Projekt i Rost o Rök-garaget!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt i Rost o Rök-garaget!

Detta ämne innehåller 37 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-15 11:34.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15518

    Dicst
    Deltagare

    Heja! Det är väl dags för mig med att starta en kommunikativ projekttråd, så att man kan få lite feedback. Det blir ju tyvärr bara envägskommunikation via hemsidan…

    Ja alltså då, bilarna och den mesta andra informationen finns på hemsidan för den som vill ta del av den. Här kommer jag däremot att lägga upp några enstaka nya bilder av progressen mellan uppdateringarna och föra dialoger.
    Varsågoda! Det finns inget facit på det jag gör, så jag vill inte stå helt oemotsagd!



    Senaste nytt på motorbyggarfronten är att reedhusen fått sig en ytbehandling. Naturanodisering, som ger en skön och slitstark ytfinish. Kommer att se flott ut i oljesölet sedan! 😀

    Nu närmast väntar bara en schysst anpassning mot portarna i blocket, sen är det bara resten kvar ju… 😮 Juni närmar sig med stormsteg!

    Tom 93:an har hunnit få sig en stunds kärlek. Den har en stund kvar innan premiären…

    #102704

    exceller8
    Moderator

    Smart att lägga bilen på sidan för att få en bättre arbetsställning!!! Det hade jag inte vågat testa på min… 😮

    #102706

    Dicst
    Deltagare

    Den ligger på en truckpall med tröskeln och på ett 205/45 16″ Bridgestonedäck med taket/B-stolpen. Funkar klockers, men man får vara lite vig när man klättrar i och ur karossen genom bakluckan. 🙂

    #102715

    kaparn
    Deltagare

    Så där gjorde jag oxå med en 93:a en gång när det begav sig. Jag lade den på gamla däck och stöttade mot dropplisten, det blev inte en skråma på bilen.

    #102887

    stefan w
    Deltagare

    När jag lappade ihop min kortnos -64 så hade jag också den liggande på sidan med stöd av några däck. Det jag upplevde som mycket jobbigt var när jag svetsade längst bak i motorutrymmet och upptäckte att det brann 😮 rejält inne i bilen :sick: Så snabbt in genom bakluckan med halonsprayburken i ena näven trodde jag aldrig att det var möjligt att ta sig.

    Läckert jobb med reedventilerna :applause:

    Hur mycket har du sänkt och breddat insugningsportarna?

    En fråga som jag kom på lite sent appropå diskussionen i en annan tråd om vevhuskomp, om du smalnat av reedhuset mot insugningsportarna så hade volymen i reedhuset blivit mindre = något högre vevhuskomp. Hade det varit möjligt eller tänker jag fel? Jag gissar att du tänker jacka kolvarna?

    #102903

    Dicst
    Deltagare

    Vilken tur att min bil är plåtren! Brand är nått jag avskyr. 😮

    De exakta siffrorna för portens bredd och djup är inte klara än för jag fick fundera om lite, men jag siktade på 104mm på insugsporten + jack i kolv.

    Det är pga reedkorgens form inte möjligt att smalna av mer emot insugsporten (jag antar att du menar på höjden, bredden är ju fast). Det sitter ju nämligen stoppbleck som ventilerna ska kröka sig snyggt och kontrollerat ikring.

    Däremot kan du se på andra bilder på hemsidan att jag redan kompenserat för vevhuskopressionen. När portstyrningen flyttade från kolven ut till reedet, så planade jag ner insugsplanet 5-6mm och vinner på så sätt ca 6cm^2 volym per insugsport (räknat på ofilad port, nu skulle det ha gjort mer skillnad).
    Samtidigt vill man ju ha en markant volymskillnad över reedventilen, för att tryckskillnaden ska bli så stor att ventilen fungera snabbt och effektivt. Alltså liten volym före och stor efter; då uppstår skillnaderna i trycket snabbare när kolven rör sig uppåt => reedventilen öppnar tidigare och fyllnadsgraden ökar.

    #102956

    stefan w
    Deltagare

    Japp, det var höjden jag menade. Då fattar jag. Avsmalningen höjer trycket före reeden. Hmm…hastighetsökningen som luften får i det smalare partiet och trögheten i bränsleluft- blandningen när den väl satts i rörelse hjälper nog också till att öka fyllnadsgraden i vevhuset även om kolven just vänt vid ÖD, kanske….

    Jodå jag såg på hemsidan hur du gjorde, lurigt det där med kylmanteln. Visste du om det innan eller blev det en överaskning? Hur som helst så löste du det elegant.

    #102963

    Dicst
    Deltagare

    Japp, så kommer det att bli. Och med tanke på det här med vevhuskomp, så vill jag ha så stor ledig volym som möjligt där nere. GT-vev kommer helt enkelt inte att passa min motor anser jag.

    Jaa, jag mätte och mätte och kollade noga först, men det var ändå en överaskning för man kommer inte åt att se den kylfickan som ligger där bakom. Men jag hade redan planerat för att köpa kemisk metall…

    #103107

    stefan w
    Deltagare

    Det är perfekt med en genväg på ”skrivbordet” till din hemsida, så jag kan hålla koll på det som händer 😀

    Appropå ”den tredje porten”…..om man tar upp en sådan port utan att göra glugg i kolven, och så leker vi med tanken att avgaset är avstämt att ge en stark sugpuls. Skulle då det göra att sugpulsen drar bränsleluftblandning direkt ur förgasaren också och på så sätt ge lite mer fyllnadsgrad??

    Jag gör säkert nån tankevurpa nu men det gör inget om det är så, jag är ingen erfaren trimmare men ämnet är grymt intressant!

    #103119

    Dicst
    Deltagare

    Jodå, den möjligheten finns oxå och den kan säkert uppstå nu med vid gynnsamma varvtal med rätt avstämningar på alla rör, men jag räknar med att den här lösningen ska funka bättre över ett bredare register. Räknar ändå med att behöva justera första diffusorstegen på avgassystemet för att få det bra. Det kommer mer om detta senare hoppas jag, jag måste hinna klart till Thn först… :sick:

    Nu närmast ska kolvarna bearbetas. Här provmonterade jag de rengjorda kolvarna i söndags för att märka upp portarna och jämförda dem sinsemellan. Ikväll ska de vägas och sedan bearbetas lätt i svarven på valda ställen (nej, inte kolvtoppen) för att skapa mjuka snälla radier.

    #103323

    stefan w
    Deltagare

    Jag är lite nyfiken på nyttan med utjämningsrören mellan insugsgummina, jag är inte så hemma på den biten. Vad påverkar man och hur, vad vill man uppnå??

    Var hittade du reed och förgasare, det måste ha varit en del jobb med det också?

    #104884

    Dicst
    Deltagare

    Titta här! Nu händer det äntligen något i garaget igen efter en låång influensa och sjuka barn.

    Stefan: Genom att ringa till olika skoterskrotar och lägga pussel. Utjämningsrören är ett mysterium att prova ut. Jag är inte tillräckligt påläst, men det handlar om att undvika allt för skarpa avstämningseffekter och flytta luftpulser tror jag. De finns även på saabtreförgasarmotorerna i insuget, men med mindre kanaler. Att hitta rätt storlek är nog en hel del pyssel.

    #106458

    Dicst
    Deltagare

    Kvällspyssel… :/

    #106499

    Dicst
    Deltagare

    Mera kvällspyssel, dock inget glas med rengöringsmedel idag…

    #106503

    truls herland
    Deltagare

    Ser ju väldigt trevlig ut det där Dick. 🙂

    Vad för varvtal har du avstämt reedventilen till?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng