Problemlösning tomgångsventil – Löst
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problemlösning tomgångsventil – Löst
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problemlösning tomgångsventil – Löst
- Detta ämne har 43 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-24 19:48 av lipomannen.
-
FörfattareInlägg
-
Ja det är garanterat en dump som är kass.
Kostar 200 kr på mekonomen.
Köpte till 9-5 ..
Tror dock man skulle ändrat placeringen upp till gasspjället ist.
Min har suttit 1 år o har missljud vid ladd precis när jag ska släppa av så gissar på att den ej höll pga värmen.
På 9-5an satt samma dump i 15 år o 30000 mil men där är placeringen anorlunda.juni 22, 2014 at 19:00 #198340Toppen! Får ta och införskaffa en i morgon om Mekonomen har en i lager.
Okaj, tror också på att det är värmen och de som tar kol på den. Den ligger ju nästan och skrapar mot blocket. Men vad skulle du tro om denna montering av dumpen? Vred gummi hållaren 180 grader mot vad den sitter org. Se bilden nedan på hur montaget blev:
Röd ring är dumpen.Är nog lite bättre.
Jag ska sätta min ända uppe där slangen går in i gasspjället.
Där är obefintligt med värme o funktionen blir likadan.
Bara sätta en rörbit mellan nuvarande hål efter dumpen slang upp o en bit slang mellan dump o spjäll.
Plast o membram som finns i dumpen är inte alls bra när turbon blir varm.
Uppskattningsvis när man kört hårt o den blir röd av värmen är du uppe på ca 800 grader.
Org lär du kanske inte komma upp såpass men normalt skulle jag gissa på ca 2-300 grader.
Förhoppningsvis kyls luften innan den når upp till dumpens nya placering.
S-modellen kanske håller sig kallare med tanke på lägre tryck.
Alumodellen är förhoppningsvis mer påkostad med bättre material inuti o håller för mer värme annars är det sämre då alu håller värme bättre än plast o det är det vi inte villjuni 23, 2014 at 19:06 #198345@ andreas1
Det va lite så med värmen jag tänkte när jag vred på den. Dumpen kommer ju få kallast lite kallare luft på sig i varje fall. 🙂 Tänker ha den en stund där i varje fall sedan får man la se vad som händer, har planer på större IC med :drugged
I varje fall. Köpte mig en dump på mekonomen idag! Tomgången vid kall / stillastående är nu hur fin som helst. Men om man skulle koppla vid fart så håller den sig fast vid 1500 varv. Men då kom jag på att det finns en skruv för att justera in ändläget på gasspjället som jag inte har tänkt på innan. Då jag har haft för mig att man inte skall pilla på den när man har lucas. Men va fan man lever bara en gång 😛 Denna var i mitt fall nästan boten ned skruvad så jag testade att skruva upp den kanske 3 varv vilket stänger spjället lite. Där efter så justera tomgången in sig fin fint till 800-900 varv när man koppla i hastighet. Tog sedan fram multimetern och mätte på pinne 2 och 3 på Pot’en vid gasspjälet med tändning på. Då visade den 0.26 volt. Enligt länken nedan så borde den visa 0.4 volt. Funderar där med att borra upp hålet för skruven lite för Pot’en så när man har hittat rätt läge för spjället så kan man justera in Pot’en sen till 0.4 volt? Eller detta är kanske lite överdrivet att justera in Pot’en?
Trevlig länk: http://www.saabcentral.com/techhelp/c900/idling_problems.php
@addz
Du får gärna skriva dimensionen här på IC’n du kom fram till att passa utan att kapa 🙂Nu är vi rätt off-topic men iaf kapa blir det nog! Men jag tänker inte ta bort mina dragöglor 😉 Tog lite mått idag och det borde gå att få i en 63cm bred (450x300x76) 2,5′ Mitten anslutning från klracing, det duger åt mig 🙂
Jag är inte ute efter någon värsting IC, men det är tänkt att fungera såhär:
Det som oroar mig lite är hur stor marginalen blir till framlyktorna 😉 men det borde gå, dom på bilderna ovan har ju gjort det 😀 och det ser hyfsat möjligt ut på min bil när jag kollade 🙂 Kommer ju få bygga egna fästen för intercoolern dock.
@LiPoMannen wrote:
@ andreas1
Det va lite så med värmen jag tänkte när jag vred på den. Dumpen kommer ju få kallast lite kallare luft på sig i varje fall. 🙂 Tänker ha den en stund där i varje fall sedan får man la se vad som händer, har planer på större IC med :drugged
I varje fall. Köpte mig en dump på mekonomen idag! Tomgången vid kall / stillastående är nu hur fin som helst. Men om man skulle koppla vid fart så håller den sig fast vid 1500 varv. Men då kom jag på att det finns en skruv för att justera in ändläget på gasspjället som jag inte har tänkt på innan. Då jag har haft för mig att man inte skall pilla på den när man har lucas. Men va fan man lever bara en gång 😛 Denna var i mitt fall nästan boten ned skruvad så jag testade att skruva upp den kanske 3 varv vilket stänger spjället lite. Där efter så justera tomgången in sig fin fint till 800-900 varv när man koppla i hastighet. Tog sedan fram multimetern och mätte på pinne 2 och 3 på Pot’en vid gasspjälet med tändning på. Då visade den 0.26 volt. Enligt länken nedan så borde den visa 0.4 volt. Funderar där med att borra upp hålet för skruven lite för Pot’en så när man har hittat rätt läge för spjället så kan man justera in Pot’en sen till 0.4 volt? Eller detta är kanske lite överdrivet att justera in Pot’en?
Trevlig länk: http://www.saabcentral.com/techhelp/c900/idling_problems.php
@addz
Du får gärna skriva dimensionen här på IC’n du kom fram till att passa utan att kapa 🙂Hmm aldrig hört att man ej ska röra skruven på lucas. Har själv ställt på den skruven, poten antar jag ska ställas lika som bosch alltså så den ska klicka precis när du rör spjället när bilen e avstängd. Har aldrig mätt den så det vet jag ej.
Men något är ju fel om du ska behöva justera hål mm.Addz tänk dig för innan du kapar öglan.
Blev stående på mörk väg bra bit hemifrån när jag insåg att min ögla var bortkapad….
Fick bogsera i en av balkarna under motorn.
Öglan är guld när man behöver den , inte så ball om man drar nåt snett för att kunna komma hem
Ska själv sätta dit ny ögla på nån bra vänster ..Addz tänk dig för innan du kapar öglan.
Blev stående på mörk väg bra bit hemifrån när jag insåg att min ögla var bortkapad….
Fick bogsera i en av balkarna under motorn.
Öglan är guld när man behöver den , inte så ball om man drar nåt snett för att kunna komma hem
Ska själv sätta dit ny ögla på nån bra vänster ..Precis därför jag inte kommer göra det, ska göra som på bilden ovan är det tänkt, det är alltså högre upp, lagom under framlyktorna, precis över fästena till balken/fronten eller vad det är. Men det innebär att jag istället får offra torkarna till framlyktorna och köra med intercooler som har mittenanslutningar, men det gör jag hellre..
@andreas1 wrote:
@LiPoMannen wrote:
@ andreas1
I varje fall. Köpte mig en dump på mekonomen idag! Tomgången vid kall / stillastående är nu hur fin som helst. Men om man skulle koppla vid fart så håller den sig fast vid 1500 varv. Men då kom jag på att det finns en skruv för att justera in ändläget på gasspjället som jag inte har tänkt på innan. Då jag har haft för mig att man inte skall pilla på den när man har lucas. Men va fan man lever bara en gång 😛 Denna var i mitt fall nästan boten ned skruvad så jag testade att skruva upp den kanske 3 varv vilket stänger spjället lite. Där efter så justera tomgången in sig fin fint till 800-900 varv när man koppla i hastighet. Tog sedan fram multimetern och mätte på pinne 2 och 3 på Pot’en vid gasspjälet med tändning på. Då visade den 0.26 volt. Enligt länken nedan så borde den visa 0.4 volt. Funderar där med att borra upp hålet för skruven lite för Pot’en så när man har hittat rätt läge för spjället så kan man justera in Pot’en sen till 0.4 volt? Eller detta är kanske lite överdrivet att justera in Pot’en?
Trevlig länk: http://www.saabcentral.com/techhelp/c900/idling_problems.php
Hmm aldrig hört att man ej ska röra skruven på lucas. Har själv ställt på den skruven, poten antar jag ska ställas lika som bosch alltså så den ska klicka precis när du rör spjället när bilen e avstängd. Har aldrig mätt den så det vet jag ej.
Men något är ju fel om du ska behöva justera hål mm.Nej Lucas har en pot som sagt och inte en switch som klickar. Det är helt ok att skruva på skruven, så länge regleringen fortfarande funkar. Egentligen tror jag att skruven bara är ett stopp, för att spjället inte ska ta i spjällhuset i ändläget. Om potten visar rätt i helt stängt läge ska Lucas klara att reglera med luft bara genom tomgångsventilen. Just eftersom Lucas inte gör något alls åt tomgången i hastighet är det bara skruven man kan använda för att hamna hyfsat rätt där. Räkna dock med att det kan komma att variera beroende på hur varm motorn är osv.
Sedan skulle jag säga att just länken ovan är stor anledning till mytbildningen om Lucas tomgångsventil. Någon som sett stora kakor med sot på den eller inne i spjällhuset som han skriver? Inte jag i alla fall.
juni 24, 2014 at 17:20 #198368@Addz wrote:
Nu är vi rätt off-topic men iaf kapa blir det nog! Men jag tänker inte ta bort mina dragöglor 😉 Tog lite mått idag och det borde gå att få i en 63cm bred (450x300x76) 2,5′ Mitten anslutning från klracing, det duger åt mig 🙂
Jag är inte ute efter någon värsting IC, men det är tänkt att fungera såhär:Det som oroar mig lite är hur stor marginalen blir till framlyktorna 😉 men det borde gå, dom på bilderna ovan har ju gjort det 😀 och det ser hyfsat möjligt ut på min bil när jag kollade 🙂 Kommer ju få bygga egna fästen för intercoolern dock.
Det är lugnt Addz! Många av mina trådar brukar sluta med off topic på något vis 😀 Men toppen! Har inte tänkt på att man skulle kunna kapa som på bilden, nu börjar idéerna snurra 😉 Själv har jag funderat på att hänga upp ic’n i såna pinnbultar med gummi i mitten (tror dom är för avgassystem) för att den skall flexa lite då motorn rör sig lite så att det sitter helt stumt känns lite b 🙂 Om du orkar så får du gärna dra ett PM på hur det blev när du är klar då jag funderar och göra på samma vis 🙂
@svartvit wrote:
@andreas1 wrote:
@LiPoMannen wrote:
@ andreas1
I varje fall. Köpte mig en dump på mekonomen idag! Tomgången vid kall / stillastående är nu hur fin som helst. Men om man skulle koppla vid fart så håller den sig fast vid 1500 varv. Men då kom jag på att det finns en skruv för att justera in ändläget på gasspjället som jag inte har tänkt på innan. Då jag har haft för mig att man inte skall pilla på den när man har lucas. Men va fan man lever bara en gång 😛 Denna var i mitt fall nästan boten ned skruvad så jag testade att skruva upp den kanske 3 varv vilket stänger spjället lite. Där efter så justera tomgången in sig fin fint till 800-900 varv när man koppla i hastighet. Tog sedan fram multimetern och mätte på pinne 2 och 3 på Pot’en vid gasspjälet med tändning på. Då visade den 0.26 volt. Enligt länken nedan så borde den visa 0.4 volt. Funderar där med att borra upp hålet för skruven lite för Pot’en så när man har hittat rätt läge för spjället så kan man justera in Pot’en sen till 0.4 volt? Eller detta är kanske lite överdrivet att justera in Pot’en?
Trevlig länk: http://www.saabcentral.com/techhelp/c900/idling_problems.php
Hmm aldrig hört att man ej ska röra skruven på lucas. Har själv ställt på den skruven, poten antar jag ska ställas lika som bosch alltså så den ska klicka precis när du rör spjället när bilen e avstängd. Har aldrig mätt den så det vet jag ej.
Men något är ju fel om du ska behöva justera hål mm.Nej Lucas har en pot som sagt och inte en switch som klickar. Det är helt ok att skruva på skruven, så länge regleringen fortfarande funkar. Egentligen tror jag att skruven bara är ett stopp, för att spjället inte ska ta i spjällhuset i ändläget. Om potten visar rätt i helt stängt läge ska Lucas klara att reglera med luft bara genom tomgångsventilen. Just eftersom Lucas inte gör något alls åt tomgången i hastighet är det bara skruven man kan använda för att hamna hyfsat rätt där. Räkna dock med att det kan komma att variera beroende på hur varm motorn är osv.
Sedan skulle jag säga att just länken ovan är stor anledning till mytbildningen om Lucas tomgångsventil. Någon som sett stora kakor med sot på den eller inne i spjällhuset som han skriver? Inte jag i alla fall.
Trevligt att höra att det går bra att skruva på den skruven! Kändes lite fel då bilen ändå har elektronisk insprutning men aja 😛 Tog en liten sväng med bilen precis nu med spjället på 0.4 volt som ett startvärde. När jag frikopplade med fart så landa den på cirka 1100 varv då. Vilket är en minskning men lite för hög ändå. Så jag stannade vid vägen och vred ½ varv uppåt på skruven vilket sänkte tomgången till cirka 850 varv när jag kopplade. Perfa tycker jag, kan ju inte blir bättre! :king Nu får vi bara hoppas att den håller sig frisk!
Så sant så, så skapar den länken lite missöde men tycker det ändå finns en liten baktanke med den skulle jag tro. Det ju från att billigt till dyrt. Men som du säger, det är tekniskt omöjligt att få sot i insuget.
juni 24, 2014 at 19:48 #198373Gött! Känner igen de där, va en del på min med. Bara att ligga i tills de är klart :p Checka in projekt på garaget för lite motivation 🙂
Länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284870 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.