen som sitter på bilen nu å testa den, läcker den så har du troligen tomgångsproblem 😉

    #198336
    lipomannen
    Deltagare

    Gött! Nu har vi nog löst bekymret! Tog av dumpen precis. Genom den lilla slangen kunde man blåsa fritt utan bekymmer. Samt när jag montera den på bilen igen så fick jag vakuum från den slangen som går till gasspjället när den stod på tomgång vilket måste betyda att den läcker.

    Tack andreas1 att du bekräfta att det är samma dump på de saabarna du nämnde, grymt lätt att hitta en ny begagnad. Får se om jag fixar en begagnad eller beställer en från kl-racing eller ebay. Har inte riktigt bestämt mig än 🙂 Har någon en liggandes som funkar så får ni gärna dra ett PM.

    Stort tack till alla som har hjälp till! Återkommer om dumpen var bekymret när en är införskaffad 🙂

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng